Ki védje meg az embereket?

A kesznyéteni kertben, ahol a gazda áramot vezetett a zöldségese köré, halálát lelte egy tolvaj. A helyi polgármester az egyik kereskedelmi csatornának úgy nyilatkozott: mindkét fél áldozat. Mindez annak az újabb tragikus tünete, hogy a közbiztonsággal egyre nagyobb bajok vannak Magyarországon. Kérdés, hogy az önkormányzati rendőrség felállítása, vagy a polgárőrség jogkörének kibővítése segítene-e jobban a gondokon.

Szarka Ágota
2008. 07. 13. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Amerikában, Angliában természetes, hogy nemcsak kistelepüléseken, de akár New Yorkban is segédrendőrök dolgoznak – ők gyakorlatilag polgárőrök, azaz önkéntesek –, de hatósági jogosítványokkal. Amit a hazai polgárőrök nem mondhatnak el magukról. Nálunk az In-Kal Security vagy bármilyen más biztonsági cég kötelékébe tartozó személynek – felfogadott, pénzért dolgozó őr – tágabb jogköre van, mint egy önkéntes polgárőrnek. Ha például egy polgárőr bűncselekményre utaló körülményeket észlel, mindössze annyit tehet, hogy riasztja az állami hatóságot. Ugyan jogában áll – amennyiben képes rá – megakadályozni a bűncselekmény elkövetését, de az elkövetőt nem igazoltathatja, kényszerintézkedést pedig egyáltalán nem alkalmazhat. A vagyonőrök viszont még igazoltathatnak is, ami a saját őrzött területükön természetes is lehetne. Ám a hazai jogszabályok szerint ezt a nyílt utcán is megtehetik, az adott objektum – például egy pláza – védelmében.
Gyenge Zsolt, aki a rendszerváltozás kezdeteitől kapcsolatban áll, és részt vesz a polgárőrség munkájában, egy olyan fővárosi kerületben járőrözik, amely bűnügyileg a legfertőzöttebbek közé tartozik. Ahogy mondja, Erzsébetváros nem könynyű terep. A gyakorlati munkáról, amibe az utcai, bolti tolvajok elcsípésén át az idősek oltalmazásán keresztül sok minden beletartozik, sok tapasztalatot gyűjtöttek. Gyenge Zsolt úgy véli: a közbiztonságot jelentősen lehetne növelni – a fővárosban, de főként vidéken – pusztán csak azzal, hogy az angolszász gyakorlatnak megfelelően a polgárőrség törvényben garantált felhatalmazásokat kapna az intézkedésre. Így az állam gyakorlatilag nulla forintból javíthatna a vidékiek és a városiak biztonságérzetén.
A polgárőrség egy olyan hálózat, amely beágyazódott az adott közösség életébe, önkéntesekről van szó, a településen élőkről, akik saját szabadidejükben védik a közösséget, ingyen. Ha gond van, pillanatok alatt ott lehetnek a helyszínen, nem úgy, mint a rendőrség, esetleg órák múlva. A probléma évtizedes: most az egyik válasz rá a démonizált Magyar Gárda, amelyet azok hívnak segítségül, akik már minden reményüket elvesztették. – Pedig van más megoldás is, de ahhoz, hogy a jól működő polgárőrség bázisán ki lehessen alakítani egy segédrendőri szervezetet, mindenképpen szükség volna képzésre és a jelentkezők pszichológiai szűrésére – vélte Gyenge Zsolt, utalva arra is, hogy Pátkán a gyanú szerint éppen polgárőrök gyújtogattak.
Sokan azt mondják, a polgárőrök jogosítványainak kiterjesztése a diktatúra önkéntes rendőreinek, illetve munkásőreinek státusát idézné fel. Macsotai Tibor, az érdi polgárőrség elnöke is úgy véli, hogy nem a polgárőrséget kellene átalakítani, hanem fel kellene állítani az önkormányzati rendőrséget – ahogy ezt Kondorosi Ferenc, az Új rend és szabadság program kormánybiztosa is felvetette. A kérdés azonban az, hogy miből? A legveszélyeztetettebb kistelepülések már ott tartanak, hogy az óvodát és az iskolát sem tudják megmenteni. Macsotai Tibor viszont úgy véli, azt a néhány milliót, amibe egy–három rendőr felszerelése kerül egy faluban, ki lehetne gazdálkodni.
Gyenge Zsolt – aki maga is önkormányzati képviselő Terézvárosban – viszont arra hívta fel a figyelmet: az önkormányzati rendőrség ötlete nem más, mint az állami kötelezettségek áthárítása az önkormányzatokra, források hozzárendelése nélkül. Macsotai Tibor úgy látja: a közterület-felügyelők (akiknek két hónap tanfolyam után már hatósági jogkörük van!), a polgárőrök, a rendőrök, a biztonsági őrök, az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium, valamint a kormány végre tárgyalóasztalhoz ülhetne, hogy megvitassa, miként lehetne javítani a polgárok közérzetén, és megtalálja ehhez a jogi hátteret.
Sok olyan hálózat működik már az országban, amit felhasználva, beépítve egy működőképes rendszerbe, a tragédiák – mint például a mostani kesznyétei – elkerülhetők lennének. Tény, hogy a kistelepüléseken élők egyre kiszolgáltatottabbak, a maradék tanyavilág időskorú lakóiról már nem is beszélve. – A rendőrség a bűnüldözésre koncentrál, egyre inkább kifarol a bűnmegelőzésből. Éppen ezen a kulcsfontosságú területen tudna segíteni a polgárőrség és a civil szervezetek – véli az érdi elnök, hangsúlyozva, hogy egyszer és mindenkorra el kellene felejteni a polgárőrséggel összefüggő politikai előítéleteket: a polgárőrség az emberek biztonságát szolgálja. Ők azok, akik a többieket úgy védik, hogy minderre a saját idejüket áldozzák. Kondorosi Ferenc az egyik kereskedelmi csatornának arról beszélt, az önkormányzati rendőrség ötlete számára szimpatikus, csakhogy a rendszerváltozáskor a honatyák úgy döntöttek: állami jogkört nem gyakorolhat az önkormányzat. Ezért lenne szükség minék előbb a tárgyalásra – vélekedik mindkét, lapunk által megkérdezett polgárőr.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.