Még távolabb a valóságtól Demszky Gábor

Bár tizennyolc éve ül a főpolgármesteri székben Demszky Gábor, csak az elmúlt két év ígéreteit, a fővárosi MSZP–SZDSZ- koalíció, illetve a kormányzat hivatalos vállalásait tartalmazó dokumentumok alapján megállapítható, hogy kétharmados kudarcot vallott. A főpolgármester legfőbb politikai ellenfele ma az emlékezet, amelyet lapunk most felfrissít.

2008. 07. 17. 8:48
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Demszky Gábor hivatalos ígéreteinek legfőbb dokumentuma a 2006 októberében készült, de csak tavaly februárban aláírt, az MSZP és az SZDSZ fővárosi frakciói közötti koalíciós megállapodás, amelynek negyven pontja közül jó, ha tizenkettő megvalósul az elképzelések szerint. A budapesti balliberális alapmű azzal kezdődik, amivel a főpolgármester kudarcsorozatának legújabb része: a négyes metróval, amely immár csaknem két évtizedes ígéret. A koalíciós megállapodás szerint „2010-re befejezzük a négyes metró építését. 2009-ben a Baross térig, 2010-ben a Bosnyák térig jár majd az Etele térről az új metró. Ehhez képest az 517 milliárd forintosra duzzadt nagyberuházás, amelynek hatékonyságát a legújabb költség-haszon elemzés sem támasztotta alá, 2011-re, illetve 2013-ra módosított átadási határideje is veszélybe került, előbb a Fővám téri, legutóbb a Szent Gellért téri megálló építési munkáinak csúszása miatt. A kormány ugyan pontatlannak és hiányosnak ítélte meg a metró uniós pályázatának dokumentumait, de támogatta azt, a brüsszeli döntés és a finanszírozás jövője azonban még így is kétséges.
Budapest katasztrofális közlekedési helyzete a kettes metró felújításával sem lett jobb, ugyanis azt ígérték, hogy az idén már
új metrókocsikban utazhatunk. Utóbbi legalább egy évet csúszik, sőt felvetődött, hogy a közbeszerzési eljárást is módosítani kell.
Az aquincumi híddal viszont teljesen befürdött Demszky és csapata, mivel semmi sem lesz abból, hogy 2010-ig megkezdenék az új városi dunai átkelő építését. Ehhez a bakihoz hasonló mértékű lehet, hogy 2008-ig már semmiképpen nem kezdenek hozzá a Moszkva tér rendbetételéhez, a Margit híd felújítása az idén nyártól nem kezdődhet, a Budapest szíve nevű belső forgalomcsillapítási programon belül konkrét javaslatokat egyelőre még csak Rogán Antal, a Belváros-Lipótváros fideszes polgármestere terjesztett elő. Demszkyék ígéretei közül talán a legelképesztőbb, hogy „2010-ig legalább 15 százalékkal gyorsítjuk a tömegközlekedés menetidejét”. Mindez nemrégiben meghiúsult, de a BKV tervei szerint még csaknem tízszázalékos járatritkítás fényében különös, akárcsak az az állítás, hogy „folytatjuk a kormánnyal közös 1+1 forintos útfelújítási programot.” Mint kiderült, a kormány jóval kevesebbet fizet 1 forintnál, a visszaélések miatt pedig a 2006-os útfelújítás állami támogatásából 700 millió forintot már vissza is fizetett a főváros. Az ügyben tett fideszes feljelentéssel a nyomozó hatóságok foglalkoznak, a 2008-ra ígért 100 kilométernek a fele sem készül el.
– Folytatjuk a fővárosi színház- és artmozi-hálózat folyamatos felújítását, megkezdjük a József Attila Színház felújítását – olvasható az anyagban, miközben a főváros pénzügyi programja szerint néhány év alatt gyakorlatilag lenullázzák a kultúrát, a József Attila Színházat pedig a koalícióval más kérdésben is rendre szembeszálló Bőhm András (SZDSZ), a fővárosi kulturális bizottság elnökének javaslata mentette meg a bezárástól.
Demszky Gábor nem tartotta be a Fővárosi Közgyűlés 2006. október 13-i ülésén mondott beszédében tett fogadalmát sem: „Megígérem, hogy kétmillió budapesti főpolgármestere leszek.” Attól a ténytől eltekintve, hogy a fenti szavak elhangzásakor is 200–300 ezer emberrel kevesebben éltek itt, a főpolgármester már az év október 23-án szembefordult önmagával, és az ünnepnapon történt brutális rendőrtámadás békés áldozatai helyett az attakot vezénylő akkori budapesti rendőrfőkapitány mellé állt, és kitüntette Gergényi Pétert. Demszky azóta is folyamatosan támadja a magyarság ősi jelképeit, az Árpád-sávos zászlót, a turulmadarat, állásfoglalásaiban, március 15-i beszédeiben kizárólag csak a budapestiek egy része mellett áll ki, sőt felhívást intézett egy alkotmányos politikai erő, a Jobbik kirekesztésére is.
A kétharmadrészt megbukott koalíciós megállapodás bevezetője szintén olyan dokumentumokra hivatkozik, amelyekről kiderült: jogilag semmis megállapodások, mint a kormány és a főváros közötti Budapest-szerződés, amelyről éppen Demszky mondta ki tavaszszal, hogy az már csak „akcióterv” formában létezik. Az sem véletlen, hogy az elmúlt hónapokban a főpolgármester nem beszél már a Podmaniczky-programról, és a Budapest a mi városunk című MSZP–SZDSZ-es választási programról, ugyanis azok szinte szóról szóra felsorolják a megvalósulatlan ígéreteket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.