Utolérte az olajárrobbanás a légi közlekedés piacát is, ezért a rohamosan emelkedő költségek miatt a társaságok kénytelenek emelni. A hazánkban is jelen lévő legtöbb légitársaság ugyanakkor a kőolaj világpiaci drágulására nem az alapárak, hanem az azt kiegészítő, úgynevezett üzemanyagpótdíjak emelésével reagál. – A kerozin ára az iparág többi szereplőjéhez hasonlóan a Malév működési költségeit és jövedelmezőségét is érzékenyen érinti – közölte lapunkkal a társaság kommunikációs igazgatója. Németh Krisztinától megtudtuk: ha a jelenlegi magas ár marad érvényben, akkor az az év végéig csaknem nyolcmilliárd forintos többletkiadást jelent majd a Malév idei üzleti tervéhez képest. A légitársaság még 2004-ben vezette be a kerozinpótdíjat, ami ma egy európai útvonal esetében szakaszonként átlagosan 25 euró. A pótdíj összegét folyamatosan, akár naponta-hetente hozzáigazítják az üzemanyagárakhoz. Bár ez a szóvivő szerint kisebb mértékben terheli meg az utasokat, mint amennyire a társaságot, a fedezeti ügyleteknek és költségcsökkentő programok miatt.
A dráguló benzin a fapados légitársaságokat is nehéz helyzetbe hozta, az Egyesült Államokban már megtörtént az első csőd is: a Skybus nevű diszkontcég ment tönkre nemrégiben az egekbe szökő olajárak miatt. A hagyományos légitársaságoknál olcsóbb szolgáltatást kínáló fapadosok azonban még ebben a piaci helyzetben is igyekeznek előnyüket megtartani. A Wizz Air például arra készül, hogy kihasználja más légitársaságok gyenge és tovább gyengülő pozícióját. – A kerozinárak emelkedése a piac konszolidációját fogja magával hozni – jósolta kérdésünkre Kázmér Natasa szóvivő, akitől megtudtuk: a diszkontlégicégek eleve 50-60 százalékkal alacsonyabb költségszinttel működnek, mint a hagyományosak, így a jegyárakat általánosan befolyásoló üzemanyagdíjakon kívül a tankolási mód, a repülőmagasság és az utazósebesség optimalizálása is hozhat olyan megtakarításokat, hogy végül mégse az utasok számlája legyen magasabb.
Szakértők szerint ezzel együtt a repülőjegyárak drágulása elkerülhetetlen, bár ha a kevésbé forgalmas napokra időzítjük az indulást, és például hajnalban foglaljuk le a jegyet, amikor a legolcsóbb a beszállási díj, még mindig van esélyünk kedvezményes áron utazni.
Tiltakozó horvát halászok. Horvátországi halászok százai tiltakoztak szombaton több adriai kikötőben a benzinárak emelkedése miatt, és a benzinár támogatását követelték a kormányzattól. A horvát állami rádió közlése szerint a halászok benzinkiadásaik mintegy harmincszázalékos mérséklését szeretnék elérni. A halászhajók tüntetési akciója csak egy óra hosszat tartott, de a halászok országos szakszervezete azzal fenyegetőzik, hogy a megmozdulást megismétlik, ha követelésüket július 1-jéig nem teljesítik. Egyes halászok szerint a halfogásból származó bevételeik hatvan százalékát felemésztik a benzinköltségek. (MTI)
Napi balfék: Magyar Péter újabb árulót talált!