Még többet fizetünk majd a repülőjegyért

Az égbe szökő üzemanyagárak miatt vastagabban fog a repülőtársaságok tolla is. Emelkedő jegyárakra, magasabb pótdíjakra és még élesebb versenyre lehet számítani a következő időszakban.

2008. 07. 02. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Utolérte az olajárrobbanás a légi közlekedés piacát is, ezért a rohamosan emelkedő költségek miatt a társaságok kénytelenek emelni. A hazánkban is jelen lévő legtöbb légitársaság ugyanakkor a kőolaj világpiaci drágulására nem az alapárak, hanem az azt kiegészítő, úgynevezett üzemanyagpótdíjak emelésével reagál. – A kerozin ára az iparág többi szereplőjéhez hasonlóan a Malév működési költségeit és jövedelmezőségét is érzékenyen érinti – közölte lapunkkal a társaság kommunikációs igazgatója. Németh Krisztinától megtudtuk: ha a jelenlegi magas ár marad érvényben, akkor az az év végéig csaknem nyolcmilliárd forintos többletkiadást jelent majd a Malév idei üzleti tervéhez képest. A légitársaság még 2004-ben vezette be a kerozinpótdíjat, ami ma egy európai útvonal esetében szakaszonként átlagosan 25 euró. A pótdíj összegét folyamatosan, akár naponta-hetente hozzáigazítják az üzemanyagárakhoz. Bár ez a szóvivő szerint kisebb mértékben terheli meg az utasokat, mint amennyire a társaságot, a fedezeti ügyleteknek és költségcsökkentő programok miatt.
A dráguló benzin a fapados légitársaságokat is nehéz helyzetbe hozta, az Egyesült Államokban már megtörtént az első csőd is: a Skybus nevű diszkontcég ment tönkre nemrégiben az egekbe szökő olajárak miatt. A hagyományos légitársaságoknál olcsóbb szolgáltatást kínáló fapadosok azonban még ebben a piaci helyzetben is igyekeznek előnyüket megtartani. A Wizz Air például arra készül, hogy kihasználja más légitársaságok gyenge és tovább gyengülő pozícióját. – A kerozinárak emelkedése a piac konszolidációját fogja magával hozni – jósolta kérdésünkre Kázmér Natasa szóvivő, akitől megtudtuk: a diszkontlégicégek eleve 50-60 százalékkal alacsonyabb költségszinttel működnek, mint a hagyományosak, így a jegyárakat általánosan befolyásoló üzemanyagdíjakon kívül a tankolási mód, a repülőmagasság és az utazósebesség optimalizálása is hozhat olyan megtakarításokat, hogy végül mégse az utasok számlája legyen magasabb.
Szakértők szerint ezzel együtt a repülőjegyárak drágulása elkerülhetetlen, bár ha a kevésbé forgalmas napokra időzítjük az indulást, és például hajnalban foglaljuk le a jegyet, amikor a legolcsóbb a beszállási díj, még mindig van esélyünk kedvezményes áron utazni.

Tiltakozó horvát halászok. Horvátországi halászok százai tiltakoztak szombaton több adriai kikötőben a benzinárak emelkedése miatt, és a benzinár támogatását követelték a kormányzattól. A horvát állami rádió közlése szerint a halászok benzinkiadásaik mintegy harmincszázalékos mérséklését szeretnék elérni. A halászhajók tüntetési akciója csak egy óra hosszat tartott, de a halászok országos szakszervezete azzal fenyegetőzik, hogy a megmozdulást megismétlik, ha követelésüket július 1-jéig nem teljesítik. Egyes halászok szerint a halfogásból származó bevételeik hatvan százalékát felemésztik a benzinköltségek. (MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.