Metróbajok kizárólag szakmai alapon

A metróépítés világjelenség, vitathatatlanul kell a négyes metró, de egyáltalán nem mindegy, hogy mire költik az adófizetők pénzét – állítják neves metróépítő szakemberek, akik szerint a jelenleg 517 milliárd forintos költségűre becsült beruházással alapvető bajok vannak pénzügyi, tervezési, szervezési téren egyaránt. Mint mondták, világossá kell tenni: egy metróprojekt soha nem fog hasznot hozni, miközben az a beruházási rendszerszemlélet, amelyet még hatvanas évek NSZK-jában is átvettek tőlünk, mára köddé vált, a bizonytalanság nagyobb, mint valaha.

2008. 07. 24. 8:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Trianontól a szocializmusig. Az egykori metróberes szakembergárda nemzetközileg elismert volt. Hazánkban az 1800-as évek végén nagyon sok vasúti alagutat kellett építeni egészen az Adriáig. Európában akkoriban a legtöbb alagút az akkori Magyarországon épült, mert ennyire hegyes vidéken vasúti hálózatépítés akkoriban máshol nem volt. Trianon után az utódállamoknál maradtak az alagutak, nálunk pedig a szakemberek, ezért 1920 és 1950 között az egész világon lehetett találkozni magyar alagútépítőkkel. – Amikor én kikerültem Amerikába – emlékezett Greschik Gyula –, és a pennsylvaniai autópálya-alagútnak a második csövét kezdtük tervezni, megszereztük a felelős állami intézménytől az első alagút építési feljegyzéseit. Ennek a harmada magyarul volt írva. A világon ekkoriban négy neves magyar alagútépítő professzor volt. Így azoknak a szakembereknek, akik a szocializmus idején építették a metrót, már a hagyományok miatt is, nem a pénz, hanem a szakmai követelmény volt a legfontosabb. Ezt a hagyományt a kivitelező gárda is folytatta, később elismert, nehéz eseteket bravúrosan megoldó alagútépítési vállalkozás szerveződött magyar szakemberekből. Várszegi Gyula 1997-ben A metró építése és működése címmel könyvet jelentetett meg.


Több mint harmincévnyi előkészítés és Demszky Gábor főpolgármester csaknem másfél évtizedes ígéretei nyomán hetente-kétnaponta felvetődő újabb műszaki és szervezési problémák, jelentős csúszások közepette épül a négyes metró, amelynek költségei tíz év alatt csaknem megháromszorozódtak. A két szakaszban megépítendő, összesen 10,6 kilométer hosszú, tizennégy állomásos metró a Kelenföldi pályaudvart kötné össze a zuglói Bosnyák térrel, az 1998-as 195 milliárd forintra becsült összeg helyett 517 milliárd forintból.
Várszegi Gyula közlekedési mérnök, valamint Greschik Gyula okleveles mérnök és egyetemi magántanár szerint az évekig zajló vita arról, hogy kell-e a metró, vagy inkább a felszíni közlekedés fejlesztésére van-e szükség, lezárult. – Mindenütt metrók épülnek a nagyvárosokban, ez világtendencia. Alapelv lett: a felszín legyen az emberi életé, külön pályás, keresztezésmentes közlekedéssel lehessen a város más pontjaira gyorsan eljutni. Budapest ebben a tekintetben már lemaradt Bécs, Prága, de Bukarest mögött is, noha Bécsből és Prágából is ide jártak metróépítést tanulni. A fő kérdés ma már az, hogy az állam és a főváros a nagyberuházás során mire, hogyan és mennyit költ az adófizetők pénzéből – mondták egybehangzóan a lapunknak nyilatkozó neves szakemberek, akik a rendszerváltozás előtt a már meglévő fővárosi vonalak építését irányító Metróbernél dolgoztak. Az immár 517 milliárd forintos költség esetleges további emelkedéséről és a várható újabb határidőcsúszásokról nincs illúziójuk a mérnököknek, azonban lapunknak hangsúlyozták: a politikai döntésekhez nem tudnak és nem is akarnak hozzászólni.
Várszegi Gyula szerint a százmilliárdok önmagukban nem mondanak semmit, ráadásul sokan keverik az első és a második szakasz külön-külön, illetve együttesen számított bekerülési értékét. – A statisztikákban a fajlagos metróépítési költségek a világon 50-150 millió euró között változnak. Egészen öt évvel ezelőttig még nálunk is 110 millió euró jött ki egy kilométerre, de most már 190-nél tartunk, és ezt én nehezen tartom igazolhatónak. A tervezés két árszinten történik: a tervezés évében, vagyis fix áron, illetve folyó áron. Ha a fix árat összehasonlítom egy folyóáras számmal, több mint százmilliárd forintnyi a különbség. Ha korrekt akarok lenni, akkor az egyes szakasz előirányzatát – amit a főváros és a kormány jóváhagyott – hasonlítom össze azzal, ami a szerződésekből kiderül végösszegként. Az abszolút, fajlagos szám így is nagy, de a túllépés nem háromszorosa az előirányzatnak. A részleteket tekintve sokkal nagyobb a probléma: a Móricz Zsigmond körtéri állomásnak itt van például két változata, az eredeti, a funkciójának megfelelő, ami alapján a költségterv és az előirányzat is készült, és a későbbi, egy építész pályázata nyomán elfogadott, templomhoz hasonlító új építészeti megoldás. A kettő között ötmilliárd forintnyi a különbség. Ha az összes állomásnál összeadom ezeket a különbségeket, annyival drágább az első tíz állomás, mint a megszüntetett vizitdíj kétéves bevétele lett volna. Ha valaki népszavazást tartana, kell-e neki ötvenmilliárddal többért ilyen szép állomás, vagy csináljanak a megmaradt pénzből például P+R parkolókat, kíváncsi lennék az eredményre. Régen a világ legszebb metrója a moszkvai volt, ott sem volt lényeges, mennyi pénzt költenek el, csak a presztízs számított – magyarázta.
Greschik Gyula rámutatott: minden döntés mögött személyi felelősségnek kell lennie, de ez ma a konkrét esetekben sem látható. – A rendszerváltozás előtt ez úgy működött, hogy volt egy államilag kijelölt beruházó vállalat, egy államilag kijelölt kivitelező és egy államilag kijelölt tervező- vállalat. Mind a háromnak megvolt a felelőse. A főváros és a tervhivatal „prezentálta” a pénzt. Aki beruházóként felelős volt, az mindenért felelős volt, de egyben teljhatalmat is kapott. Olyan rendszerben dolgozott ez a hármas, hogy ha a tervező által készített terv nekünk – beruházónak – nem tetszett, mert például nem tartottuk gazdaságosnak, és nem tudtuk a tervezőt meggyőzni, hogy így nem lesz jó, akkor akár magunk nekiálltunk valamit megtervezni, és azt adtuk kivitelezésre. Ehhez a rendszerhez hozzátartozott, amiről ma már a világ leszokott, hogy mire kiviteleznek valamit, addigra át legyen gondolva. A legnagyobb baj, hogy a hosszú előkészítésnek ma nincs alaposan és összefüggéseiben meggondolt eredménye, arra alapoznak mindent, hogy majd a vállalkozók versenyeznek, mondanak árat vagy jobb megoldást. A műszaki kérdések politikai rendszertől függetlenek: amikor egy vonal vagy hálózat egyáltalán felmerül, akkor a mai nevén megvalósíthatósági tanulmányt meg kell előznie a változatok vizsgálatának. Ezután, ha kiválasztanak egy vonalvezetést, az állomások sorát, egy üzemmódot meg egy kocsitípust, akkor ennek elkészítik a megvalósíthatósági tanulmányát, amely megállapítja, hogy körülbelül mibe fog kerülni. Amikor ez elkészült, a következő lépés az építtetőé, erre pénzt kell biztosítania, a négyes metró esetében a BKV-nak, a fővárosnak, a Magyar Köztársaságnak. Ezt követi a vázlatterv, amelynek alapja a vasúti üzem módja, még az ott dolgozók létszámának és szükséges szakértelmének meghatározása is, majd készülhetnek a részletes kiviteli, építési és szerelési tervek. A vállalkozóknak érdeke, hogy a munkák többletköltséggel járjanak, és mivel Magyarországon a meglévő és az épülő metró is nagyrészt alagútban megy, a kockázat magas. Az alagútépítéshez ismerni kell azt a kőzetet, talajt, ahol az alagút épül, ám ezt az anyagot kiismerni soha nem lehet. A közönséges építőanyagokhoz képest tízezrednyi megfogható mintából kell következtetni arra, milyen az a talaj, ahol az alagút készül. Ezért fontos a kockázat szerződéses, az építtető és a kivitelező közötti megosztása, a négyes metró több problémás állomásán is ekörül zajlik a fő vita. Van egy ajánlásban meg nem fogalmazott, nemzetközileg vallott szakmai álláspont, hogy minden városi alagútépítési munkánál az építtetőnek harminc–ötven százalékban több pénze kell legyen a munka megindításánál, mint amibe az majd kerülni látszik, és azt is világossá kell tenni, hogy egy metró építése soha nem hasznot hozó projekt. Annak idején Moszkvában mutatták ki ennek ellenkezőjét.
A két mérnök a fenti kockázatokhoz sorolta a késést is. – A tervezett idő harmadával-felével több szükséges, ám beruházás szervezési, vezetési és ellenőrzési hibái okozzák a legfőbb gondokat. Nincs ellenőrző mérnök, aki felülvizsgálná a tervet, pedig tíz éve határozták el, lesz ilyen. Nincs személyes felelős, és az sem véletlen, hogy a BKV DBR Metró projektigazgatósága több mint fél tucat tanácsadót alkalmaz. Másé a feladat, másé a hatáskör. Ez így működésképtelen, alapfokú vezetéstechnikai hiba – szögezte le Várszegi Gyula.
– Az elnagyolás szintén világtendencia, az Egyesült Államok most kezdi visszaváltoztatni a beruházási rendszerét arra, amit mi csináltunk a Metróberben, és amit akkor egy az egyben átvettek az NSZK-ban a müncheni metró építtetői – tette hozzá Greschik Gyula.
– Ha úgy tesszük fel a kérdést, hogy a négyes metró beruházása kinézetre és minőségre megállja-e a helyét a világban, azt mondhatjuk, igen. Ugyanakkor óriási a kontraszt: a müncheni állomás burkolata sokkal visszafogottabb és egyszerűbb, nehogy sokba kerüljön. Ott odafigyelnek az adófizetők pénzére, nálunk pedig ez mindegy – mondták a metróépítő mérnökök.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.