Négyes metró: elemzések, titkok, kétségek

2008. 07. 14. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Első benyomásként kérdéses lehet a 4-es metró beruházásának hatékonysága – olvasható abban a fővárosi önkormányzat honlapján nyilvánosságra hozott hatásvizsgálatban, amelyet Budapest vezetői költség-haszon elemzés néven hónapokig titokban tartottak. Bár a dokumentum elejére 2008. március 8-i dátumot írtak, a Transman Kft. által jegyzett anyag első része új, míg a táblázatok és az ábrák még a Főmterv 1996-os elemzéséből származnak. Hagyó Miklós (MSZP) főpolgármester-helyettes korábban azzal indokolta a titkosítást, hogy azzal az adatvédelmi ombudsman is egyetértett, továbbá az immár 517 milliárdos beruházás uniós támogatásának esélyeit nem akarják befolyásolni a kormánydöntés, illetve a brüsszeli pályázat benyújtása előtt.
Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szóvivője komolytalannak tartja az anyagot, aminek egy része ECU-ban, az EU elődjének elszámolási valutájában határozza meg a beruházás költségeit. – Beigazolódott az előrejelzésünk, hogy húsz év alatt sem térül meg a 4-es metró, hiszen az elemzés naponta, két irányban csak hétezer többletutassal számol, míg a főváros környékén milliók élnek, akiknek zöme ma autóval jön be a városba. – Egy utas alig több mint öt percet nyer az M4-gyel, ami harminc év alatt 360 milliárd értékű időmegtakarítást jelent – érvel a tervek szerinti metróvonal mellett az elemzés, kedvezőnek ítélve a majdani közúti forgalomcsökkentő hatást. Az anyag a 4-es metró első, illetve második szakasza indulásánál 2011-es és 2013-as határidővel számol. Azonban a Fővám téri és a Szent Gellért téri megállóépítés késése miatt felvetődött az egész beruházás csúszásának lehetősége.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.