Rossz szezon vár a szállodákra

Közel tízmilliárdos veszteség érheti idén a szállodákat, ha a forint továbbra is erős marad. A külföldön nyaraló magyaroknak elvileg jól jöhet az olcsóbb euró, főként, ha az utazási iroda gyorsan alkalmazkodik az új árfolyamhoz, vagyis enged az árakból, és nem „nyeli le” a különbséget. Közben a forint újból csúcsra drágult.

2008. 07. 14. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Megállíthatatlannak tűnik a forint erősödése; egy euróért tegnap délelőtt már 244 forintnál is kevesebbet kellett fizetni. Az olcsó euró egy sor gazdasági ágazatnak kedvező, ám a hazai szállodák a nagy vesztesek közé tartoznak. Becslések szerint nagyjából tízmilliárd forintot bukhat ebben az évben a 6-8 százalékos árfolyamveszteség miatt az ágazat, pedig már tavaly is negyven százalékkal zuhant vissza a magyarországi szállodák adózás előtti eredménye – a megemelt áfa miatti bevételkiesés, illetve a beszerzési, a rezsi- és az egyéb üzemelési költségek drasztikus növekedése miatt.
– A szállodák előzetes árkiajánlásai euróban történnek, általában már az előző évben, az akkori árfolyamok alapján – tudtuk meg a Magyar Szállodaszövetség (MSZSZ) elnökétől. Kopócsy Andrea elmondta: erre a szezonra a tavalyi, 250 forintos árfolyamon számolták ki a szállodai árakat, míg mostanra ennél jóval kevesebbet ér a közös valuta. Tehát a növekvő költségekkel terhelt vendégszobát egyre csökkenő forintbevételért értékesítik a hazaiak. Az idei szállodai árak egy részét ráadásul már 2007-es szerződésekben rögzítették, emiatt szállodatípustól függően a szobaárak 40–70 százaléka most nem változtatható. A veszteség kivédésére apró áremelésekkel reagálunk a napi ajánlatoknál, és költségtakarékossági intézkedéseket is tennünk kell a foglalkoztatottság és a minőség rovására – mondta az elnök. Kopócsy Andrea hozzátette: az erős forint nemcsak a külföldi vendégéjszakák utáni bevételt és a beutazó turisták számát tizedeli meg, hanem az is félő, hogy az eredetileg belföldi nyaralást tervező honfitársakat elkábítja a „most vegyen olcsó eurót” kampány, aminek következtében a magyarok sem itthon költik el a pénzüket. A szektorszereplők szerint ráadásul nemcsak az éves eredményekre, hanem a fejlesztésekre és a munkahelyek fenntarthatóságára is hatással lesz, ha nem sikerül fordítani a számukra rossz árfolyamtrenden.
Ebben a helyzetben a szakma szerint még inkább sürgetővé vált elgondolkodni a szálláshely-szolgáltatások áfájának csökkentésén. Emlékezetes, az MSZSZ nemrég független szakértőkkel íratott egy tanulmányt, amely a forgalmi adó és a jövedelmezőség összefüggéseit elemezte. Megállapították: ha az áfa változatlan, vagyis a jelenlegi húszszázalékos szinten marad, a forgalom nem igazán növekedhet, és a foglalkoztatottak száma is stagnálna. Ugyanakkor az öt százalékra csökkentett áfa javítaná a versenyképességet és tizenöt százalékos növekedést eredményezne a foglalkoztatásban – ezzel az állami költségvetés sem szenvedne adókban, járulékokban hiányt. Ha elmaradnak a segítő kormányzati döntések, a turizmus a remélt húzóágazati szerep helyett a könnyűipar sorsára juthat – jósolják.
Ami átok a magyar szállodáknak, áldás a külföldi utakat szervező utazási irodáknak. Ezek jól járhatnak a forinterősödéssel, főleg, ha az eredetileg euróban kiszámolt nyaralás árából képződött, egységenként 10-20 forintos „nyereséget” megtartják. Mivel a tavalyi árfolyamon kalkulált utak most mégsem kerülnek annyiba, a már lefoglalt és kifizetett nyaralások árán valamennyit kereshet az utazást szervező cég. A magyar utazó is jól járhat, mert a forintban fizetendő friss árak mindenképpen kedvezőbbek, mint fél évvel ezelőtt. Ez ugyanakkor veszélyes is lehet: az irodák most jelentős kedvezményeket tudnak ajánlani ügyfeleiknek és gyakran egymás árai alá ígérnek. A kisebb cégek viszont nem tudnak ebben az árversenyben talpon maradni, vendégeik nagy részét elveszíthetik, ami forgalomcsökkenéssel jár. A legtöbb iroda most olcsóbban kínálja külföldi utazásait az erős forintnak köszönhetően – erősítette meg az Info Rádiónak a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetségének szóvivője. Simon András hozzátette: az olajárak miatt viszont pluszköltségként úgynevezett kerozindíjat szabnak ki az irodák, mert a légitársaságok és az autóbuszos cégek magasabb árat számláznak mostanság. Ez néhány ezer forintos többletkiadást jelent az utasnak. Így összességében az idei utak sem lesznek sokkal olcsóbbak, mert hiába a forinterősödés miatti kedvezőbb árfolyam, az utazás viszont így is jóval drágább, mint tavaly.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.