Aki Bach miatt kezdett orgonálni

Éppen egy hete vehette át az első díjat Karosi Bálint a lipcsei nemzetközi Bach-versenyen, a világ egyik legnívósabb zenei vetélkedőjén orgona kategóriában. A fiatal orgona- és klarinétművészt, zeneszerzőt, aki tavaly szeptember óta a bostoni első evangélikus templom zeneigazgatója, a versenyről és terveiről kérdeztük.

2008. 08. 04. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem a lipcsei az első nemzetközi győzelme. Hol helyezné el ezt az eredményt?
– A Bach-verseny, amit ugyan több hangszerből rendeznek, sokkal univerzálisabban elismert rendezvény, mint más híres, de kizárólag orgonaversenyek, úgyhogy én ezzel be is fejeztem a versenyzést. Tulajdonképpen az is elég lenne, ha csak ezt az egyet nyertem volna meg. Számomra különösen fontos, részben a profilja miatt, de a repertoárja, a zsűri, a hangszerek különleges színvonalat képviselnek.
– Említette a repertoárt és a hangszereket. Miért különlegesek?
– Ez egy háromfordulós verseny, mindegyik fordulóban más historikus orgonán kellett játszani. Az elsőben egy 1736-ban épült Siebermann orgonán, a másodikban a merseburgi dóm Ladegast orgonáján, ennél a hangszernél komponálta Liszt az orgonaműveinek a többségét, mint például a
B-A-C-H prelúdium és fúgát, vagy a Weinen, Klagent. Az utolsó forduló pedig Bach templomában, a Tamás-templomban volt, itt épült egy új orgona Bach tervei szerint 2000-ben, és van egy romantikus, százéves orgona is, amin még Reger is játszott. A zsűri elsősorban a Bach-játék alapján dönt, a legnehezebb orgonadarabjai szerepeltek a listán, de olyan kötelező művek is vannak, amelyek valamilyen formában kötődnek hozzá, mint például Liszttől és Regertől a B-A-C-H, Mendelssohntól pedig a 6. szonáta, ennek a formáját Mendelssohn ugyanis Bachtól kölcsönözte.
– Mennyi ideig készült a versenyre?
– Decemberben kaptam meg a kötelező darabok listáját, akkor kezdtem el a darabokat tanulni, de már az előselejtezőre egy félórás műsort kellett DVD-n elküldeni márciusban.
– Az első díjjal tízezer euró is járt. Mire fordítja?
– Klarinétozom is, és szeretnék beruházni egy historikus hangszercsaládba.
– A régizenével már jó ideje foglalkozik. Ezt az érdeklődést Bach váltotta ki az orgonával?
– Pontosan. Orgonálni is azért kezdtem el, mert Bachot akartam játszani, persze időközben megszerettem a francia repertoárt, a német romantikusokat, és szívesen foglalkozom modern kompozíciókkal is, de a fő vonal mindig Bach maradt. A régizenét is rajta keresztül közelítem meg, olyan szerzőket is szívesen játszom, akik őrá nagy hatással voltak, mint Buxtehude, Sweelinck vagy a korai német lutheránus zeneszerzők, Walther és Böhm.
– Zeneszerzőként is Bach a meghatározó?
– Mint minden zeneszerzőre, Bach rám is hatott, de ez legfeljebb a kontrapunktikus gondolkodásmódomban figyelhető meg, ugyanakkor az én ellenpontom sokkal inkább Ligetiére hasonlít. Ligeti mellett Pierre Boulezt, Messiaent, Schönberget, Webernt említhetném – bár nem írok tizenkét fokú zenét –, a minimálzenében pedig John Cage, John Adams és Joseph Schwantner amerikai szerzőket.
– Klarinétosként indult a pályája, később jött az orgona, még később a zeneszerzés. Most milyen arányban vannak jelen a mindennapokban?
– Most már az orgona a fő profil, időm és energiám hatvan százalékát ez teszi ki, a zeneszerzés harminc-harmincöt százalék, és csak tíz-tizenöt jut a klarinétra. Tehát összesen körülbelül száztíz százalék, amit az életemből zenére fordítok.
– Egy éve kapta meg a bostoni első evangélikus templom zeneigazgatói állását. Mik a tapasztalatai?
– Sikerült elindítanom egy nagyon virágzó zenei programot, a kórusom ugyan amatőr, de énekelnek benne profik is, most már olyan szintre sikerült juttatni őket, hogy Bach-kantátákat is elő tudtunk adni a nagyobb egyházi ünnepeken. A legfontosabb a „music outreach” („zenével megérinteni”) programunk, ami azt jelenti, hogy Isten szavát a zenén keresztül szeretnénk közvetíteni.
– Meddig szeretne maradni Bostonban?
– Jól érzem magam, támogat a templom vezetése, és a saját műveimet is örömmel fogadják. Egyelőre három évben gondolkodom, de ezalatt szeretnék elvégezni egy doktori képzést is.
– Mik a tervei a közeljövőben, hol hallhatjuk Magyarországon?
– Szeptemberben jelennek meg a műveim egy amerikai kottakiadónál, koncertjeim pedig sűrűn vannak. Legközelebb Miskolcon, az új avasi orgonán játszom
augusztus 4-én, akkor Illényi Katicával adunk közös műsort.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.