Egyre hígul az utaztatópiac

Se szeri, se száma a fogyasztói átverésekről szóló nyári történeteknek. Csődbe ment utazási iroda, külföldön rekedt utasok, befizetett díjak, le nem foglalt szálloda. Míg korábban csak elvétve akadt rá példa, addig az utóbbi időben több utaztató vállalkozásról derült ki, hogy az éles piaci verseny tisztességtelenségre kényszeríti. Most már a nagy cégek is egyre nehezebben állják a sarat.

2008. 08. 13. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sorra mennek csődbe az utazási irodák. Tavaly a Bella, aztán a Malda Tours húzta le a rolót, az idén pedig már két vállalkozás lehetetlenült el – s a nyárnak még nincs vége. Emlékezetes, ebben a szezonban előbb a Szikra utazási irodát törölték a hatósági nyilvántartásból, amely egyébként rokoni szálakkal fűződött a Bellához, majd néhány hete a Horvát Utazási Iroda eltűnése okozott komoly galibát.
– Már 2007-ben is érezni lehetett a gazdasági válság hatását az emberek pénztárcájára, így az utaztató vállalkozásokra is – summázta lapunknak korábban Nagy Gábor, az egyik független utazási portál vezetője. Emiatt egyre több olcsó, last minute út és fokozódó verseny jellemző a magyar turisztikai piacra, amibe néhányan belebuktak, s nem kizárt, hogy a csődök sora folytatódik. Bár az uniós átlaghoz képest nem több az utazási irodák csődje nálunk, mégis a cégek ma már egymást alullicitálva igyekeznek elnyerni a turisták kegyeit. Ebbe a konkurenciaharcba pedig olyan irodák is belekényszerülnek, amelyek korábban nem vettek részt az árversenyben. Egy százezres utat ugyanis csak az ad 60 ezer forintért, aki már adósságokat görget maga előtt – vélik a szakemberek. Nem feltétlenül rossz a szándék, egyszerűen csak túlvállalja magát az iroda, leköti a szállásokat, a repülőt, aztán megy a pénze után.
Az éles verseny áldozatai mindig az utasok, mert a talpon maradáshoz gyakran a fogyasztók félrevezetésén keresztül vezet az út. Klasszikus átverésnek számít ma már az, amikor az itthon, katalógusból megrendelt nyaralásról kiderül: közelről nem olyanok a körülmények, mint ahogy azt itthon hirdették. Egy olvasónk jelezte, hogy a múlt héten az egyik nagyon jó nevű, piacvezető utazási irodával utaztak Görögországba. Last minute, vagyis az átlagosnál olcsóbban, utolsó pillanatban igénybe vehető nyaralásra „ugrott be”. Olvasónknak az egy hét alatt kétszer kellett szállodát váltania, mivel a kinti szálláshely nem hasonlított az itthon lefoglalthoz.
Gyakran hallani olyan panaszt is, hogy az idén leginkább keresett, százezer forint körül meghirdetett utak a valóságban többe kerülnek. Ez általában az irodában derül ki, miután a reklámmal becsábított pihenni vágyó már kellőképpen beleélte magát a kiruccanás örömébe. Az irodák közt ugyanis sok olyan van, amely a hirdetésben „elfelejti” közölni a plusz fizetendő költségeket, mint például illetékek vagy a repülőtársaságnak fizetendő kötelező kerozinpótdíj, illetve az utasbiztosítás. Ez utóbbiról egyébként kevesen tudják, hogy megkötni erősen ajánlott, azonban egyáltalán nem kötelező, tehát az nem erőltethető rá az utasra. Az is többször előfordult, hogy a külföldi szállodai szoba légkondicionálásáért számítottak fel tíz-tizenötezres díjat a végszámlán. Nem ritka trükk, amikor az iroda nagyon kedvező áron ajánlja fel a szállást, amelynek lefoglalása a szerződéskötés és az előleg befizetése után a visszaigazolással lép érvénybe. Átverős esetekben csak ekkor derül ki, hogy a szoba „pluszszolgáltatások miatt” drágább lesz.
A csalódást úgy lehet elkerülni, ha csak a hivatalos nyilvántartásban szereplő vállalkozásokkal köt szerződést az utas, bár az utóbbi időben csődbe ment irodák is valamennyien jegyzett társaságok voltak. Sokan az olcsóság miatt olyan utaztatóknál fizetik be az áhított nyaralást, amelyek nem is rendelkeznek komoly háttérrel, csupán telefonszám és név hirdeti azt, hogy itt utazásszervezés folyik. A túl olcsó lehetőségek mögött gyakran feketézők állnak, akik így elhalásszák a tisztességes cégek elől az ügyfelet, ráadásul rossz hírét keltik a szakmának.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.