Véget érne a sorban állás a postán, tovább apadna azonban a lakosság pénztárcája akkor, ha valamennyi szolgáltató áttérne az elektronikus úton történő díjfizetés rendszerére. Ez a megoldás ugyan kényelmesebb, mivel a fogyasztó az otthonából, az interneten keresztül egyenlíti ki a tartozásait, azonban drágább is, mivel ilyenkor a számlatulajdonos pénzéből vonják le a tranzakció költségeit. A sárga csekkes, vagyis papíralapú számlázásnál ugyanakkor a számla kiállítója, azaz a szolgáltató állja a pénzmozgás költségeit, s az érvényes fogyasztóvédelmi törvény szerint ez így is van rendjén. A Magyar Posta szabályzata szerint az átutalt összeg 3,6 ezrelékét, plusz átutalásonként átlag 80 forintot fizet egy társaság, ha ügyfele teljesíti a számlát. Eszerint egy tízezer forintos csekk befizetése 116 forintba kerül a csekk kibocsátójának.
Ezt a költséget hárítaná át egyre több szolgáltató azzal, hogy a papírszámlázásért is díjat számol fel. A Pannon GSM például arra készül, hogy augusztus 21-től módosítja általános szerződési feltételeit, s ennek részeként bruttó 120 forintot számlázna a csekkeseknek, valamint a cég értékesítési pontjain személyesen befizetőknek a fizetendő díjon felül. Akkor is, ha a lebeszélt idő kevesebbe kerül, mint a példában említett tízezer forint. Elméletileg egy egymillió ügyféllel rendelkező szolgáltató így éves szinten 1,2 milliárd forintot takaríthat meg. A tervezett változás vihart kavart a fogyasztóvédők körében, akikhez a Fidesz is csatlakozott.
– Pótlólagos forrást akarnak így biztosítani a távközlési szolgáltatók, amit elfogadhatatlannak tartunk a jelenlegi piacon – jelentette ki az informatikai kabinet ellenzéki vezetője. Burján András szerint ez kimeríti a tisztességtelen piaci magatartás fogalmát, mivel olyanért akarnak díjat felszámolni, amely a szolgáltatás alapvető része és nincs mögötte többlet. A kabinetvezető felhívta a figyelmet arra, hogy mindez csak a Pannon esetében több mint egymillió embert évi bruttó 1440 forinttal károsít meg. A Fidesz a Nemzeti Hírközlési Hatósághoz fordult.
Legutóbb a UPC telekommunikációs szolgáltatót támadta meg a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ), mivel a cég bruttó 96 forintot számolt fel csekkes ügyfeleinek. A civilek nyomására azonban a UPC néhány hét alatt visszavonta a döntést. A FEOSZ szerint is tisztességtelen és hátrányosan megkülönböztető kereskedelmi gyakorlat az, amikor a szolgáltató kényelmét és költségét az egyébként is súlyos pénzeket nyögő lakossággal fizetteti ki.
– Ahogy a UPC-re, úgy a Pannonra is érkezett hozzánk panasz, de valamennyi céget vizsgáljuk, amelyeknél jelen van ez a gyakorlat – közölte kérdésünkre Kovács Krisztina, a FEOSZ szóvivője. Elmondta: még a héten eldől, mely cégek ellen kezdeményeznek a nemzeti fogyasztóvédelemnél hatósági eljárást.
– Egy nyugaton már bevált gyakorlatot szeretnénk meghonosítani – fejtette ki lapunknak Majorosi Emese, a Pannon GSM sajtó- és információs igazgatója. A fogyasztóvédők ellenérveire azt válaszolta, hogy ők a törvénnyel összhangban nem a számla kiállításáért, hanem annak postán vagy az értékesítési pontokon történő befizetéséért számítják fel a „csekkfeldolgozási adminisztrációs díjat”.
Magyar Pétert nem zavarja öccse támogatása