Lassan bealkonyul a sárga csekknek

Hamarosan már azért is fizetnünk kell, hogy fizethessünk. Egyre több szolgáltató dobná ugyanis sutba a sárga csekket, és térne át az elektronikus díjbeszedésre. Ez a cégeknek megtakarítást jelent, a fogyasztónak pedig több száz forintos pluszkiadást.

2008. 08. 15. 19:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Véget érne a sorban állás a postán, tovább apadna azonban a lakosság pénztárcája akkor, ha valamennyi szolgáltató áttérne az elektronikus úton történő díjfizetés rendszerére. Ez a megoldás ugyan kényelmesebb, mivel a fogyasztó az otthonából, az interneten keresztül egyenlíti ki a tartozásait, azonban drágább is, mivel ilyenkor a számlatulajdonos pénzéből vonják le a tranzakció költségeit. A sárga csekkes, vagyis papíralapú számlázásnál ugyanakkor a számla kiállítója, azaz a szolgáltató állja a pénzmozgás költségeit, s az érvényes fogyasztóvédelmi törvény szerint ez így is van rendjén. A Magyar Posta szabályzata szerint az átutalt összeg 3,6 ezrelékét, plusz átutalásonként átlag 80 forintot fizet egy társaság, ha ügyfele teljesíti a számlát. Eszerint egy tízezer forintos csekk befizetése 116 forintba kerül a csekk kibocsátójának.
Ezt a költséget hárítaná át egyre több szolgáltató azzal, hogy a papírszámlázásért is díjat számol fel. A Pannon GSM például arra készül, hogy augusztus 21-től módosítja általános szerződési feltételeit, s ennek részeként bruttó 120 forintot számlázna a csekkeseknek, valamint a cég értékesítési pontjain személyesen befizetőknek a fizetendő díjon felül. Akkor is, ha a lebeszélt idő kevesebbe kerül, mint a példában említett tízezer forint. Elméletileg egy egymillió ügyféllel rendelkező szolgáltató így éves szinten 1,2 milliárd forintot takaríthat meg. A tervezett változás vihart kavart a fogyasztóvédők körében, akikhez a Fidesz is csatlakozott.
– Pótlólagos forrást akarnak így biztosítani a távközlési szolgáltatók, amit elfogadhatatlannak tartunk a jelenlegi piacon – jelentette ki az informatikai kabinet ellenzéki vezetője. Burján András szerint ez kimeríti a tisztességtelen piaci magatartás fogalmát, mivel olyanért akarnak díjat felszámolni, amely a szolgáltatás alapvető része és nincs mögötte többlet. A kabinetvezető felhívta a figyelmet arra, hogy mindez csak a Pannon esetében több mint egymillió embert évi bruttó 1440 forinttal károsít meg. A Fidesz a Nemzeti Hírközlési Hatósághoz fordult.
Legutóbb a UPC telekommunikációs szolgáltatót támadta meg a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ), mivel a cég bruttó 96 forintot számolt fel csekkes ügyfeleinek. A civilek nyomására azonban a UPC néhány hét alatt visszavonta a döntést. A FEOSZ szerint is tisztességtelen és hátrányosan megkülönböztető kereskedelmi gyakorlat az, amikor a szolgáltató kényelmét és költségét az egyébként is súlyos pénzeket nyögő lakossággal fizetteti ki.
– Ahogy a UPC-re, úgy a Pannonra is érkezett hozzánk panasz, de valamennyi céget vizsgáljuk, amelyeknél jelen van ez a gyakorlat – közölte kérdésünkre Kovács Krisztina, a FEOSZ szóvivője. Elmondta: még a héten eldől, mely cégek ellen kezdeményeznek a nemzeti fogyasztóvédelemnél hatósági eljárást.
– Egy nyugaton már bevált gyakorlatot szeretnénk meghonosítani – fejtette ki lapunknak Majorosi Emese, a Pannon GSM sajtó- és információs igazgatója. A fogyasztóvédők ellenérveire azt válaszolta, hogy ők a törvénnyel összhangban nem a számla kiállításáért, hanem annak postán vagy az értékesítési pontokon történő befizetéséért számítják fel a „csekkfeldolgozási adminisztrációs díjat”.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.