Nem kíméli a nehéz gazdasági környezet a hazai ételkiszállító cégeket sem: egyre kevesebb a megrendelő, ezzel szemben a dráguló alapanyagok és drasztikusan emelkedő költségek tizedelik a vállalkozásokat. Jól példázza ezt, hogy nemrég az egyik piacvezető cég is átalakulásra kényszerült, ahogy arról lapunk már korábban beszámolt.
Tavasszal megírtuk: a Magyarországon elsőként, 1995-ben alapított Food Express egyik leányvállalata is lehúzta a rolót. Ahogy azt Zsidek László akkori ügyvezetőtől megtudtuk, az ételek áfájának húsz százalékra emelése, az élelmiszer-drágulás és a megszorítások miatt árérzékennyé vált magyar fogyasztói szokások éppúgy ellehetetlenítették a Food Express működését, miként az éles piaci verseny is. A Food Express-ételek viszont továbbra is a piacon vannak, mert az anyagi csőd előszelében az ismert márkanév gazdát cserélt. Becslések szerint így mára az új cég a márkanévvel és ügyfeleivel együtt az egyik legnagyobb szereplővé lépett elő, az étel házhoz szállítási piac negyven százalékát kontrollálja.
Ezzel együtt nem könnyű felmérni a magyarországi piacot, mivel az ételkiszállításra szakosodott konyhák a versenytársaktól tartva nemigen adnak információt arról, miként próbálják túlélni az elmúlt években leromlott versenykörülményeket. A teljes piacot ma négy-öt ismert név uralja, rajtuk kívül mintegy százhúsz kisebb vállalkozás működik. Összforgalmukat évi 10-15 milliárdra teszik a szakértők.
A folyamatosan dráguló alapanyagok, a magas üzemanyag- és rezsiköltségek ugyanakkor egyre nehezítik ezeknek a cégeknek helyzetét is. Emiatt szeptemberben sokuknál áremelésekre lehet számítani: az éles piaci versenyben eddig „lenyelt” pluszterheket ugyanis most már kénytelenek továbbhárítani a megrendelőkre, különben – főként a gyengébb a vállalkozások – nem érik meg a tavaszt.
Miként a kereskedelemben, úgy ezen a területen is nagy problémát okoz ráadásul, hogy a fogyasztók nagyon árérzékenyek lettek – állítják a piackutatók. Két évente végez a GfK piackutató vállalat felmérést a magyar lakosság étkezési szokásairól. A tavalyi évet vizsgáló tanulmány szerint 2005-höz képest jelentősen nőtt azoknak a felnőtteknek a száma, akik az ebédet inkább kihagyják az étkezések közül – a vacsora javára. Ez arra is enged következtetni, hogy az embereknek egyre kevesebb pénzük van meleg étel rendelésére vagy komolyabb munkahelyi étkezésre, ezért inkább esténként esznek meleg vacsorát. Bár a munkahelyi étkezdék szolgáltatásait eleve csak viszonylag szűk kör veszi igénybe, néhány év alatt ezek aránya is jelentősen visszaesett. Mindez látszik a „rendelős cégek” forgalmán is: mivel a vásárlók az élelmiszer-drágulás miatt egyre inkább az olcsóbb ételeket keresik, félő, hogy az őszi emelés miatt jelentős piacátrendeződés vár erre a szektorra.
Ukránbarát és bevándorláspárti paktumot kötött az Európai Néppárt és a baloldal – Magyar Péter és a Tisza Párt is jóváhagyta a megállapodást