Ősszel drágul az ételkiszállítás

Elérte a válság az ételkiszállító cégek piacát is, az alapanyagok és az üzemanyag drágulása ugyanis ősszel áremelésre és még élesebb versenyre kényszeríti őket.

2008. 08. 28. 7:32
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem kíméli a nehéz gazdasági környezet a hazai ételkiszállító cégeket sem: egyre kevesebb a megrendelő, ezzel szemben a dráguló alapanyagok és drasztikusan emelkedő költségek tizedelik a vállalkozásokat. Jól példázza ezt, hogy nemrég az egyik piacvezető cég is átalakulásra kényszerült, ahogy arról lapunk már korábban beszámolt.
Tavasszal megírtuk: a Magyarországon elsőként, 1995-ben alapított Food Express egyik leányvállalata is lehúzta a rolót. Ahogy azt Zsidek László akkori ügyvezetőtől megtudtuk, az ételek áfájának húsz százalékra emelése, az élelmiszer-drágulás és a megszorítások miatt árérzékennyé vált magyar fogyasztói szokások éppúgy ellehetetlenítették a Food Express működését, miként az éles piaci verseny is. A Food Express-ételek viszont továbbra is a piacon vannak, mert az anyagi csőd előszelében az ismert márkanév gazdát cserélt. Becslések szerint így mára az új cég a márkanévvel és ügyfeleivel együtt az egyik legnagyobb szereplővé lépett elő, az étel házhoz szállítási piac negyven százalékát kontrollálja.
Ezzel együtt nem könnyű felmérni a magyarországi piacot, mivel az ételkiszállításra szakosodott konyhák a versenytársaktól tartva nemigen adnak információt arról, miként próbálják túlélni az elmúlt években leromlott versenykörülményeket. A teljes piacot ma négy-öt ismert név uralja, rajtuk kívül mintegy százhúsz kisebb vállalkozás működik. Összforgalmukat évi 10-15 milliárdra teszik a szakértők.
A folyamatosan dráguló alapanyagok, a magas üzemanyag- és rezsiköltségek ugyanakkor egyre nehezítik ezeknek a cégeknek helyzetét is. Emiatt szeptemberben sokuknál áremelésekre lehet számítani: az éles piaci versenyben eddig „lenyelt” pluszterheket ugyanis most már kénytelenek továbbhárítani a megrendelőkre, különben – főként a gyengébb a vállalkozások – nem érik meg a tavaszt.
Miként a kereskedelemben, úgy ezen a területen is nagy problémát okoz ráadásul, hogy a fogyasztók nagyon árérzékenyek lettek – állítják a piackutatók. Két évente végez a GfK piackutató vállalat felmérést a magyar lakosság étkezési szokásairól. A tavalyi évet vizsgáló tanulmány szerint 2005-höz képest jelentősen nőtt azoknak a felnőtteknek a száma, akik az ebédet inkább kihagyják az étkezések közül – a vacsora javára. Ez arra is enged következtetni, hogy az embereknek egyre kevesebb pénzük van meleg étel rendelésére vagy komolyabb munkahelyi étkezésre, ezért inkább esténként esznek meleg vacsorát. Bár a munkahelyi étkezdék szolgáltatásait eleve csak viszonylag szűk kör veszi igénybe, néhány év alatt ezek aránya is jelentősen visszaesett. Mindez látszik a „rendelős cégek” forgalmán is: mivel a vásárlók az élelmiszer-drágulás miatt egyre inkább az olcsóbb ételeket keresik, félő, hogy az őszi emelés miatt jelentős piacátrendeződés vár erre a szektorra.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.