Végleg eltűnik a sarki fűszeres?

Vészharangot kongatnak a szakértők: immár biztos, hogy a közeljövőben tönkremennek a kis boltok, mivel egész egyszerűen kiszorítják őket a nemzetközi láncok a piacról. Egyes vélemények szerint a kicsik a globalizáció és az importdömping áldozatai, mert nálunk az alacsony színvonal és az olcsóság a nyerő.

2008. 08. 17. 18:54
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hamarosan becsukhatjuk a boltot, mert már nincs pénze az embereknek a minőségi árura, legfeljebb beszélgetni térnek be hozzánk, vagy egy-két napi cikkért, mint a tej vagy a friss kenyér – panaszolta tegnap lapunknak egy tipikus „sarki fűszerest” családi vállalkozásban működtető vidéki kereskedő. A neve elhallgatását kérő üzlettulajdonostól megtudtuk: amióta a városba települt a Tesco, illetve több külföldi diszkontlánc, mint a Lidl, a Penny Market vagy a Plus, azóta számottevően zuhant a helyiek forgalma, ami a vállalkozókat sújtó fizetnivalók és a példátlanul szigorú, bírságszemléletű hatósági ellenőrzések terhe mellett egyenes úton vezet a csődhöz. – Nem tudom, mi lesz ezután, a fiam az árubeszerző, a feleségem áll a pultban, jómagam pedig évtizedek óta vagyok kereskedő. Még messze a nyugdíj, így ha tönkremegyünk, veszélybe kerül a megélhetésünk – summázta a boltos.
Úgy tűnik, a hazai kereskedelem egyre rosszabb helyzete is segít abban, hogy hazánkban leáldozóban a kis boltok kora. Összesítve a statisztikákat és a szakértői elemzéseket, a PricewaterhouseCoopers (PwC) üzleti tanácsadói legfrissebb tanulmányukban szintén alátámasztják a vidéki kereskedő aggodalmát: a családi vállalkozásban, kis tőkeerővel működtetett sarki fűszeresek hamarosan végképp eltűnnek a magyar piacról. A Budapesti Corvinus Egyetemmel közösen készített elemzés rávilágít, hogy – figyelembe véve a GDP, az infláció, az árfolyamok alakulását, valamint a lakossági fogyasztás változását – a nemzetközi láncok további erősödése – immár egymás rovására is – egyértelműen kiszorítja a magyar piacról a hazaiakat. Ezt a statisztikák is igazolják: az úgynevezett együzletes vállalkozások a legnagyobb arányban a vegyes élelmiszer-kiskereskedelemből vonultak ki, számuk egy év alatt 1,8 ezerrel csökkent.
A multik már a közepes méretű, több egységgel rendelkező hálózatokat is veszélyeztetik itthon, amilyen például a magyar tulajdonú CBA, a Coop vagy a Reál láncok.
A jelentés szerint így az sem kizárt, hogy a leggyengébb vállalatok felvásárlás vagy felszámolás révén eltűnnek a piacról. Ugyanakkor, ha nem is szűnnek meg, de drasztikus leépítések mellett a városokból nagy eséllyel kivonulhatnak, úgy, hogy csak a legkiválóbb helyszíneket tartják meg.
Meglehetősen egyszerű, ám annál szívszorítóbb képet festenek az elemzők a magyar lakosság vásárlási szokásairól. Mivel a háztartások mára kifulladtak anyagilag, sőt egyre többen alig teljesíthető tartozásokat görgetnek maguk előtt, emiatt az elsődleges szempont a bolt kiválasztásánál az olcsóság lett. Az árérzékeny magyar piacon mostanra a diszkontok vannak előnyben, azzal együtt is, hogy szolgáltatásuk jellemzően nagyon alacsony színvonalú. A PwC gyűjtése alapján a diszkontokat minden esetben a nagyon alacsony árak, a magyar termékek kisebb aránya, ugyanakkor a saját márkás importtermékek túlsúlya és kisszámú kiszolgáló személyzet jellemzi. A gyengülő gazdasági környezetben a szakértők szerint az is várható, hogy a multiláncok is egyre inkább átveszik a diszkontok vonásait, hogy mind több akcióvadász vevőt nyerjenek maguknak.

Dagad a kassza. A magyar piacon tapasztalt csökkenő vásárlóerő ellenére is nőtt a második negyedévben a belga Delhaize szupermarket-hálózat adózott eredménye 81 százalékkal – tudatta az MTI. A Delhaize adózott eredménye – az egy évvel korábbi 63 millióról – 113,8 millió euróra emelkedett június végéig. A csoporthoz hazánkban a héttagú Cora, a 123 egységet számláló Match és a 74 üzlettel rendelkező Profi tartozik, amelyek összes forgalma 2007-ben mintegy 220 milliárd forint volt, valamivel több az előző évinél.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.