Bundagyanús metróbotrány

Életszerű feltételezés, hogy a négyes metró építését valójában Budapest balliberális vezetői állíttatták le, hogy az egész beruházás jelentős késését és további milliárdos költségnövekedését megmagyarázzák – jelentette ki Tarlós István, a Fidesz fővárosi frakcióvezetője, aki tegnap nyílt levélben szólította fel Demszky Gábort, válaszoljon a metróbotrányban felvetődött kérdésekre. Az SZDSZ-es főpolgármester szerint az ügyben nem más, mint Orbán Viktor a hibás, pedig a legfrissebb metrójelentésből kiderült: az illetékesek hónapok óta tudták, hogy komoly problémák vannak.

2008. 09. 04. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Érdeke-e a kétes szerződés miatt a városvezetésnek, hogy a kivitelezőt még az alagút Szent Gellért téren való áthaladása előtt valamilyen jogcímen akadályozza, hátráltassa kárenyhítés céljából? – többek között erre a kérdésre várt volna választ Tarlós István, a Fidesz fővárosi frakcióvezetője a négyes metró immáron csaknem 520 milliárd forintos beruházása eddigi történetének legnagyobb botrányában Demszky Gábortól, ám tegnap nyilvánvalóvá vált: a főpolgármester nem érdekelt az ügy tisztázásában.
Ismert, a metróépítési munkálatokat hetekkel ezelőtt a Szent Gellért téri átkötő alagút építési engedélyének hiánya miatt felfüggesztette a Nemzeti Közlekedési Hatóság, és a beruházó BKV Zrt. DBR Metró Projektigazgatóság elismerte: a Fővám téri munkák leállásával együtt akár féléves is lehet a késedelem, a többletköltségek pedig elérhetik az egymilliárd forintot. A kivitelező Bamco konzorcium egy hete a tiltás ellenére újraindította a fúrópajzsokat, és több mint tíz méter alagutat épített meg engedély nélkül. A hatóság azonban ígérete ellenére tegnapig nem hozott döntést az ügyben, amelynek tétje, hogy a hónapokig álló Fővám téri állomásépítés miatt a kivitelező jelentős öszszegeket kérhet a beruházótól, ha eléri a szóban forgó munkaterületet, de ott le kell állítani a munkát. Lapunk úgy tudja, hogy sok milliárd forintos a tét, azonban hazánkat érheti a legnagyobb veszteség, ha a folyamatos botrányok miatt Brüsszel végül elállna a metróberuházás uniós támogatásától.
Tarlós István szerint nagyon is életszerű, hogy a városvezetésnek kapóra jött a botrány, hiszen addig is próbálkozhatnak annak tagadásával, hogy a Fővám tér miatt kell leállni. Szavait erősíti a Fővárosi Közgyűlés csütörtöki ülésére benyújtott metrójelentés, amelyet Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes aláírásával adtak be augusztus 18-i dátummal, annak ellenére, hogy az MSZP-s politikus még a múlt héten is elérhetetlen volt, mert nyaralt. A dokumentumból kiderült, hogy a Szent Gellért téri engedélyek ügyében a hatóság már májusban hiánypótlást írt elő, míg a jelentős Fővám téri késlekedés már fél éve ismertté vált, de a megoldásnak még csak a körvonalai sem látszanak. A Fidesz frakcióvezetője nyílt levelének tíz pontjában arra is választ várna a főpolgármestertől, hogy pontosan mennyi kötbér terheli emiatt a fővárost, és egyáltalán, hogyan köthettek ilyen szerződéseket. – Ki a felelős a metróépítésért, mit csinál 6 milliárd forintért a lebonyolító Eurómetró, illetve a BKV mire költi a budapestiek pénzét, mi a helyzet a szerelvények gyártásával? – sorolta a kérdéseket Tarlós István, aki szerint a főpolgármester politikai okokból heccelte és hajszolta bele a várost ebbe a felelőtlen beruházásba.
– Nem én, hanem Orbán Viktor csinált érzelmi kérdést a négyes metró ügyéből, amikor a budapestieket büntetve egyetlen tollvonással évekre leállította a projektet – olvasható Demszky Gábor rövid reagálásában, amelyben későbbre ígért érdemi választ. Megjegyezte: a megtérülési mutatókról és a nyomvonalról már kimerítő szakmai dokumentumok születtek az elmúlt években. – A főváros vezetése csupán egyet akar: a kivitelezők az adófizetők pénzével takarékosan bánjanak, ám meszszemenőkig jogszerűen és szakmailag a legalaposabban járjanak el. A hozzá nem értő politikusok pedig felesleges rémhírterjesztéssel ne srófolják még feljebb a metró árát – emelte ki.
Lapunk korábban részletesen ismertette a négyes metró hatásvizsgálatát, amelyből kiderült: a beruházás hatékonysága kérdéses, 30 év alatt sem térül meg, és egy utas alig több mint öt percet nyer vele.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.