Érdeke-e a kétes szerződés miatt a városvezetésnek, hogy a kivitelezőt még az alagút Szent Gellért téren való áthaladása előtt valamilyen jogcímen akadályozza, hátráltassa kárenyhítés céljából? – többek között erre a kérdésre várt volna választ Tarlós István, a Fidesz fővárosi frakcióvezetője a négyes metró immáron csaknem 520 milliárd forintos beruházása eddigi történetének legnagyobb botrányában Demszky Gábortól, ám tegnap nyilvánvalóvá vált: a főpolgármester nem érdekelt az ügy tisztázásában.
Ismert, a metróépítési munkálatokat hetekkel ezelőtt a Szent Gellért téri átkötő alagút építési engedélyének hiánya miatt felfüggesztette a Nemzeti Közlekedési Hatóság, és a beruházó BKV Zrt. DBR Metró Projektigazgatóság elismerte: a Fővám téri munkák leállásával együtt akár féléves is lehet a késedelem, a többletköltségek pedig elérhetik az egymilliárd forintot. A kivitelező Bamco konzorcium egy hete a tiltás ellenére újraindította a fúrópajzsokat, és több mint tíz méter alagutat épített meg engedély nélkül. A hatóság azonban ígérete ellenére tegnapig nem hozott döntést az ügyben, amelynek tétje, hogy a hónapokig álló Fővám téri állomásépítés miatt a kivitelező jelentős öszszegeket kérhet a beruházótól, ha eléri a szóban forgó munkaterületet, de ott le kell állítani a munkát. Lapunk úgy tudja, hogy sok milliárd forintos a tét, azonban hazánkat érheti a legnagyobb veszteség, ha a folyamatos botrányok miatt Brüsszel végül elállna a metróberuházás uniós támogatásától.
Tarlós István szerint nagyon is életszerű, hogy a városvezetésnek kapóra jött a botrány, hiszen addig is próbálkozhatnak annak tagadásával, hogy a Fővám tér miatt kell leállni. Szavait erősíti a Fővárosi Közgyűlés csütörtöki ülésére benyújtott metrójelentés, amelyet Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes aláírásával adtak be augusztus 18-i dátummal, annak ellenére, hogy az MSZP-s politikus még a múlt héten is elérhetetlen volt, mert nyaralt. A dokumentumból kiderült, hogy a Szent Gellért téri engedélyek ügyében a hatóság már májusban hiánypótlást írt elő, míg a jelentős Fővám téri késlekedés már fél éve ismertté vált, de a megoldásnak még csak a körvonalai sem látszanak. A Fidesz frakcióvezetője nyílt levelének tíz pontjában arra is választ várna a főpolgármestertől, hogy pontosan mennyi kötbér terheli emiatt a fővárost, és egyáltalán, hogyan köthettek ilyen szerződéseket. – Ki a felelős a metróépítésért, mit csinál 6 milliárd forintért a lebonyolító Eurómetró, illetve a BKV mire költi a budapestiek pénzét, mi a helyzet a szerelvények gyártásával? – sorolta a kérdéseket Tarlós István, aki szerint a főpolgármester politikai okokból heccelte és hajszolta bele a várost ebbe a felelőtlen beruházásba.
– Nem én, hanem Orbán Viktor csinált érzelmi kérdést a négyes metró ügyéből, amikor a budapestieket büntetve egyetlen tollvonással évekre leállította a projektet – olvasható Demszky Gábor rövid reagálásában, amelyben későbbre ígért érdemi választ. Megjegyezte: a megtérülési mutatókról és a nyomvonalról már kimerítő szakmai dokumentumok születtek az elmúlt években. – A főváros vezetése csupán egyet akar: a kivitelezők az adófizetők pénzével takarékosan bánjanak, ám meszszemenőkig jogszerűen és szakmailag a legalaposabban járjanak el. A hozzá nem értő politikusok pedig felesleges rémhírterjesztéssel ne srófolják még feljebb a metró árát – emelte ki.
Lapunk korábban részletesen ismertette a négyes metró hatásvizsgálatát, amelyből kiderült: a beruházás hatékonysága kérdéses, 30 év alatt sem térül meg, és egy utas alig több mint öt percet nyer vele.
Nagy Márton alaposan helyretette a rémhíreket és hazugságokat terjesztő Magyar Pétert