Leépítések a szállodákban

Ismét csökkenésről számoltak be a legfrissebb szállodai statisztikák: mind a bruttó bevétel, mind a turisták nálunk eltöltött éjszakáinak száma viszszaesett tavalyhoz képest.

2008. 09. 27. 18:44
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elkezdődtek a leépítések a magyarországi szállodákban: mivel jövedelmezőségük évről évre csökken, immár aktív költségcsökkentési intézkedésekkel igyekeznek talpon maradni a hotelek. A TRI Hospitality Consulting legutóbb készített HotStats felmérése rámutat, hogy ugyan a nemzetközi szállodaláncok budapesti házainak eredményessége nőtt Európa-szerte a legnagyobb mértékben, ám ennek az volt az ára, hogy az üzemeltetők dolgozókat tettek az utcára, így spórolva a horribilis költségeken. A TRI szerint a hotelláncok bérköltsége a teljes árbevételhez képest 3,7 százalékkal, 25,1 százalékra csökkent az idén májusban az előző évhez képest. De a szálláshelyek nem csak a dolgozókon takarékoskodnak, a legtöbben faragni kénytelenek az energiafelhasználás költségeiből is, és mivel lassan felélik tartalékaikat, a jövőben nemhogy fejlesztésre, de már karbantartásra is alig futja, ami előbb-utóbb biztosan a minőség és a színvonal rovására megy. Így várhatólag tovább romlanak majd a hazai statisztikák.
Tegnap újabb jelentést tett közzé a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) arról, hogy a hazai szállodák milyen eredményeket értek el az év első nyolc hónapjában. Eszerint szeptemberig a folyó áron számított bruttó szobaárbevétel és a vendégéjszakák száma egyaránt csökkent a múlt évhez képest. Ahogy azt Kovács István, a Magyar Szállodaszövetség titkára nemrég vázolta, főként azért, mert a közelmúltban óriási kínálati robbanás történt a piacon, ám ezzel párhuzamosan nem nő, hanem jó esetben stagnál a kereslet. Ez leginkább a budapesti szállodákat érinti érzékenyen, mert a belföldi turizmus fellendüléséből a fővárosban semmit nem lehet érezni, hiszen a vendégek 75–80 százaléka külföldi – mondta. A KSH szerint a balatoni háromcsillagos és a nyugat-magyarországi luxusegységekben némileg több pénz került a kasszába, de még ez sem érte el a tavalyi szintet. A többi vidéki szállodában csökkent vagy nem változott a vendégéjszakák száma, így lényegében elmondható: az idén sem kapott szárnyra a beutazóturizmus.
Mindez amiatt veszélyes jelenség, mert az árbevétel-arányos bruttó üzemi nyereség már tavaly is kevés szállodában haladta meg a harminc százalékot, ami még épphogy megüti az ágazatban elfogadható minimális szintet. A gond az, hogy az elmúlt hét-nyolc évben ez már a sokadik ilyen esztendő volt. Így a túlzott vállalkozói terhekkel sújtott magyarországi szállodaipar, ekképpen a GDP csaknem tíz százalékát termelő turizmus korábban bizonyított gazdaságélénkítő hatása mostanra veszélybe került – állítják a szakemberek.
Budapesten a nemzetközi látogatók száma az első fél évben szinte semmit nem emelkedett a 2004 és 2006 közötti időszakhoz képest, amikor is a növekedés még 15 és 25 százalék között mozgott – állapítja meg a Cushman & Wakefield (C&W) legfrissebb szállodapiaci körképében. Felhívják a figyelmet: a forintnak az euróhoz viszonyított árfolyamváltozása ront az eredményeken, miközben az inflációs nyomás következtében a működési költségek állandóan nőnek. Emiatt a régióban a befektetési kedv is lanyhult.

Elszállt a remény? Korábban több tanulmány is rámutatott, hogy az európai szinten magasnak számító húszszázalékos forgalmi adó a legnagyobb gondjuk a magyarországi hoteleknek. A szállodások már régóta lobbiznak azért, hogy szolgáltatásukat a kedvezményes, ötszázalékos kulcsra csökkentsék, így mentve meg az ágazatot a teljes összeomlástól. Erre korábban Brüsszelben is lett volna esély, ám a remény a miniszterelnök Megegyezés programja miatt, úgy tűnik, most szertefoszlott.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.