Még mindig tombol a plázaláz

2008. 09. 28. 17:59
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hamarosan vége szakadhat Kelet-Közép-Európában a bevásárlóközpont-építési láznak – állítják az osztrák RegioPlan tanácsadó cég elemzői. A 17 országot átfogó ingatlanpiaci összegzésükben megállapítják: az elmúlt két-három évben folyamatosan nőtt a bevásárlóközpontok száma a kelet-közép-európai országokban, ez a folyamat azonban várhatóan jövőre eléri a csúcspontját, majd az új építések számának radikális csökkenése várható. A RegioPlan szerint középtávon inkább a meglévő létesítmények jobb kihasználására, a korszerűsítésre fogják helyezni a hangsúlyt az üzemeltetők, amint ez jelenleg Csehországban és Magyarországon is jellemző.
Más előrejelzések viszont ellentmondanak az osztrák megállapításoknak: ezek szerint az elkövetkező években még legalább 380 új plázát építenek a befektetők a régióban. Itthon sem csitul egyelőre a plázaépítési láz, annak ellenére, hogy már tavaly is visszafogott fejlesztéseket tapasztaltak a piacon, és az is kérdéses, hogy a magyar vásárlóerő képes-e eltartani ennyi óriásközpontot. Mégis, három éven belül újabb tíz bevásárlóközpont épül Budapesten, és vidéken is komoly fejlesztéseket terveznek. A Bevásárlóközpontok Országos Szövetségének adatai szerint jelenleg országszerte 69 pláza működik, miután idén kettő, tavaly pedig öt új üzletház épült.
A fővárosban tavaly az európai szinten is legnagyobb alapterülettel rendelkező Arena Plaza nyitotta meg kapuit a vásárlók előtt, bár a kereskedők visszajelzései alapján a megaközpont bevétele egyelőre nem vetekszik a méretével. Az Arena mellett négy vidéki kereskedelmi centrumot is átadtak 2007-ben, idén pedig még két üzletközponttal bővül a piac. A Napi Gazdaság értesülései szerint a törökbálinti GL Outlet is átalakul és a siófoki Sió Áruházon is átalakítást hajtanak végre, majd megújul az óbudai Új Udvar és a Párizsi Nagyáruház is. Ha a folyamatban lévő projektek mindegyike a tervek szerint alakul, az azt jelenti, hogy Budapesten 365 ezer, vidéken pedig csaknem 500 ezer négyzetméternyi alapterülettel új plázák épülnek. Az óriási számok ellenére Magyarország a bevásárlóközpontok összterületét tekintve még így is elmarad az uniós átlagtól. A fővárosban a három legsikeresebb pláza a Westend, a Mammut és az Árkád, ezek évek óta a lista élén állnak, s az elhelyezkedésükből, megközelíthetőségükből fakadó előnyeiket a tömegközlekedési csomóponttól távolabb építendő központok nem képesek behozni – állítják a piaci szakértők.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.