Mérlegen az idegenforgalom

2008. 09. 07. 12:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ismét elúszott a magyar turizmus hajója, vagyis a lehetősége annak, hogy az elmúlt években megrokkant ágazatról végre méltó elismeréssel szóljanak a világban. Véget ért a turisztikai főszezon, a nyári hónapok egyenlege inkább elkeserítő, mintsem biztató lett – minden téren sok a mínusz. A statisztikákból, felmérésekből ordítanak a tények: a gulyáskommunizmusból ránk kövült irányítási szemlélet és azok az elcsépelt marketingfogalmak, melyek szerint Magyarország a „puszta, csikós, pirospaprika” hazája, ma már csak lefelé húzzák az ágazatot, bár azt határozottan. Történik ez akkor, amikor az egyébként is bukdácsoló gazdaságunkban a turizmus a GDP közel 10 százalékát termeli, és 400 ezer magyar embernek ad munkát, eltartva 57 ezer vendéglátó vállalkozást és meganynyi szállodavállalatot.
Nem dübörgött az idén a turizmus az állítólag reneszánszát élő Balatonon sem. Hiába a milliárdos beruházási tervek és a part mentén csillogó hotelláncok, még mindig elkerülnek bennünket a jól fizető turisták. Tavaly a forgalom 84 százalékát kitevő hagyományos hét küldő országból a korábbiaknál jóval kevesebben jöttek el hozzánk, a magyar tenger pedig 2000-hez képest 1,3 millió külföldi vendégéjszakát könyvelhet el veszteségként. Magyarország részesedése az európai turistaforgalomból néhány esztendő alatt 2,1-ről 1,5 százalékra csökkent, emiatt a hajdani kelet-közép-európai vezető szerepnek nyíltan búcsút kellett mondanunk.
Pedig a világ utazik, csak épp egy kicsit arrébb: Románia, Lengyelország, Bulgária, Szlovákia, Prága és a horvát tengerpart alaposan elhúztak mellettünk. Érezhető ez a turizmus egyenlegén is, az idei első fél év végére ugyanis 12 százalékkal lett rosszabb a devizában mért bevételek és kiadások egyenlege. Komoly, tízmilliárdokban mérhető veszteség ez, mivel a turisztikai ágazat kasszáját háromnegyedrészt a külföldiek dagasztják.
Emiatt már a nagy szállodaláncok szakemberei is kongatják a vészharangot. A fő probléma az, hogy az OECD-térség egyik legkedvezőtlenebb adó- és járulékrendszere van nálunk érvényben, és a szabályozás általánosan sem turizmusbarát. A fejlődés esélyeit magában rejtő uniós pályázatok pedig nem preferálják kellően a „kicsiket”, mert a dokumentációk bonyolultak, valamint nem segítenek a szerény tőkeerejűek önrész- és projektfinanszírozási gondjain. Ma már megállapítható: a Széchenyi-terv turisztikai pályázatainak önkényes leállításával egyértelműen megtört az ágazat pozitív irányú fejlődésének dinamikája.
Megelőzött minket Moszkva is: meghökkentő adatok láttak erről napvilágot nemrégiben. A TRI Hospitality Consulting az európai szállodaláncok teljesítményét vizsgáló felmérésében megállapította, hogy míg Budapesten és Moszkvában a szállodák átlagos kihasználtsága egyaránt 65,9 százalék volt tavaly, az eredmények tekintetében Moszkva első, a magyar főváros viszont utolsó lett az egész kontinensen.
A budapesti szállodák nyereségessége óriásit zuhant 2007-ben. Így az idén hiába nőtt valamennyire a hotelek bruttó bevétele, ez még a hétszázalékos inflációt sem körözte le. Eközben a legnagyobb megterhelést jelentő energiaköltségek 30-40, az élelmiszerárak pedig 30 százalékkal emelkedtek, a veszteség tehát halmozódik. Az amúgy is behozhatatlannak tűnő hátrányt tovább növeli az európai viszonylatban csaknem legmagasabb forgalmi adókulcs, illetve az erős forint. Mert amíg Ausztriában tíz-, Csehországban öt-, Lengyelországban hétszázalékos a szálláshely-szolgáltatást terhelő áfa, addig nálunk a mindenkori normál kulcs, vagyis jelenleg 20 százalékos adó sújtja a hoteleket. Független szakértők megállapították: ha elmaradnak a segítő kormányzati döntések, a turizmus a remélt húzóágazati szerep helyett hamar a magyar könynyűipar sorsára juthat. Az elhibázott turizmuspolitika és a növekvő terhek tehát előbb-utóbb tömeges elbocsátásokhoz, majd az ellehetetlenüléshez vezetnek.
Megrendítően önmagáért beszél az a New York Timesban publikált idei lista is, amely 53 turisztikai célpontot ajánl az olvasóknak. Ebben a gyűjtésben egyetlen magyar úti célként Tokaj szerepel, az is az utolsó előtti helyen, míg a horvátországi Hvar szigete és a „továbbra is finoman gondozott belvárosával” jellemzett Prága az első tizenötön belül található. Magyarországról vagy Budapestről amúgy szó sem esik. Ez példázza valójában a sokat emlegetett turisztikai ország- és városkép jelenlegi helyzetét.
Jól látszik mostanra: visszafejlődött a húzóágazat, ha egyáltalán volt határozott iránya. A magyar turizmus állami vezetése a szocialista kormányzás idején ugyanis teljesen ellehetetlenült. 2002 óta a turizmust felügyelő tárca élén a hetedik miniszter áll, és az azóta eltelt hat esztendőben a szakállamtitkárság már négy alkalommal költözött újabb hivatalba. A vendéglátás mint mostohagyerek hol a gazdasági, hol az önkormányzati tárca alá van rendelve, miközben mindenki tapasztalja, hogy a minisztériumok csak ujjal mutogatnak egymásra, de szakmai felügyeletet semmiképpen sem gyakorolnak. A nemzeti turizmusfejlesztési stratégia 2004-ben vizionált, korszerű, alulról építkező operatív irányítási rendszerének mára még a menetrendje sem készült el, nem beszélve a kompetenciákról, a gyakorlatról vagy a határidőkről. Ehelyett a rendszerváltás után csaknem húsz évvel még mindig az irányított, centrális bürokrácia mozgatja a turizmust.
A világhíres magyar vendégszeretet ekképpen árnyéka lett önmagának – erről megint csak több nemzetközi felmérés tanúskodik. Nem csoda, hiszen a frissen vetett vendégágy és a kockás abrosz mellett olyan meggyötört vállalkozók és kifacsart alkalmazottak állnak, akik mostanra kiábrándultak a be nem váltott ígéretekből, a kasszát tizedelő újabb és újabb kormányzati és hatósági intézkedésektől.
A negatív reklám ugyanakkor, mint sokan tapasztalhatják, szájról szájra is terjed. Szentendrén jártunk a minap, langymeleg nyári estén, hétköznap. A Duna-parti kávézók tele voltak vendéggel, vidám társaságok múlatták az időt, ami üdítő látvány volt a kihalt turistakörzetek után. Ehhez képest éjfél (és záróra) előtt fél órával magabiztos visszavonulót fújtak a pincérek, nem törődve azzal, hogy a szomjas vendégek még fogyasztottak volna – jó pénzért, jócskán. Mintha manapság megengedhetné magának egy szolgáltató ott, ahol a vendég az úr, hogy közömbösen kisöpörje a pénzt saját zsebéből.
Tisztelet a kivételnek, felhígult a magyar vendéglátás. Előre kisütött palacsinta desszertnek, fagyasztott burgonya köretnek, afrikai harcsa a magyar helyett – ezt kapjuk sok helyütt. A szakképzés színvonala pocsék, jelzi ezt az is, hogy a felszolgálók a legtöbb helyen hanyagok, nem beszélnek nyelveket, és nincs bennük tulajdonosi szemlélet: keresztülnyúlnak az asztalon, majd a vendég kezébe adják a tányért és az öt ujjal fogott poharat. Ha kimért borról érdeklődünk, azt felelik: fehér vagy vörös, ezután ibrikben szolgálják fel a levest, illetve csonttányér nélkül a halászlét, ásványvízzel hígítják a fröccsöt.
Bődületes immár a szakszerűtlenség, a rendetlenség és a hozzá nem értés mindenfelé. Emiatt pedig sokan érzik úgy, hogy eljött a felelősségre vonás ideje. Majd pedig utána következhet, hogy az arra hivatottak végre kivezessék a magyar turizmust mély válságából.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.