Egyelőre nem épül a négyes metró

Kárenyhítési kötelezettségét sem teljesítve, valamennyi helyszínen leállt tegnap a munkálatokkal a négyes metró egyik legnagyobb kivitelezője.

2008. 10. 09. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár tovább folynak a tárgyalások, a fővárosi négyes metró alagútfúrását végző, valamint a Szent Gellért téri állomást, az Etele téri pajzsindítót és a szellőzőalagutakat építő Bamco konzorcium tegnap reggeltől – korábbi fenyegetését betartva – átmenetileg leállt szerződésében vállalt munkáival – közölte lapunkkal Pető Szabolcs, a BKV Zrt. DBR Metró Projekt Igazgatóság szóvivője. Szerinte a cég úgy függesztette fel a munkálatokat, hogy azzal más kivitelezők előrehaladását is akadályozza.
*
– Mivel a metróépítés más helyszínein, az összes többi állomáson az ütemtervnek megfelelően halad a munka, a vita egyelőre nem befolyásolja az összességében már jóval több mint 500 milliárd forintos beruházást – mondta a szóvivő, aki leszögezte: néhány hetes leállás még belefér, azonban hónapokig nem lehet elhúzni az ügyet.
Bár Klados Gusztáv projektmenedzser korábban a Szent Gellért téri leállás miatt a teljes beruházás csúszását valószínűsítette, Pető Szabolcs emlékeztetett: az egyik fúrópajzsot a közlekedési hatóság az átkötőalagút fúrásához szükséges engedélyek hiányában állíttatta le, míg a másik már egy hete elérte a Duna-partot, így a pajzsok azóta „pihennek”. A DBR álláspontja változatlan: a Bamco az elmúlt másfél évben szám szerint 150 többletköltség-követelést nyújtott be, közel 37 milliárd forint értékben, míg a beruházó ebből csak huszonötöt ismert el, becslésük szerint ez hozzávetőleg 1,6 milliárd forintot ér.
A Bamco ezzel szemben 13 millió eurót és annak áfáját, azaz alig több mint 3,5 milliárd forintot követel, legalábbis ez derült ki a cég tegnapi közleményéből. – A beruházó, a kivitelező által megbízott, valamint a közösen kiválasztott jogi és műszaki szakemberekből álló döntőbizottság június 25-én arra utasította a BKV-t, hogy a Bamco részére azonnal fizesse ki a fenti összeget. A szerződést adminisztráló Eurometro nem igazolta a döntőbizottság által odaítélt öszszegek kifizetését, ezzel a Bamcónak jelentős kárt okozott – írták. Ezzel ugyanakkor a tárgyalások folytatásának sikere is kétségessé vált, ugyanis a DBR szerint a tizedannyi követelés része annak a három tételnek, amelyet kategorikusan elutasítanak, mégpedig azért, mert jelentős részben éppen a kivitelező szerződésben vállalt feladatait tartalmazzák. – Az építtető vizsgálja a jogi lehetőségeket, indokolatlan követeléseket a leállás hatására sem fog teljesíteni – közölték, miután múlt pénteken a főváros balliberális vezetői szólították fel a DBR-t, hogy semmilyen nyomásgyakorlásnak ne engedjenek, és csak azokat a többletigényeket ismerjék el, amelyek jogosak. Az ügyben személyes felelősséget továbbra sem vállal Demszky Gábor SZDSZ-es főpolgármester, míg Tarlós István, a Fidesz fővárosi frakcióvezetője szerint ehhez már nincs mit hozzáfűzni. – A négyes metró 2011-es átadása veszélybe került, az uniós támogatás bizonytalan, a költségek emelkedésére pedig már évek óta hiába figyelmeztetem az illetékeseket – mondta.

Újabb BKV-s átverés. Mivel a kormány nevében nem adhatunk garanciát, ezért nem is vállalhattuk, hogy szeptember 30-ig lezárulnak a BKV finanszírozásáról szóló tárgyalások – jelentette ki Ikvai-Szabó Imre SZDSZ-es főpolgármester-helyettes, aki május végén kollégájával, az MSZP-s Hagyó Miklóssal adott írásos garanciát arra, hogy e hónap végéig kidolgozzák a közlekedési társaság közép- és hosszú távú finanszírozását. Erre, valamint a BKV akkori menedzsmentjének ígéretére alapozva a meghirdetett sztrájkjukat felfüggesztő szakszervezetek szerint ismét átverték őket, a munkabeszüntetés esetleges folytatásáról a mai tárgyalások után döntenek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.