Bár tovább folynak a tárgyalások, a fővárosi négyes metró alagútfúrását végző, valamint a Szent Gellért téri állomást, az Etele téri pajzsindítót és a szellőzőalagutakat építő Bamco konzorcium tegnap reggeltől – korábbi fenyegetését betartva – átmenetileg leállt szerződésében vállalt munkáival – közölte lapunkkal Pető Szabolcs, a BKV Zrt. DBR Metró Projekt Igazgatóság szóvivője. Szerinte a cég úgy függesztette fel a munkálatokat, hogy azzal más kivitelezők előrehaladását is akadályozza.
*
– Mivel a metróépítés más helyszínein, az összes többi állomáson az ütemtervnek megfelelően halad a munka, a vita egyelőre nem befolyásolja az összességében már jóval több mint 500 milliárd forintos beruházást – mondta a szóvivő, aki leszögezte: néhány hetes leállás még belefér, azonban hónapokig nem lehet elhúzni az ügyet.
Bár Klados Gusztáv projektmenedzser korábban a Szent Gellért téri leállás miatt a teljes beruházás csúszását valószínűsítette, Pető Szabolcs emlékeztetett: az egyik fúrópajzsot a közlekedési hatóság az átkötőalagút fúrásához szükséges engedélyek hiányában állíttatta le, míg a másik már egy hete elérte a Duna-partot, így a pajzsok azóta „pihennek”. A DBR álláspontja változatlan: a Bamco az elmúlt másfél évben szám szerint 150 többletköltség-követelést nyújtott be, közel 37 milliárd forint értékben, míg a beruházó ebből csak huszonötöt ismert el, becslésük szerint ez hozzávetőleg 1,6 milliárd forintot ér.
A Bamco ezzel szemben 13 millió eurót és annak áfáját, azaz alig több mint 3,5 milliárd forintot követel, legalábbis ez derült ki a cég tegnapi közleményéből. – A beruházó, a kivitelező által megbízott, valamint a közösen kiválasztott jogi és műszaki szakemberekből álló döntőbizottság június 25-én arra utasította a BKV-t, hogy a Bamco részére azonnal fizesse ki a fenti összeget. A szerződést adminisztráló Eurometro nem igazolta a döntőbizottság által odaítélt öszszegek kifizetését, ezzel a Bamcónak jelentős kárt okozott – írták. Ezzel ugyanakkor a tárgyalások folytatásának sikere is kétségessé vált, ugyanis a DBR szerint a tizedannyi követelés része annak a három tételnek, amelyet kategorikusan elutasítanak, mégpedig azért, mert jelentős részben éppen a kivitelező szerződésben vállalt feladatait tartalmazzák. – Az építtető vizsgálja a jogi lehetőségeket, indokolatlan követeléseket a leállás hatására sem fog teljesíteni – közölték, miután múlt pénteken a főváros balliberális vezetői szólították fel a DBR-t, hogy semmilyen nyomásgyakorlásnak ne engedjenek, és csak azokat a többletigényeket ismerjék el, amelyek jogosak. Az ügyben személyes felelősséget továbbra sem vállal Demszky Gábor SZDSZ-es főpolgármester, míg Tarlós István, a Fidesz fővárosi frakcióvezetője szerint ehhez már nincs mit hozzáfűzni. – A négyes metró 2011-es átadása veszélybe került, az uniós támogatás bizonytalan, a költségek emelkedésére pedig már évek óta hiába figyelmeztetem az illetékeseket – mondta.
Újabb BKV-s átverés. Mivel a kormány nevében nem adhatunk garanciát, ezért nem is vállalhattuk, hogy szeptember 30-ig lezárulnak a BKV finanszírozásáról szóló tárgyalások – jelentette ki Ikvai-Szabó Imre SZDSZ-es főpolgármester-helyettes, aki május végén kollégájával, az MSZP-s Hagyó Miklóssal adott írásos garanciát arra, hogy e hónap végéig kidolgozzák a közlekedési társaság közép- és hosszú távú finanszírozását. Erre, valamint a BKV akkori menedzsmentjének ígéretére alapozva a meghirdetett sztrájkjukat felfüggesztő szakszervezetek szerint ismét átverték őket, a munkabeszüntetés esetleges folytatásáról a mai tárgyalások után döntenek.
Több mint 10 km-es a dugó az M1-esen