Kihagyták Demszkyt

Budapesti Fejlesztési Tanács néven újabb fórumot hoztak létre a kormány és a főváros MSZP-s vezetői, ezúttal a hónapok óta tehetetlennek bizonyuló Demszky Gábor SZDSZ-es főpolgármester kihagyásával. A testület egyik fő feladata a ma leálló négyes metró beruházásának újraindítása, az anyagilag és politikailag is ellehetetlenülő önkormányzat megmentése lenne. Mindezt az ellenzék csak akkor támogatja, ha a rendre kudarcot vallott bizottságosdi helyett munkához látnak, és a várost anyagilag is támogatják.

2008. 10. 09. 11:52
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kormányzati és önkormányzati vezetők részvételével, a négyes metró jóval több mint 500 milliárd forintos beruházásának mai, csaknem teljes leállását megelőzve a hét végén megalakult a Budapesti Fejlesztési Tanács. Steiner Pál, a testület elnöke, az MSZP fővárosi frakcióvezetője, miniszterelnöki megbízott az MTI-nek elmondta: a kormány és a főváros kiemelt fejlesztési terveinek összehangolása, a fővárosi törvény előkészítése, az európai uniós pénzek elszámolhatósága mellett a tanács létrehozását indokolta, hogy a csökkenő bevételek és a korlátozott megtakarítási lehetőségek miatt a városháza pénzügyi egyensúlyának fenntartása, a nagyberuházások megvalósítása is veszélybe került.
A Steiner Pál által vezetett, ám az önkormányzati törvény alapján hivatalos döntési jogkörrel nem rendelkező testület társelnöke Ficsor Ádám, a Miniszterelnöki Hivatal államtitkára, a résztvevők között van Bajnai Gordon nemzeti fejlesztési és gazdasági, Szabó Pál közlekedési, hírközlési és energiaügyi, Hiller István oktatási és kulturális, illetve Székely Tamás egészségügyi miniszter, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség és a központi régió képviselői, valamint a főpolgármester-helyettesek. – A tanács felügyeli a 2006-ban megkötött Budapest-szerződés végrehajtását, negyven nagy projekt, elsősorban a négyes metró beruházását – tette hozzá a szocialista politikus, aki a lényeget, azaz, hogy az évek óta egyre súlyosabb anyagi gondokkal küszködő főváros megmentésére alakított immáron sokadik testület miként fogja újraindítani a metrófúró pajzsokat, nem árulta el. Tény: a négyes metró alagútfúrását végző, valamint a Szent Gellért téri állomást, az Etele téri pajzsindítót és a szellőző alagutakat építő Bamco konzorcium mától valamennyi helyszínen felfüggeszti a munkálatokat. A cég 37 milliárd forintnyi követelésével szemben a beruházó DBR Metró Projekt Igazgatóság a városvezetés felszólítására csupán 1,5 milliárd forintos követelést hajlandó kifizetni. Amennyiben a vitát bírósági útra terelik, az a metró projektmenedzsere, Klados Gusztáv szerint is jelentős csúszáshoz vezet, és a főváros által legújabban hangoztatott 2011-es átadás is tarthatatlanná válik.
Ismeretes, a fővárosi MSZP– SZDSZ-es koalíció a Fővárosi Közgyűlés legutóbbi ülésein még a gyakran „igénybe vett” MDF-es segítség ellenére is szavazásról szavazásra bukdácsolt, legutóbb már a fővárosi büdzsé időszerű módosítását is képtelenek voltak elfogadtatni. A most létrehozott fejlesztési tanács esetében feltűnő, hogy annak előkészítéséből, illetve működéséből egyaránt kihagyták Demszky Gábor főpolgármestert.
– Ha lesz értelme, akkor minden tekintetben támogatjuk az új testület munkáját, annak ellenére, hogy abba az ellenzéket sem vonták be – közölte Tarlós István, a Fidesz fővárosi frakcióvezetője. Szerinte nem új bizottságok felállításától, hanem a metróépítés megfelelő előkészítésétől, betartható szerződések kötésétől, a munkák szervezésétől, a BKV működésének az állam és a főváros közös finanszírozásától lehet várni a megoldást.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.