Kormányzati és önkormányzati vezetők részvételével, a négyes metró jóval több mint 500 milliárd forintos beruházásának mai, csaknem teljes leállását megelőzve a hét végén megalakult a Budapesti Fejlesztési Tanács. Steiner Pál, a testület elnöke, az MSZP fővárosi frakcióvezetője, miniszterelnöki megbízott az MTI-nek elmondta: a kormány és a főváros kiemelt fejlesztési terveinek összehangolása, a fővárosi törvény előkészítése, az európai uniós pénzek elszámolhatósága mellett a tanács létrehozását indokolta, hogy a csökkenő bevételek és a korlátozott megtakarítási lehetőségek miatt a városháza pénzügyi egyensúlyának fenntartása, a nagyberuházások megvalósítása is veszélybe került.
A Steiner Pál által vezetett, ám az önkormányzati törvény alapján hivatalos döntési jogkörrel nem rendelkező testület társelnöke Ficsor Ádám, a Miniszterelnöki Hivatal államtitkára, a résztvevők között van Bajnai Gordon nemzeti fejlesztési és gazdasági, Szabó Pál közlekedési, hírközlési és energiaügyi, Hiller István oktatási és kulturális, illetve Székely Tamás egészségügyi miniszter, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség és a központi régió képviselői, valamint a főpolgármester-helyettesek. – A tanács felügyeli a 2006-ban megkötött Budapest-szerződés végrehajtását, negyven nagy projekt, elsősorban a négyes metró beruházását – tette hozzá a szocialista politikus, aki a lényeget, azaz, hogy az évek óta egyre súlyosabb anyagi gondokkal küszködő főváros megmentésére alakított immáron sokadik testület miként fogja újraindítani a metrófúró pajzsokat, nem árulta el. Tény: a négyes metró alagútfúrását végző, valamint a Szent Gellért téri állomást, az Etele téri pajzsindítót és a szellőző alagutakat építő Bamco konzorcium mától valamennyi helyszínen felfüggeszti a munkálatokat. A cég 37 milliárd forintnyi követelésével szemben a beruházó DBR Metró Projekt Igazgatóság a városvezetés felszólítására csupán 1,5 milliárd forintos követelést hajlandó kifizetni. Amennyiben a vitát bírósági útra terelik, az a metró projektmenedzsere, Klados Gusztáv szerint is jelentős csúszáshoz vezet, és a főváros által legújabban hangoztatott 2011-es átadás is tarthatatlanná válik.
Ismeretes, a fővárosi MSZP– SZDSZ-es koalíció a Fővárosi Közgyűlés legutóbbi ülésein még a gyakran „igénybe vett” MDF-es segítség ellenére is szavazásról szavazásra bukdácsolt, legutóbb már a fővárosi büdzsé időszerű módosítását is képtelenek voltak elfogadtatni. A most létrehozott fejlesztési tanács esetében feltűnő, hogy annak előkészítéséből, illetve működéséből egyaránt kihagyták Demszky Gábor főpolgármestert.
– Ha lesz értelme, akkor minden tekintetben támogatjuk az új testület munkáját, annak ellenére, hogy abba az ellenzéket sem vonták be – közölte Tarlós István, a Fidesz fővárosi frakcióvezetője. Szerinte nem új bizottságok felállításától, hanem a metróépítés megfelelő előkészítésétől, betartható szerződések kötésétől, a munkák szervezésétől, a BKV működésének az állam és a főváros közös finanszírozásától lehet várni a megoldást.
Több mint 10 km-es a dugó az M1-esen