Drasztikus díjemelések a fővárosban

További megszorításokra, jóval infláció fölötti közszolgáltatói díjemelésekre számíthatnak a budapestiek 2009-ben is: a távirati iroda információi szerint ma, a főváros egyesítésének 135. évfordulóján a városvezetés 8,4 százalékos vízdíjemelésről tárgyal, amely alig lesz kisebb a tavalyi csaknem 9 százalékos emelésnél.

2008. 11. 27. 10:27
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Fővárosi Vízművek Zrt. eredetileg 12,9 százalékos díjnövelést javasolt, ezt a főváros balliberális vezetői elvetették, azonban a közületek után a lakossági fogyasztók részére is bevezetik az ivóvízalapdíjat, ami vízóránként havi 150 forint lesz. Az MTI értesülése szerint Demszky Gábor főpolgármester és helyettesei az idei 9,9 százalékos csatornadíj-emelés mértékénél jövőre sem szeretnének magasabbat. Ehhez képest az idei infláció nem éri el a hét, a jövőre tervezett pedig az öt százalékot.
*
Továbbá feltűnő, hogy az eredeti javaslat ennél nagyobb mértékű fogyasztói áthárítást javasolt „a csepeli szennyvíztisztító építése és Budapest teljes körű csatornázási programjának megvalósítása érdekében, a fejlesztési önrészek biztosításaként”. Utóbbi azonban ellentétben áll a Fővárosi Közgyűlés MSZP–SZDSZ–MDF-es többségének döntésével, amellyel elindították a Főgáz-részvények privatizációját, éppen az uniós pályázatok hiányzó önrészének pótlására.
A fővárosi önkormányzat azonban folyamatos bevételszerzésre kényszerül, ezt jelzi, hogy például a szemétdíj 14 százalékkal a legdrasztikusabban drágulna, de az infláció mértékével vagy afölött nőhetnek a szennyvízszippantás, a kéményseprés s részben a temetkezés díjai. A kegyeleti közszolgáltatások hatósági árainál 6,7 százalékos emelési javaslat készült, de a díjrendszer felét jelentő szabad áras termékek ennél kisebb mértékben drágulnának, összességében 3-4 százalék körüli díjemelést indítványoznak.
A BKV 7,9 és 10 százalékos tarifaemelési javaslatot terjesztett be a főváros elé, azonban a városvezetés feltehetőleg a „kisebb mértékűt” támogatja majd. Emlékezetes, Kocsis István, a társaság vezérigazgatója kijelentette: nem a jegyárbevételből szeretné megmenteni a veszteséggel küszködő céget. Elképzeléseihez legalább 60 milliárdos egyszeri juttatást várt a kormánytól és a tulajdonos fővárostól. Utóbbi jelenleg alig tíz százalékban támogatja a tömegközlekedés ellátását. A közel nyolcszázalékos, vagyis a tervezett infláció csaknem dupláját jelentő emeléssel a vonaljegy 290 forintba, a dolgozói bérlet 8900 forintba, a diákbérlet 3500 forintba kerülne.
A közszolgáltatási díjak egy részéről vélhetőleg már e hó végén, ám többségükről csak decemberben dönthet a Fővárosi Közgyűlés.
A balliberális koalíció és az MDF az elmúlt évek tapasztalatai alapján támogatni fogja a további megszorításokat, azonban Tarlós István, a Fidesz fővárosi frakcióvezetője és Orbán Viktor, a Szövetség elnöke egyértelműen leszögezték: az ellenzék a jövőben sem támogatja az inflációt meghaladó közüzemi és közszolgálati díjemeléseket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.