Nincs kárpótlás a sztrájk miatt

Kétségbeesett tanácstalanság jellemzi két napja Ferihegy látogatóit: a szerda óta tartó sztrájk miatt több száz honfitársunknak hiúsul meg az utazása, de legalábbis a járattörlések okán számos kellemetlenséggel indul a várva várt pihenés. Lapunk utánajárt, mire számíthat a pórul járt turista.

2008. 12. 22. 21:29
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szerda óta felborult az élet a fővárosi légikikötőben, a repülőtéri dolgozók sztrájkja miatt járattörlések, késések, tanácstalan utasok tömege borzolja a ferihegyi hangulatot. Bár tegnap már olajozottabban működött a gépezet, és kisebb fennakadásokkal ugyan, de több gép útnak indult, a munkabeszüntetés első napjaiban mégis sokan szembesültek azzal: külföldi kiruccanásuk komoly vesződséggel kezdődik. Ha egyáltalán eljutnak az utasok a hőn áhított célpontba, előfordulhat ugyanis, hogy a járatcsúszások miatt elúszik a külföldi szállás, ezért nem is érdemes elindulni, netán csak pluszköltségek árán fogadják a későn érkezőket.
Felelősségre vonni azonban emiatt gyakorlatilag senkit nem lehet, egy reptéri sztrájk ugyanis a vis maior esetek nyilvánvaló példája – tudtuk meg a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetségének (MUISZ) elnökétől. Molnár Gabriella elmondta: a vis maior olyan előre nem kiszámítható esemény, amit az ember (vagy az iroda, a légitársaság) nem tud kivédeni. Jellegzetesen ilyen a természeti csapás, mint például az árvíz vagy a tornádó, valamint olyan emberi megmozdulások, amelyek elemi erővel hatnak – mint a terrorcselekmény vagy a nemrégiben tapasztalt bangkoki tüntetés.
Noha az unióban egységes szabály szól arról, milyen kötelezettségei vannak a szolgáltatónak, ha az ügyfelét kellemetlenség éri, ebben az esetben mégsem vonható felelősségre sem az utaztató, sem a repülőjegyet tízezrekért eladó légitársaság. Azt sem fedezi az utasbiztosítás, ha esetleg lecsúszik valaki a drága pihenésről, vagy csak pluszköltségek árán jut el a távoli országba. Az utazási szerződésekben egyébként ez benne is van, bár akad olyan iroda, amely meghatározott feltételek mellett mégis kötelezi magát a kártérítésre, hogy az ügyfélnek valamelyest biztonságot garantáljon. A Ferihegyen rekedt utasoknak érdemes tehát első körben átböngészni a szerződést, hogy kiderüljön, az adott iroda miként foglal állást a mostanihoz hasonló helyzetben. – Az általános szabály szerint ugyanakkor az utaztatónak még akkor sem kell visszafizetnie az út árát, ha az a sztrájk miatt elmarad, ezzel együtt saját jól felfogott érdekében köteles megoldást keresnie a földön ragadt ügyfélnek – hangsúlyozta Molnár Gabriella. Szerinte egyébként a mostani kellemetlenségek miatti kárpótlásért legfeljebb csak a repülőtér üzemeltetőjénél lehet kopogtatni.
A szállás, a kinti programok, az odautazás átszervezésében az utaztatók és a légicégek jelzéseik szerint készséggel segítenek, ezért nagyon fontos a körültekintő tájékozódás, mielőtt útnak indul valaki – figyelmeztetett a szakember. Ennek érdekében a repülőtársaságok, az irodák, a Budapest Airport (BA) honlapján folyamatosan frissítik az információkat, és telefonon is érdeklődhetnek a pórul járt utazók.
A kialakult helyzet több tíz millió forintjába kerül a szolgáltatóknak, ám valamennyien azon dolgoznak, hogy az utasokat a legkevesebb kár érje. Például a fővárosi szállodákban sorra mondják le a szobafoglalásokat, és az is komoly pénzekbe kerül, hogy a környező országok reptereire való átszervezéssel, különbuszokkal odaszállítva útnak indítsák a turistákat.

Turizmus: felzárkózóban az Észak-Alföld. Az Észak-alföldi turisztikai régióban 2008-ban jelentős fejlesztések valósulhatnak meg pályázatokból – mondta Tóth József, az Észak-alföldi Regionális Idegenforgalmi Bizottság elnöke. A 47 pozitívan elbírált pályázaton összesen 17,6 milliárd forintot osztottak szét, a kivitelezői szerződéskötések megindulhattak. Katona Ilona, a Magyar Turizmus Zrt. Észak-alföldi Regionális Marketing Igazgatóságának vezetője elmondta: a régióban összesen 541 ezer látogató fordult meg, a vendégéjszakák száma 1,6 millió volt. (MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.