Szerda óta felborult az élet a fővárosi légikikötőben, a repülőtéri dolgozók sztrájkja miatt járattörlések, késések, tanácstalan utasok tömege borzolja a ferihegyi hangulatot. Bár tegnap már olajozottabban működött a gépezet, és kisebb fennakadásokkal ugyan, de több gép útnak indult, a munkabeszüntetés első napjaiban mégis sokan szembesültek azzal: külföldi kiruccanásuk komoly vesződséggel kezdődik. Ha egyáltalán eljutnak az utasok a hőn áhított célpontba, előfordulhat ugyanis, hogy a járatcsúszások miatt elúszik a külföldi szállás, ezért nem is érdemes elindulni, netán csak pluszköltségek árán fogadják a későn érkezőket.
Felelősségre vonni azonban emiatt gyakorlatilag senkit nem lehet, egy reptéri sztrájk ugyanis a vis maior esetek nyilvánvaló példája – tudtuk meg a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetségének (MUISZ) elnökétől. Molnár Gabriella elmondta: a vis maior olyan előre nem kiszámítható esemény, amit az ember (vagy az iroda, a légitársaság) nem tud kivédeni. Jellegzetesen ilyen a természeti csapás, mint például az árvíz vagy a tornádó, valamint olyan emberi megmozdulások, amelyek elemi erővel hatnak – mint a terrorcselekmény vagy a nemrégiben tapasztalt bangkoki tüntetés.
Noha az unióban egységes szabály szól arról, milyen kötelezettségei vannak a szolgáltatónak, ha az ügyfelét kellemetlenség éri, ebben az esetben mégsem vonható felelősségre sem az utaztató, sem a repülőjegyet tízezrekért eladó légitársaság. Azt sem fedezi az utasbiztosítás, ha esetleg lecsúszik valaki a drága pihenésről, vagy csak pluszköltségek árán jut el a távoli országba. Az utazási szerződésekben egyébként ez benne is van, bár akad olyan iroda, amely meghatározott feltételek mellett mégis kötelezi magát a kártérítésre, hogy az ügyfélnek valamelyest biztonságot garantáljon. A Ferihegyen rekedt utasoknak érdemes tehát első körben átböngészni a szerződést, hogy kiderüljön, az adott iroda miként foglal állást a mostanihoz hasonló helyzetben. – Az általános szabály szerint ugyanakkor az utaztatónak még akkor sem kell visszafizetnie az út árát, ha az a sztrájk miatt elmarad, ezzel együtt saját jól felfogott érdekében köteles megoldást keresnie a földön ragadt ügyfélnek – hangsúlyozta Molnár Gabriella. Szerinte egyébként a mostani kellemetlenségek miatti kárpótlásért legfeljebb csak a repülőtér üzemeltetőjénél lehet kopogtatni.
A szállás, a kinti programok, az odautazás átszervezésében az utaztatók és a légicégek jelzéseik szerint készséggel segítenek, ezért nagyon fontos a körültekintő tájékozódás, mielőtt útnak indul valaki – figyelmeztetett a szakember. Ennek érdekében a repülőtársaságok, az irodák, a Budapest Airport (BA) honlapján folyamatosan frissítik az információkat, és telefonon is érdeklődhetnek a pórul járt utazók.
A kialakult helyzet több tíz millió forintjába kerül a szolgáltatóknak, ám valamennyien azon dolgoznak, hogy az utasokat a legkevesebb kár érje. Például a fővárosi szállodákban sorra mondják le a szobafoglalásokat, és az is komoly pénzekbe kerül, hogy a környező országok reptereire való átszervezéssel, különbuszokkal odaszállítva útnak indítsák a turistákat.
Turizmus: felzárkózóban az Észak-Alföld. Az Észak-alföldi turisztikai régióban 2008-ban jelentős fejlesztések valósulhatnak meg pályázatokból – mondta Tóth József, az Észak-alföldi Regionális Idegenforgalmi Bizottság elnöke. A 47 pozitívan elbírált pályázaton összesen 17,6 milliárd forintot osztottak szét, a kivitelezői szerződéskötések megindulhattak. Katona Ilona, a Magyar Turizmus Zrt. Észak-alföldi Regionális Marketing Igazgatóságának vezetője elmondta: a régióban összesen 541 ezer látogató fordult meg, a vendégéjszakák száma 1,6 millió volt. (MTI)
Most a magyar tudományos élet megújítása ellen indított támadást a Soros-hálózat