A csődök esztendeje lesz az idei

Fittyet hánytak a magyarok a gazdasági válság miatt receszszióval fenyegető figyelmeztetésekre, s alaposan kiköltekeztek az ünnepek alatt, sokan ráadásul hitelből. Átalakult ezzel együtt a fogyasztói kosár: élelmiszerből és tartós fogyasztási cikkből is csak az akciós termék a menő, ám ez kétségbe ejti a boltosokat, mert sokuk a csőd szélén lavírozik immár harmadik éve.

2009. 01. 16. 20:16
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Decemberben még nem rázta meg a magyarokat a minden területen érzékelhető recessziós félelem, az elmúlt ünnepek idején ugyanis – dacolva a gazdasági válsággal – elképesztő költekezést produkált a lakosság. A hazai boltok bevételeik 30-40 százalékát a karácsonyi időszakban zsebelik be, ám szakértők szerint már az év végi nyüzsgés sem mentette meg a harmadik esztendeje válságban lévő ágazatot a komoly veszteségtől. 2007-ben háromezerrel csökkent itthon az értékesítőhelyek száma, amit akkor a kormányzati megszorítások számlájára írtak az elemzők. Ugyan a 2008-ról szóló statisztikák csak később látnak napvilágot, ám az elmúlt év pocsék forgalmi mutatói alapján szinte biztos, hogy tavaly még több üzlet szűnt meg, mint amennyi új nyitott – mondta lapunknak az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára.
Vámos György emlékeztetett: 2007-ben összességében három százalékkal csökkent itthon a kiskereskedelmi forgalom, 2008 első tíz havában pedig már a kétszázalékos lemaradást regisztrálták. Ekkora veszteséget nemhogy a kis cégek, de még a profitorientált nagy láncok is alaposan megszenvednek, amin vajmi keveset javít az ünnepi szezon. Ráadásul a gazdasági válság az idén tovább tizedeli a mélyrepülő ágazatot, így a fogyasztás drasztikus visszaesése miatt a 2009-es év Vámos szerint a legsötétebb lesz a vállalkozások számára. – A még mindig kiszámíthatatlan recessziós hatások miatt az első hat hónap nagyon kritikus lesz. Vélhetőleg jó néhány bolt húzza majd le idén a rolót – jegyezte meg a főtitkár.
Nem segít ezen az sem, hogy kármentés címén az üzletek idejekorán, már a két ünnep között megkezdték az 50-60-70 százalékos akciózást. Míg korábban az árengedmény bevált vevőcsalogató eszköz volt egy-egy szezon végén, mostanra ez a válság egyértelmű barométerévé vált. Ám hosszú távon mégsem jövedelmező az erőltetett akció – mondta Vámos, aki szerint az elkövetkező időszak a kutyaszorítóban lévő kereskedők nagyon éles versenyét, mondhatni kenyérharcát jelenti majd. A Tescóban október végén indult a karácsony, legalábbis ami az akciózást illeti. A brit multiláncnál is úgy tapasztalták, hogy a gazdasági válság ősszel kirobbant híre érezhetően visszafogta a költekezést egészen december elejéig, ám a karácsonyt megelőző hetekben mégis beindult a vásárlói roham. – Óriási forgalmat bonyolítottunk le ezekben a napokban, sőt a két ünnep között is tömve voltak boltjaink. Nagyon elégedettek vagyunk, a decemberi bevétel egy átlagos hónap duplájára sikerült – mondta kérdésünkre Hackl Mónika, a Tesco szóvivője.
Vázolta: a kényszerű spórolás miatt az emberek nagy része elfordult a márkás termékektől, s élelmiszerből inkább az olcsóbb, névtelen importáruk beszerzésével tartja a színvonalat. Karácsony előtt ugyanakkor tömegével fogytak a Tescóban a státusszimbólummá vált plazmatévék és az autós GPS-berendezések is, de elvitték a hűtő- és mosógépeket, valamint a néhány ezer forintos háztartási eszközöket, ruhákat is. A Tesco úgy tapasztalta: honfitársaink karácsony és szilveszter idején nem spóroltak az ennivalón, bár ehhez az kellett, hogy a lánc még a saját árainál is 8-9 százalékkal olcsóbban kínálja portékáját. A fogyasztói kosarat még a recessziós félelmek ellenére is sokan forintalapú áruhitelből tömték tele, ami szintén pluszbevételt hozott a brit multivállalat konyhájára – összegezte Hackl Mónika.
– Becsléseink szerint az áruhitelpiac mintegy 15 százalékkal volt kisebb 2008-ban, mint az azt megelőző évben – elemezte lapunknak a Cetelem Bank marketingszakértője. Balog Gábortól megtudtuk: a csökkenés jelentős része a november–decemberi időszakban jelentkezett, s főként a vásárlások számában és az átlagos vásárlási értékben is megjelent. Úgy látja: a gyengébb karácsonyi hitelszezon a válság pszichikai hatásaival magyarázható, vagyis valamennyire óvatosabb lett a lakosság, ám szerinte az is szempont volt, hogy az utóbbi évek slágertermékeinél (mint a plazma-televíziók, laptopok) nem volt olyan mértékű árcsökkenés, mint korábban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.