Decemberben még nem rázta meg a magyarokat a minden területen érzékelhető recessziós félelem, az elmúlt ünnepek idején ugyanis – dacolva a gazdasági válsággal – elképesztő költekezést produkált a lakosság. A hazai boltok bevételeik 30-40 százalékát a karácsonyi időszakban zsebelik be, ám szakértők szerint már az év végi nyüzsgés sem mentette meg a harmadik esztendeje válságban lévő ágazatot a komoly veszteségtől. 2007-ben háromezerrel csökkent itthon az értékesítőhelyek száma, amit akkor a kormányzati megszorítások számlájára írtak az elemzők. Ugyan a 2008-ról szóló statisztikák csak később látnak napvilágot, ám az elmúlt év pocsék forgalmi mutatói alapján szinte biztos, hogy tavaly még több üzlet szűnt meg, mint amennyi új nyitott – mondta lapunknak az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára.
Vámos György emlékeztetett: 2007-ben összességében három százalékkal csökkent itthon a kiskereskedelmi forgalom, 2008 első tíz havában pedig már a kétszázalékos lemaradást regisztrálták. Ekkora veszteséget nemhogy a kis cégek, de még a profitorientált nagy láncok is alaposan megszenvednek, amin vajmi keveset javít az ünnepi szezon. Ráadásul a gazdasági válság az idén tovább tizedeli a mélyrepülő ágazatot, így a fogyasztás drasztikus visszaesése miatt a 2009-es év Vámos szerint a legsötétebb lesz a vállalkozások számára. – A még mindig kiszámíthatatlan recessziós hatások miatt az első hat hónap nagyon kritikus lesz. Vélhetőleg jó néhány bolt húzza majd le idén a rolót – jegyezte meg a főtitkár.
Nem segít ezen az sem, hogy kármentés címén az üzletek idejekorán, már a két ünnep között megkezdték az 50-60-70 százalékos akciózást. Míg korábban az árengedmény bevált vevőcsalogató eszköz volt egy-egy szezon végén, mostanra ez a válság egyértelmű barométerévé vált. Ám hosszú távon mégsem jövedelmező az erőltetett akció – mondta Vámos, aki szerint az elkövetkező időszak a kutyaszorítóban lévő kereskedők nagyon éles versenyét, mondhatni kenyérharcát jelenti majd. A Tescóban október végén indult a karácsony, legalábbis ami az akciózást illeti. A brit multiláncnál is úgy tapasztalták, hogy a gazdasági válság ősszel kirobbant híre érezhetően visszafogta a költekezést egészen december elejéig, ám a karácsonyt megelőző hetekben mégis beindult a vásárlói roham. – Óriási forgalmat bonyolítottunk le ezekben a napokban, sőt a két ünnep között is tömve voltak boltjaink. Nagyon elégedettek vagyunk, a decemberi bevétel egy átlagos hónap duplájára sikerült – mondta kérdésünkre Hackl Mónika, a Tesco szóvivője.
Vázolta: a kényszerű spórolás miatt az emberek nagy része elfordult a márkás termékektől, s élelmiszerből inkább az olcsóbb, névtelen importáruk beszerzésével tartja a színvonalat. Karácsony előtt ugyanakkor tömegével fogytak a Tescóban a státusszimbólummá vált plazmatévék és az autós GPS-berendezések is, de elvitték a hűtő- és mosógépeket, valamint a néhány ezer forintos háztartási eszközöket, ruhákat is. A Tesco úgy tapasztalta: honfitársaink karácsony és szilveszter idején nem spóroltak az ennivalón, bár ehhez az kellett, hogy a lánc még a saját árainál is 8-9 százalékkal olcsóbban kínálja portékáját. A fogyasztói kosarat még a recessziós félelmek ellenére is sokan forintalapú áruhitelből tömték tele, ami szintén pluszbevételt hozott a brit multivállalat konyhájára – összegezte Hackl Mónika.
– Becsléseink szerint az áruhitelpiac mintegy 15 százalékkal volt kisebb 2008-ban, mint az azt megelőző évben – elemezte lapunknak a Cetelem Bank marketingszakértője. Balog Gábortól megtudtuk: a csökkenés jelentős része a november–decemberi időszakban jelentkezett, s főként a vásárlások számában és az átlagos vásárlási értékben is megjelent. Úgy látja: a gyengébb karácsonyi hitelszezon a válság pszichikai hatásaival magyarázható, vagyis valamennyire óvatosabb lett a lakosság, ám szerinte az is szempont volt, hogy az utóbbi évek slágertermékeinél (mint a plazma-televíziók, laptopok) nem volt olyan mértékű árcsökkenés, mint korábban.
Most a magyar tudományos élet megújítása ellen indított támadást a Soros-hálózat