A Selmec-patak mentén felfelé

Berencsfalu, Szentantal – kevesek számára ismert falunevek, de Hontnémetit is többnyire szlovák nevén (Hontianske Nemce) jegyezzük meg, mikor a Besztercebánya felé vezető E77-es útról letérünk Selmecbánya felé. Az 1996-ban világörökséggé nyilvánított várost látogatjuk meg újra – ki tudja, hányadszor? –, a váratlan bonyodalmak azonban ezúttal alaposan késleltetik az érkezést.

P. Szabó Ernő
2009. 03. 04. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A váratlan bonyodalmak oka nem más, mint a ragyogó napfény, amely pár perccel azután, hogy Hontnémetit elhagytuk, egyszer csak fölszikrázik a havas táj fölött, s a selmeci hegyek valószerűtlen élességgel jelennek meg a kék ég alatt. A szmogriadós Budapestről jöttünk, így hát a szokásosnál is jobban élvezzük ezt a tisztaságot, ragyogást, még akkor is, ha esőben, ködben is szép ez a táj. Azután, alig egy-két kilométerrel Berencsfalu (Prencov) előtt valahogy úgy kanyarodik az út, hogy egy irányba esik a falu templomtornya s a falu fölött magasodó Szitnya, a selmeci hegyek legmagasabbikának (1009 méter) a csúcsa. Festői kép. Lelassítunk, megállunk, fényképezünk, a havas úton a faluba érve pedig a szó szoros értelmében lépésben haladunk. Először csak az egységes házsor tűnik föl, a kő ablakkeretek, festett oromzatok, azután az egyik ház előtt felfedezzük a csodát, az út szélén álló szobrot, amely eddig mindig elkerülte a figyelmünket. Szent István király térdepel a talapzat tetején, kezében, magasra emelve a Szent Korona, amelyet Szűz Máriának kínál, oltalmába ajánlva Magyarországot. 1821-ben emelték a szobrot, amelyet a talapzatba vésett latin felirat mellett egy néhány évvel ezelőtt készült, szlovák nyelvű táblácska is megerősít, ahogyan egy mondatban összefoglalja azt is, amit a szobor ábrázol.
Az alkotóról persze sem ez, sem az a felirat nem beszél, ahogyan arról sem, hogy honnan is meríthetett ihletet, példát az egykori, meglehetősen iskolázatlan, de annál lelkesebb, áhítatosabb mester. A talány megfejtéséhez dokumentumok kellenének, de egyszer talán azok is előkerülnek. Selmecbánya környékén nincs lehetetlen, hiszen a szomszédos Szentantal templomában bukkantak a magyarországi művészet egyik legnagyszerűbb alkotása, M. S. mester oltárképe darabjaira is. Igen, épp Szentantal (Sväty Anton) követezik, a Selmec- patak mellett felfelé haladva. De még Berencsfalu kínálja az újabb meglepetést, egy Nepomuki Szent Jánost és Szent Flóriánt párba állító újabb útszéli szobor formájában, majd a falun túl egy kápolnával, amelyet egy forrás fölé építettek a XIX. század közepe táján, a forrás fölötti faliképen a Jákob kútjánál a szamáriai asszonytól vizet kérő Krisztus alakjával. Nem marad el a folytatás sem, hiszen Szentantal házai közül jó néhány ugyanúgy eredeti szépségében őrzi a népi építészet értékeit, mint Prencovon, s több útszéli szobor is emlékeztet az egykor itt élt, istenfélő emberek jámborságára. Az egyik parasztház falában kis fülkében áll Mária szobra. Arrébb, a talapzat tetején a nyáját legeltető Szent Rókust látjuk, a talapzaton újra csak Szent Flórián domborműves alakja jelenik meg. Távolabb, a patak bal oldalán még látványosabb szoboregyüttes, amely a Szentháromságot ábrázolja, nagyszabású kompozíció részeként, Mária, Nepomuki Szent János, Páduai Szent Antal és angyalok társaságában. Az oszlopon latin felirat tudatja, hogy a parókia hívei restauráltatták a barokk emlékművet, a szövegben egyetlen magyar szó a falu neve.
Indulnánk már tovább, de a falu templomát akkor sem hagyhatjuk ki, ha régen elvitték innen M. S. mester oltárképeit. A templomtól azután a hegyoldalon szinte vízszintesen visz az út a falu egykori földesurai, a Koháry család kastélyához, amely ma múzeum, s aszerint a szisztéma szerint működik, mint sok más szlovákiai objektum: éppen akkoriban nincs nyitva, amikor nagyobb számban várhatna látogatókat, tehát szombaton és vasárnap. Mindenesetre innen fentről újra szép kilátás nyílik a Szitnyóra, no meg a selmeci kálváriára is, ami mindjárt eszünkbe is juttatja, hogy az ottani stációk barokk szobrainak, festményeinek is lehetett némi köze a környéken még ma is szép számban fennmaradt útszéli szobrokhoz, a népi vallásosság e szép emlékeihez. Azután rájövünk, hogy nem is kell olyan messzire menni Szentantalról. Elég leereszkedni a kastélytól a Selmec folyását követő főutcáig. A földesúr ott is emeltetett egy kápolnát, Szent János tiszteletére, homlokzatán a felirattal: Tolle Koháryanum vota coelo Joannes. Amilyen szépek azonban az épület arányai, a homlokzat, az ajtó fölötti rács részletei, olyan romos az épület belseje. Igaz, be nem lehet menni, csak belesni a réseken.
Vajon mit is ábrázolhatna a sejthetően jeles mester által formált szoborcsoport? Szent István király magasba emeli a karját: a koronát s vele az országot Szűz Mária oltalmába ajánlva.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.