Tejből, húsból, mosószerből a korábbiaknál kevesebbet vásároltak a magyarok év végén, bár a többség napi beszerzései már a válság kirobbanása előtt is jóval szerényebbek voltak, mint néhány éve – derül ki a GfK Hungária kutatásainak legfrissebb adataiból. A piackutatók megállapították, hogy a globális válság okozta valódi pánik és bizonytalanság csak tavaly év végére jelent meg össztársadalmi szinten, emiatt a jelenség most még nagyon friss és érthetetlen a lakosság nagy részének. Az viszont már biztos, hogy a polgárok vásárlásait nagyban befolyásolja a devizahitelek törlesztőrészleteinek jelentős emelkedése, illetve az, hogy a bankok magas kamattal csábítják a betéteseket, akik a későbbi nyereség reményében így inkább vásárlás helyett takarékoskodnak a pénzükkel.
Alapvetően nem túl bizakodó a magyar lakosság mostanában, ugyanis szeptemberhez képest néhány hónap alatt meredeken zuhant, így most történelmi mélyponton van a GfK által mért fogyasztói bizalmi index. Ez azt jelenti, hogy míg a polgárok jó ideig nem vették tudomásul a recessziós jeleket, addig a 2008 végén megjelent félelmek hatására immár nem mernek költekezni, és kényszerűen átértékelik fogyasztási szokásaikat. Eközben hatalmas áremelkedéseket érzékelnek a vásárlók, ezért van, hogy a tavalyi év utolsó negyedében a háztartások által napi fogyasztási cikkekre elköltött összeg az infláció mértéke alatt nőtt, vagyis volumenben enyhén csökkent.
A GfK azt is megállapította: a hazai kiskereskedelem válsága már 2006 óta gyűrűzik, amit jól tükröz az is, hogy az elmúlt két évben folyamatosan csökkent az úgynevezett élményszerű nagy bevásárlások aránya, nyilvánvaló pénzszűke miatt. A cég adatai szerint a diszkontok már 2007-ben sem tudták növelni vásárlóik számát, és ez folytatódik azóta is, vagyis a multiláncok valójában nem nyertek több vásárlót alacsony áraikkal. Ennek megfelelően tavaly megtorpant a hipermarketek korábbi dinamikus növekedése is. A hipermarketek és diszkontok forgalma egyébként pont a fogyasztáscsökkenésre válaszul sebtiben meghirdetett akciók miatt csökkent, hiszen a kisebb árakkal már az addig értékesített mennyiséget sem tudták szinten tartani. Ezért infláció nélkül, forintban számolva forgalmuk éppúgy megcsappant a lakossági fogyasztás két éve tartó mélyrepülése nyomán, mint kisebb társaiknak.
Napi balfék: Itt van Magyar Péter üzenete a nézőknek!