Éhkoppra ítéltetett a kereskedelem

2009. 03. 07. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tejből, húsból, mosószerből a korábbiaknál kevesebbet vásároltak a magyarok év végén, bár a többség napi beszerzései már a válság kirobbanása előtt is jóval szerényebbek voltak, mint néhány éve – derül ki a GfK Hungária kutatásainak legfrissebb adataiból. A piackutatók megállapították, hogy a globális válság okozta valódi pánik és bizonytalanság csak tavaly év végére jelent meg össztársadalmi szinten, emiatt a jelenség most még nagyon friss és érthetetlen a lakosság nagy részének. Az viszont már biztos, hogy a polgárok vásárlásait nagyban befolyásolja a devizahitelek törlesztőrészleteinek jelentős emelkedése, illetve az, hogy a bankok magas kamattal csábítják a betéteseket, akik a későbbi nyereség reményében így inkább vásárlás helyett takarékoskodnak a pénzükkel.
Alapvetően nem túl bizakodó a magyar lakosság mostanában, ugyanis szeptemberhez képest néhány hónap alatt meredeken zuhant, így most történelmi mélyponton van a GfK által mért fogyasztói bizalmi index. Ez azt jelenti, hogy míg a polgárok jó ideig nem vették tudomásul a recessziós jeleket, addig a 2008 végén megjelent félelmek hatására immár nem mernek költekezni, és kényszerűen átértékelik fogyasztási szokásaikat. Eközben hatalmas áremelkedéseket érzékelnek a vásárlók, ezért van, hogy a tavalyi év utolsó negyedében a háztartások által napi fogyasztási cikkekre elköltött összeg az infláció mértéke alatt nőtt, vagyis volumenben enyhén csökkent.
A GfK azt is megállapította: a hazai kiskereskedelem válsága már 2006 óta gyűrűzik, amit jól tükröz az is, hogy az elmúlt két évben folyamatosan csökkent az úgynevezett élményszerű nagy bevásárlások aránya, nyilvánvaló pénzszűke miatt. A cég adatai szerint a diszkontok már 2007-ben sem tudták növelni vásárlóik számát, és ez folytatódik azóta is, vagyis a multiláncok valójában nem nyertek több vásárlót alacsony áraikkal. Ennek megfelelően tavaly megtorpant a hipermarketek korábbi dinamikus növekedése is. A hipermarketek és diszkontok forgalma egyébként pont a fogyasztáscsökkenésre válaszul sebtiben meghirdetett akciók miatt csökkent, hiszen a kisebb árakkal már az addig értékesített mennyiséget sem tudták szinten tartani. Ezért infláció nélkül, forintban számolva forgalmuk éppúgy megcsappant a lakossági fogyasztás két éve tartó mélyrepülése nyomán, mint kisebb társaiknak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.