Miközben az olaj nemzetközi jegyzésára kevesebb mint a harmadára csökkent a tavaly nyári csúcshoz képest, s ennek következtében a mérséklés – az ismert kilenc hónapos késést beleszámítva – hamarosan megjelenik a gáz fogyasztói árában is, a kormány a támogatási rendszer megváltoztatásáról döntött. Ennek értelmében csütörtökön módosították a gáz- és távhőtámogatásról szóló rendeletet, így ha csökken is a gáz fogyasztói ára, a szociálisan rászorulók által fizetett gáz- és távhőszámla nem lesz alacsonyabb.
A Szociális és Munkaügyi Minisztérium szerint a módosítás lényege, hogy a földgáz árának esetleges csökkenésével egyidejűleg az egységnyi elfogyasztott energiához nyújtott fajlagos támogatási mérték is ugyanannyival lesz kevesebb, míg a távhő esetében az úgynevezett nagyfogyasztói gázár csökkenésének felével esik vissza a támogatás összege. A minisztérium által bemutatott példa szerint a jelenleg hatályos lakossági gázár köbméterenként 131,3 forint, amely tartalmazza az alapdíj arányos részét is. Mivel azonban a támogatás az alapdíjra nem terjed ki, az alapdíj nélkül számított árból kell kiindulni, amely jelenleg 127 forint. Ebből a legalacsonyabb jövedelműeknél 40,1 forint a támogatás, és 86,9 forint a saját rész. Ha a gáz ára például 7 forinttal csökken, akkor a fajlagos támogatás is ennyivel lesz kevesebb, de a fogyasztó saját része nem változik, köbméterenként továbbra is 86,9 forint marad. A módosítás következtében a támogatott fogyasztók által fizetendő számla végösszege a gázár csökkenése esetén nem lesz kisebb.
A szociálisan rászorulók gáz- és távhőár-támogatásának megvonása része a Gyurcsány-kormány megszorító politikájának – mondta lapunk kérdésére a fideszes Fónagy János. A korábbi közlekedési miniszter rámutatott, hogy míg tavaly nyáron 150 dollár közelében volt az olaj hordónkénti ára, jelenleg alig haladja meg a 40 dollárt. Ez a forint árfolyamának dollárral szemben mutatott gyengülése mellett is jelzi, hogy lényeges árcsökkenés várható a piacon, legalábbis addig, amíg az energiahordozó ára a jelenlegi szinten marad.
Érthetetlen a számla? A Magyar Energia Hivatal évről évre vizsgálja, hogyan értékelték a fogyasztók a földgáz- és áramszolgáltatók teljesítményét. Az ügyfelek 2008-ban leginkább a szolgáltatók telefonos ügyfélszolgálatának elérhetőségével voltak elégedetlenek, de többnyire megfelelőnek találták a szolgáltatás ár-érték arányát. A gázfelhasználók mintegy 60 százaléka, az áramfogyasztók döntő hányada részben gondolta úgy, hogy a szolgáltatás értékével arányos az ár. A korábbi évekhez hasonlóan a fogyasztók legkevésbé a reklamációk ügyintézésével kapcsolatban voltak elégedettek. A földgázellátásban sokan kritizálták a gáz minőségének stabilitását, s változatlanul rossznak nevezték a számla érthetőségét.
Világosan kiderül a legújabb hangfelvételből: hazudott Magyar Péter a tüntetések költségeiről - de honnan jöhet a pénz?