Hiába az IMF-hitel, félünk a csődtől

A magyar lakosság több mint kilencven százaléka véli úgy, hogy rosszabbul élünk, mint egy éve – derül ki a GfK piackutató vállalat legfrissebb felméréséből. Folyamatosan nő azoknak az aránya, akik tartanak az államcsődtől, a bankok összeomlásától és az infláció elszabadulásától.

2009. 03. 29. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sosem volt még olyan mélyen a GfK piackutató és a Corvinus Egyetem által rendszeresen mért fogyasztói bizalmi index, mint 2009 első három havában, ami azt jelenti, hogy nem várnak semmi jót a jövőtől az emberek. A decemberhez képest tíz pontot zuhanó negyedéves mutató immár arról tanúskodik: a megkérdezettek szerint régóta nem volt hazánk gazdasága olyan rossz helyzetben, mint most. A megkérdezettek 92 százaléka úgy ítélte meg, hogy rosszabbul élünk, mint egy évvel ezelőtt, ráadásul tízből nyolc ember arra számít, hogy a következő tizenkét hónapban az ország kilátástalan gazdasági helyzete nem változik.
*
Siralmas képet festenek a válaszadók az egyes részletkérdésekben is. A munkanélküliség kapcsán például a felmérésben résztvevők 86 százaléka szerint a közeljövőben tovább duzzad az állástalanok száma idehaza, míg háromnegyedük számít az árak emelkedésére, valamint a hitelkamatok drágulására a következő évben.
Ettől függetlenül tízből hatan továbbra sem vennének fel hitelt megélhetési gondjaik megoldására, s több mint felük egyelőre a megtakarításokhoz sem nyúlna.
Az emberek átlagosan 10,2 százalékos inflációval számolnak 2009-re. Ezzel szemben meglehetősen kevesen bíznak abban, hogy családjuk jövedelme a pénzromlás üteménél nagyobb arányban növekszik két éven belül. A felmérésből tehát megállapítható: a lakosság mostanra tisztán látja azt, hogy az elkövetkező időszakot a kényszerű spórolás és a megélhetésért folyó küzdelem hatja át. Alátámasztják ezt a Szonda Ipsos tegnap közölt válságkutatási eredményei, amelyek szerint a lakosság és a cégvezetők egyre pesszimistábbak, ugyanis a megkérdezettek négytizede vallja immár, hogy tart az államcsődtől – arányuk december óta folyamatosan nő. Minden harmadik ember emellett attól tart, hogy számlavezető bankjuk csődbe megy, az ő számuk is meredeken emelkedik december óta. A pénzügyi-gazdasági válság legvalószínűbb következményei a Szonda Ipsos kutatása szerint a munkanélküliek számának emelkedése (94 százalék), a gazdasági visszaesés, a bérek és a nyugdíjak értékvesztése. Egyre többen tartanak a hitelek bedőlésétől, a lakossági fogyasztás visszaesésétől, a magas inflációtól és a megtakarítások elvesztésétől is. Februárra lényegesen nőtt azok aránya is, akik szerint elértéktelenednek az ingatlanok, a befektetések, s akik a költségek fedezésére felhasználják megtakarításaikat, sőt egyre többen nem tudják fizetni törlesztő- részleteiket sem.

Már a boltokba sem járunk.
A Nielsen piackutató vállalat is közzétette friss felmérését, amely szerint az elmúlt időszakban feltűnően gyorsan csökkent a napi fogyasztási cikkek kiskereskedelmi forgalma. Amíg ugyanis 2007-ben csaknem öt százalékkal több áru fogyott a boltokban a megelőző évhez képest, addig tavaly már hajszál híján három százalékkal kevesebb háztartási és vegyi árut, illetve élelmiszert vittek haza a vásárlók. Mivel a kiskereskedelemben egyetlen hónap alatt több száz milliárd forint cserél gazdát, s a statisztikai hivatal szerint a tavalyi éves forgalom 6350 milliárd volt, a csupán néhány százaléknak tűnő mennyiségi csökkenés súlyos veszteségre utal a boltok kasszájában, illetve a hazai fogyasztásban. Önmagáért beszél az az adat, miszerint az elmúlt évben 15 százalékkal bővült az úgynevezett kereskedelmi márkás termékek eladása, vagyis a kényszerű spórolás miatt az áruházláncok külföldről behozott, saját néven forgalmazott termékei váltak keresettebbé.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.