Kizsebelik a multik a hazai beszállítókat

Mai értéken számolva legalább 13-15 ezer milliárd forintot vettek el a magyar vállalkozásoktól a hazánkban működő, külföldi tulajdonú áruházláncok – állítja az egyik hazai beszállító vállalkozás vezetője, aki szerint az agrártárca által szorgalmazott etikai kódex semmiben sem változtat majd a multik milliós bevételekkel járó praktikáin.

2009. 03. 26. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Teszteli a beszállítónak jelentkezett magyar cégeket, mielőtt szóba áll velük a brit tulajdonú Tesco áruházlánc idehaza – tudta meg lapunk. Ez azt jelenti, hogy egy erre szakosodott alvállalattal előbb felméretik, mekkora nyereség termelésére képes az a cég, amelyik szeretne bekerülni a multi polcaira, s ha az nem éri el a 25-30 százalékot évente, akkor – függetlenül attól, hogy milyen terméket kíván eladni – nem foglalkoznak többet az adott vállalattal – vázolta egy pórul járt hazai mikrocég vezetője. Pálfi Jenő elmondta: évek óta működő, minőségi piskótatermékeket gyártó üzeme korábban kísérletet tett arra, hogy bekerüljön a Tesco termékkínálatába, ám mivel kis cége nem termel annyi nyereséget, amiből ki tudná fizetni a multilánc által elvárt visszatérítést, nem is kötött vele szerződést az áruház. A vállalkozásnak a Tescóban eladott árui bevételéből 23 százalékot kellett volna a bevásárlóközpontnak átutalnia.
*
Lapunk már több eset kapcsán rávilágított: az élelmiszer-eladások több mint 90 százalékát bonyolító szuper- és hipermarketek erőfölényük révén kőkemény feltételeket diktálnak a magyar termelők felé. A Gazdasági Versenyhivatal egy korábbi felmérése szerint egészen pontosan 81-féle jogcímen sarcolják a vállalkozásokat. Ahhoz azonban, hogy egy beszállító eljusson egyáltalán a boltok polcaira, egyes áruházaknál cég- és termékbelistázási díj címén is súlyos milliókat kell fizetni. Pálfi Jenő mikrovállalkozásának például annak idején hárommillió forintjába került, hogy az Auchan árulja a termékeit, de úgy tudja, a nagyobb beszállítók számára ötmillió forintnál kezdődik a belépő ára.
– A multi akkor jár jól, ha a beszállítókat váltogatja, azaz a több millió forintos belépési díjakat minden új partnertől be tudja szedni. Tehát nem az a cél, hogy állandó legyen a beszállító – magyarázta Pálfi Jenő, aki az elmúlt évtizedben több láncnak fizetett már egyebek mellett polcpénzt, áruháznyitási és logisztikai hozzájárulást, bónuszokat, soron kívüli marketingköltséget, összesen mintegy 70 millió forint értékben. A vállalkozó szerint hiába állítja a versenyhivatal, hogy a magyar piacon lévő, egyébként 50-80 százalékos árréssel működő hálózatok nem kartelleznek, mert ugyanaz a beszerzési stratégia és ugyanaz a körmönfont szerződési gyakorlat jellemző valamennyiükre. Éppen ezért a vállalkozó levélben jelezte Gráf József agrárminiszter felé, hogy a tárcánál készülő etikai kódex, amely a beszállítók és a kereskedők viszonyát hivatott rendezni, nem elegendő a zsaroláshoz hasonló, multik által behozott módszerek megfékezésére.
Ide kemény törvényi szabályozás szükséges – jelentette ki Pálfi, aki a miniszterhez írt levelében arra is rámutat, mennyi pénzt nyertek a hazai cégeken a 12 éve itt működő multiáruházláncok. Számításai szerint a multik éves nettó forgalmából levonva a külföldi áruk becsült forgalmát, majd a maradványt beszorozva a visszatérítések mértékével, 8-10 ezermilliárd forint jön ki, ami az inflációt is figyelembe véve legalább 13-15 ezermilliárd forintot jelenthet a mai értéken. – Ez az, amit tőlünk, termelőktől, gyártóktól, adófizetőktől vettek el a multik, s aminek csak egy minimális töredéke ment termék- és cégfejlesztésre, munkahelyteremtésre, adóbefizetésre – tette hozzá.
Kérdésünkre azt is megerősítette a beszállító, hogy a multik többsége már eddig sem tartotta be a törvényben rögzített 30 napos fizetési határidőt, az ő cégének például egy októberi szállítást csak idén februárban egyenlítettek ki. A felháborodott vállalkozó most egy magyar termelők tulajdonában lévő áruházlánc kialakítását kezdeményezi, hogy a magyar termékek úgy kerüljenek honfitársaink asztalára, hogy azért ne kelljen a külföldi láncoknak sarcot fizetni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.