Nemzeti ünnep jogsértésekkel

2009. 06. 08. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sérült a szólásszabadság, az emberi méltóság, a védelem joga. Alkotmányos aggályokat vetett fel a közbiztonság, a közrend védelmének részleges magánosítása és az állami ünnep gyülekezéssé nyilvánítása mellett az is, hogy a rendőrség több alkalommal megtiltotta bizonyos összejövetelek megtartását.


Lefegyverző magabiztossággal nyilatkozott a március 15-i rendőrségi intézkedések vizsgálatáról a budapesti főkapitány. Tóth Gábor kijelentette: az állampolgári jogok országgyűlési biztosa egyetlen pontban állapított csak meg hibát, ráadásul két hónap múltán jutott arra az eredményre, amelyhez a rendőrségnek mindössze három nap kellett.
Szabó Máté hivatalának honlapja arról tanúskodik, hogy a biztos április 30-án tett pontot az ügyben készült jelentés végére. A tizenhét oldalnyi elemzést megküldték a rendőrségnek, ám onnan mostanáig nem kaptak érdemi választ. Elutasító jellegűt sem, a hivatal emiatt tájékoztatta megállapításairól a sajtót. A rendőri vezetők egyébként azért kértek türelmet az ombudsmantól, hogy – úgymond – felkészülhessenek, mit válaszoljanak az újságírók kérdéseire. Egy hónap alatt a fejleményekből ítélve valóban felkészültek: egyszerűen lehazudták, lenullázták a vizsgálat megállapításait. A március 15-i nemzeti ünnepen elkövetett alapvető hibákból egyet ismertek el. Eszerint nem lett volna szabad vetkőzésre kényszeríteniük és testüregi vizsgálatnak alávetniük a fogdába bekísért két személyt.
Menjünk most ki gondolatban a Kossuth térre! Március 15. van. Két férfi a tömegből azt kiabálja: „Gyurcsány, takarodj!” A környezetükben álló ifjabb és korosabb hölgyek közül többen lökdösni kezdik őket, valaki szemétládának titulálja a kiabálókat. Mindez a kordonon kívül történik, hiszen a forradalmakról – 2006 októbere óta – zárt körben, az ünnepelni vágyó polgároktól hatóságilag elkülönítve emlékeznek meg az ország nagyjai. Szabó Máté úgy látja: helyénvaló volt, hogy a Gyurcsányt távozásra felszólító két férfit a rendőrök kiemelték a tömegből, mert meg kellett védeniük az atrocitástól a kiabálókat. Ezzel azonban nem zárulhatott volna le az intézkedésük. Az ugyanis nem helyes, ha a hatóság csak a kormányellenes véleményt hangoztatókkal szemben lép fel, a miniszterelnökkel szimpatizálók viszont belátásuk szerint viselkedhetnek. Az ombudsman úgy véli, mód lett volna rá, hogy az ellentétes nézeteket képviselők csoportjait elkülönítsék egymástól. Ezzel megakadályozhatták volna az összetűzést.
A javaslatnak két indoka van. Az egyik: a rendőrség nem disztingválhat a vélemények tartalma szerint. A másik érv az, hogy az állami rendezvény nem minősül gyülekezésnek, nem tartozik a gyülekezési törvény hatálya alá. Ez köznapi szóhasználattal élve azt jelenti, hogy aki hivatalos megemlékezéseken vesz részt, az nem a gyülekezési jogát gyakorolja. Már csak azért sem, mert a gyülekezés olyan kollektív véleménynyilvánítás, melynek segítségével az állam vezetőit, intézményeit bírálják a résztvevők. Tömören szólva a gyülekezők a hatalom kritikusai. A nemzeti, az állami ünnepségek nem tartoznak ebbe a kategóriába. A rendőrség az ombudsman jelentéséből ítélve súlyosan tévedett, hiszen gyülekezésnek minősítette a március 15-i Kossuth téri rendezvényt. A két kiabáló ellen ugyanis gyülekezési jog megsértése címén szabálysértési eljárást indított. A kordonon kívül állók ugyanakkor nem gyülekeztek.
Ezután következett a vetkőztetés. Azt a főkapitány is elismerte – nem is tehetett volna mást –, hogy a fogdaszemélyzet hibát követett el a Gyorskocsi utcában. Az előállított férfiakat meztelenre vetkőztették, testüregeiket átvizsgálták, különféle gyakorlatokat végeztettek velük. Szabó Máté most nyomatékosan figyelmeztetett: ami történt, a hazai jogszabályok és az Emberi Jogok Európai Bíróságának gyakorlata szerint is sérti az embertelen s a megalázó bánásmód tilalmát. Emellett aránytalan is, hiszen – amennyiben a két személy valamiféle szabálysértést esetleg mégis elkövetett volna – vetkőztetésükre, ilyesfajta átvizsgálásukra akkor sem kerülhetett volna sor. Hibázott a rendvédelmi hatóság a biztos szerint amiatt is, mert kifogásolta, hogy az Országház előtt más jelenlévők transzparenst mutattak fel ezzel a szöveggel: „Felelős kormányt Budapesten!” A véleménynyilvánítás joga ugyanis az állami rendezvények közönségét is megilleti.
Vonuljunk most át a Kossuth térről a Múzeum körútra! A szocializmus idején is divatban volt ez, sőt eleinte Gyurcsány Ferenc is megpróbált ebben a formában elvegyülni a nép között. Később visszakozott, félt a fütyüléstől, a skandálástól. Végül részt sem vett az ünnepségen. Ott voltak viszont legutóbb a Miniszterelnöki Hivatal megbízásából egy magán őrző-védő társaság munkatársai. Olyannyira, hogy megpróbálták megszűrni a közönséget: a Múzeum kertig csak azok juthattak el, akik a körúton megfeleltek a vigyázó emberek feltételeinek. Az egyik kisgyermekes családtól megpróbálták elvenni a cumisüveget. Hasonló volt a helyzet a Fővárosi Önkormányzat rendezvénye idején a Petőfi-szobornál is. Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa szerint a résztvevők biztonságáról gondoskodni kell, őrző-védő magáncég azonban nem láthatja el a rendőrség feladatkörét. A rendőr intézkedése ellen különféle fórumokon panaszt tehet, eljárást kezdeményezhet az állampolgár. A magánalkalmazottal szemben ezek a jogok nem illetik meg. A rendőr emellett – legalábbis elvben – azonosítható, a vállalkozók nem. A rendvédelmi tevékenységet az állam nem privatizálhatja. Az őrző-védő munkatársakat nem hatalmazza fel a jogszabály önkényes motozásra, a táskák átvizsgálására, bizonyos eszközök, használati tárgyak elvételére. Március 15-én ráadásul nem is volt megszervezve az egyébként szabálytalanul elvett tárgyak őrzése és visszaszolgáltatása.
Alapvető és tömeges jogsértések történtek tehát a legutóbbi március 15-én is. Sérült a szólásszabadság, az emberi méltóság, a védelem joga. Alkotmányos aggályokat vetett fel a közbiztonság, a közrend védelmének részleges magánosítása és az állami ünnep gyülekezéssé nyilvánítása mellett az is, hogy a rendőrség több alkalommal megtiltotta bizonyos összejövetelek megtartását. Utóbbi rendezvények a gyülekezési jog hatálya alá tartoztak. Budapest rendőrfőkapitánya azzal utasította el a kezdeményezéseket, hogy az Alkotmánybíróság egyik határozata szerint a közlekedési feltételek megteremtéséhez idő kell. Ilyen elutasítási ok nincs, a törvény pontosan felsorolja, mikor mondhat nemet a hatóság a gyülekezésre.
Súlyosbítja a helyzetet, hogy több kifogás nem először fogalmazódott meg. A biztos már korábban is figyelmeztette a rendőrséget: ne tekintse gyülekezésnek az állami rendezvényt, s tartsa tiszteletben a szólás és a védelem jogát. Történt mindez azt követően, hogy Medgyessy Péter hivatalba lépése óta, a balliberális kormányok működése alatt egymást követték a gyülekezés témakörében az elmarasztaló bírósági ítéletek. Súlyos milliókat fizetett ki a rendőrség az adófizetők pénzéből jó néhány tömegoszlatás, őrizetbe vétel, s megalázó bánásmód miatt. Mondvacsinált érvekkel akadályozták meg például, hogy a felvonulók eljussanak Medgyessy házához, jogtalanul verték szét a gesztenyéskerti tüntetést, egy bizonyos pezsgős koccintás ügye miatt pedig Strasbourgban is elmarasztalták a magyar államot.
Az őszödi beszéd, majd 2006 szeptembere és októbere csak ezután következett. Ez idő tájt Gyurcsány kedvéért a Nemzeti Múzeumnál mesterlövészek vigyáztak a biztonságra. Medgyessy és Gyurcsány ment, a helyzet azonban nem változott. A demokratikus szabadságjogok megsértése az elmúlt hét évben folyamatos volt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.