Vérfürdő és ördögűzés Arthur Miller nyomán

Az idei POSZT második darabja az Arthur Miller-féle A salemi boszorkányok alapján megszületett Istenítélet volt. A Pécsi Nemzeti Színház kétfelvonásos előadását Mohácsi János rendezte.

Pethő Tibor
2009. 06. 17. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Irgalmad többet ér, mint az élet – mondja az ószövetségi zsoltárszöveg Isten kegyelméről. Mintha Mohácsi János Istenítéletének is ez lenne a tengelye. A kérdést mindenesetre alaposan körbejárja a darab, elsősorban önmagából kiforgatva, a fanatizmus és a kisstílű haszonlesés sajátos elegyéből összegyúrt, félig naiv, félig Tartuffe-i személyiség, a helyi tiszteletes, Parris interpretációjában. Hozzá a megszállott, a praktikáktól sem idegenkedő, ördögűző Hale lelkész és a helyi krém mellett a gátlástalan politikus, az alkormányzó csatlakozik. Tevékenységük eredménye a salemiek között ördögűzés címen végrehajtott vérfürdő, az életben maradottak ellehetetlenítése.
A nyitóképben mintha egy szekta összejövetelén lennénk, de a szertartás az ősi pogány elemekre is utal. Az erdőben meztelenül ördögöt idéző lányok között épp a tiszteletes lánya elájul, egy létrára fektetve hozzák be a színre. Az első húsz-harminc perc felkelti azt a gyanút, hogy Mohácsi vallási közösségekkel kapcsolatos parabolára kívánná kihegyezni a kérdést. A parabolisztikus evidencia azonban kétségtelenül a gyomrunkra menne, úgy, mint Buddhának a túl sok zen, ahogy Hamvas Béla írja. Elkerüli ezt a lehetőséget az adaptáció, az abszurditást sem nélkülöző jelenetek mögött teremtő energiák feszülnek, s lenyűgöző három órában lehet részünk. A pontos kompozíció, a hősök egyéniségét tapintatosan, a lényegüknél megragadó nyelvi lelemények sorjázása, az egyéniesített tömegjelenetek összhangja, s a jó ritmusú cselekményvezetés azt az érzetet adja, hogy új, szerves világot alkotott a rendező.
Az összhang azután a második felvonás közepe táján a bomlás jeleit mutatja. Mohácsi az utolsó egy órát túlrendezte, s ez a korábbi grandiózus hatást kifullasztja. A nyelvi poénok egyre zabolátlanabbak. Mohácsi szokásához híven a bakikkal is játszik, ilyen előre beépített hiba a páholy stukkódarabkájának leszakítása, s a köré szervezett miniszínház, ami tönkreteszi az egyik jelenetet. Így érkezünk el a végkifejlethez: a vádlók a főhőst azzal akarják a hazugságra rávenni, hogy Isten legnagyobb ajándékára, az életre – a sajátjára, a felesége hasában növekvő gyerekére és a többi kivégzendőére – hivatkoznak, ezzel zsarolva. A főhős a darabban egyébként el nem hangzó, fent idézett zsoltárrészlet szellemében cselekszik, amikor a máglyahalált választja. A hatás felemás, ekkor már Buddhához hasonlóan nekünk is nehezebb a gyomrunk, főként a túltárgyalás s általa a kérdéskör leegyszerűsödése miatt. Ugyanakkor a tagadhatatlanul végig jelen lévő eredeti rendezői attitűd képes enyhíteni a túlzások negatív hatását, akár a színészek – elsősorban Zayzon Zsolt, Herczeg Adrienn, Kocsis Pál, Märcz Fruzsina, Kovács Mimi – kiemelkedő játéka.
(Arthur Miller: Istenítélet. Pécsi Nemzeti Színház. Rendező: Mohácsi János.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.