Harangorkán Haydnnak

Szinte napra pontosan három éve írtam ehelyütt az ottobeureni bencések templomában felvett c-moll miséről. Most „megtérhetünk” oda újra: Mozart jó cimborája, Joseph Haydn évét üljük, a bajor tartomány kiváló közszolgálati zenekara és kórusa a szerző tán legjobbját, A teremtést hozta el. És Leonard Bernsteint, megint. Vagy ő hozott mindannyiunkat, és tart is a képernyő előtt.

Ókovács Szilveszter
2009. 07. 16. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Félre ne értsen senki, nem Haydn géniusza elé helyezném a karmestert, habár ő is zeneszerzője egy kései kornak, de nem. Ám kifogyhatatlan életigenlése a Mozart árnyékába tolt mester művét oly különös fénybe vonja mégis, hogy az már-már újrafelfedezés. Mert míg a nagy és merész ötlet, a fényteremtés előtti káosz ábrázolásában egymást licitálják felül hatásvadász dirigensek, addig a kisportrék, az áriák és recitativók egyszerre elemző és színes elővezetésére általában már kevesebb invenció marad.
A Fogadalmi Bazilika szembemiséző oltára hiába fedi a világhírű karmestert, a templomot megtöltők számára is világos, hogy újrateremtő centrumból, Bernsteintől kapja szeretetteljes tartalmainak felerősítését e mű. (A bizonyos basszusáriában szörnyek is morognak, de még nekik is jut a szelíd félmosolyból.) Bár a láncdohányos Lennie permanens gégehurutja miatt sosem vonzódott az énekléshez, szólistáihoz (is) remek füle volt. Judith Blegené fénylő, jól futó szoprán, a rövidebb, paradicsomi színben pedig másik sikeres Susanna, a félig magyar, mert pozsonyi Lucia Popp lép fel: ő tünemény! Az urakat erősorrendben Kurt Moll vezeti, aki látható drukkja ellenére fent is biztos és árnyalt, a mélyben pedig olyan gordonkaregisztere szól, amely a sokasodásra felhívó szakasz divizi csellói közt is a legszebb. Thomas Moser pompás tenorja messze cseng, mégis testes, maszszív – egyedül a tekintetében van valami kibillenthetetlenül halszerű, amely az összhatást némileg lerontja, ám így is fényévekkel helyezi a kor sztárja, Schreier elé. Az Ádámot alakító Kurt Olmann teljesítményét nevezhetném idiomatikusnak, ám az igazság az, hogy semmi köze sincs a németes deklamációhoz. Hogy Bernsteinnek Bajorhonba miért Amerikából kell szerződtetni egy „német” baritont, arra csak sanda magyarázat van, mi inkább az orgánum kellemességére figyeljünk, szürkés visszafogottságán túllépve. 1986 júniusát írjuk, a lemezfelvétel – részben más előadókkal – már dobozban, most a szikrázó nyár, a tévéközvetítés lámpaparkja, no meg az élő produkció izgalma teremt hősi hőséget, s ennek verítéke tán letörölhetetlen is, bár azért a sminkosztály megpróbálhatta volna…
A legszebb vallásos zene, amelyet valaha hallottam – mondta egyszer Bartók Zenéjének első tételéről Leonard Bernstein. Istenhitét nem ismerem, talán valamiféle panteizmus volt, mint Bartók asztronomikus csodálata a Nagy Elrendező felé. De e felvételen celebrált A teremtéséből hitet meríteni lehet, s még az illő megoldásból is.
(Haydn: A teremtés – Deutsche Grammophon DVD, 2009.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.