Korforduló

Csontos János
2009. 07. 18. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vége a liberalizmusnak: új világrendet sürget XVI. Benedek – olvasom Udvardy Zoltán remek összefoglalójában az MNO-n. Talán tényleg itt a korforduló, aminek előszelét már oly régóta érezzük. A kedden nyilvánosságra kerülő harmadik enciklika nyomán a Vatikán eddig elképzelhetetlen össztűz alá kerülhet. Ám a markáns pápai állásfoglalás mindenképp felkavarja azt a poshadt állóvizet, amely a globalista piacvallásnak ama dogmája alapján alakult ki, hogy a mi tökéletlen világrendszerünk alapjában véve minden világok legjobbika, csupán apróbb reformokra szorul.
A katolikus egyház társadalmi doktrínája nem fogadja el isteni adottságnak a globalizációt, amelyet ne érhetne kritika. (Ez annál is érdekesebb, mert a világvallások alapjában véve maguk is globalizációs képződmények.) A pápa a jelenlegi pénzügyi és gazdasági rendszer alapjainak kritikája mellett új, értékalapú világkormányzást javasol, amivel első pillantásra az utópiák birodalmába viszi híveit – ám tény, hogy létezett egy sikeres utópista is, akinek az „életidegen” szeretettanával nem jósoltak nagy jövőt, mégis makacsul túlélte a változó korokat.
Tavaly októberben, a nagy bankcsődöket kommentálva a pápa már megelőlegezte a mostani enciklikát. „A pénz eltűnt, s a helyében nem maradt semmi” – fogalmazott. Ez a kijelentés még a Szent Szinódust is meglepte. Pedig a homokra épített ház mintájára összeomló gazdaság apokaliptikus víziója határozta meg már a katolikus egyházfő első társadalmi jellegű kérdéseket taglaló doktrínáját is.
Az értékközpontúság éppolyan kézenfekvő, ugyanakkor forradalmi gondolat, mint a szeretet primátusa. Ha az ember csupán állat volna, nem is működhetne; de a keresztények hite szerint az emberben az isteni princípium is jelen van. Benedek pápa a filozófus egyházfők közé tartozik, akit talán kimosolyog a pragmatista világrend – egészen addig, amíg arcára nem fagy a mosoly. A római főpap ugyanis nem áll meg a puszta elvi állásfoglalásoknál, hanem a krisztusi elvek jegyében javaslatot tesz a globális világi intézmények megreformálására is.
Szükségesnek látja például az ENSZ sürgős átalakítását (koránt sincs egyedül ezzel), kiemelve annak a fontosságát, hogy a legszegényebb államok is beleszólást nyerjenek az őket érintő kérdésekbe. Lám, ilyen egy demokrata pápa! Olyan valós irányító testület megalkotását javasolja, amely a szeretet és az igazság jegyében hoz döntéseket. A kirobbant válság egyik okaként a globalista világ liberalizmusát nevezi meg, s ezzel üzen a l’aquilai G8-as találkozónak, a világ legbefolyásosabb politikusainak is. Még Ratzinger bíborosként alapjaiban kérdőjelezte meg az önszabályozó piac közgazdasági elméletét. Peter Koslowskit idézte, aki szerint „a gazdaság nemcsak a gazdasági szereplők hálója, de az embert kell szolgálnia”. A mostani enciklikában a caritas szó utal erre a keresztény humanizmusra. Szeretet (érdeknélküliség) nélkül nincs társadalmi felelősség, s a világ a teljes felbomlás, szétesés felé halad – vallja. Lényegében a szolidaritás hovatovább elfeledett eszméjét hirdeti meg újra, vallási köntösben.
A bírált világrend persze negligálhatja az intést, mondván, hogy a világállamot és a világegyházakat is el kell választani, épp a most fő problémává előlépett vulgárliberalizmus dogmái jegyében – a globális krízis tanulságainak levonása alól azonban aligha lesz képes kivonnia magát. Az olyan üres gesztusok, hogy egy földindulás színhelyén csúcstalálkozzanak, nem pótolják sem a szembenézést, sem a valódi szolidaritást. Úgyhogy az a szeretetalapú világkormányzás talán megérne egy kísérletet. Jöjjön el a te országod…

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.