Malkovich álarccal és álarc nélkül

Láttam John Malkovichot. Élőben. Az ismerős félmosolyt, a tétova tekintetet, a játékos csücsörítést. Egy órát vártam rá a lépcsőn negyven fiatal filmes között, de nem kérdés, hogy megérte. A Karlovy Vary nemzetközi filmfesztiválon tartott mesterkurzust.

Vitézy Zsófia
2009. 07. 20. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Már nem fértem be a sajtótájékoztatóra, de – haha! – ott csak fél órát kaptak az újságírók, a mesterkurzus viszont másfél órás volt, és a fiatalok őszinte kérdéseitől izzott a levegő. Malkovich mesélt: hogy miért rendezett filmet is, milyen a produceri irodájuk, kik a kedvenc rendezői és forgatókönyvírói, milyen különbséget lát színház és film között, hogyan dolgozik együtt a rendezőkkel, milyen módszerrel készül a szerepeire.
Nem láttam John Malkovichot. De, talán néha, a beszélgetés alatt előbújt a Malkovich-álarc mögül, és megvakarta a lábát. Bokáját a combjára tette – halásznadrágot, fehér zoknit, vászon tornacipőt viselt –, és vakargatta, gyűrögette a fehér bőrt vádliján. Közben kedves volt, harmonikus. Nyugodt, kiegyensúlyozott, türelmes. Jelenléte jó szándékkal töltötte meg a termet, mosolyogtak a helyszínt adó gyönyörű, de rég nem működő fürdőépület báltermének freskóin meztelenkedő fürdőzők is. Ez a Malkovich azt mondta, hogy a másik csak utánzat. Az beszél a nyilvánosság előtt (talán eddig is az beszélt), az ad autogramokat, interjúkat, az vesz át díjakat. A sztár szerepét játssza, de nem olyan jól, mint amikor színházban vagy kamera előtt dolgozik. Tudathasadásos állapot részéről, nekünk, közönségnek pedig nehéz feladat. Azt kell eldöntenünk, melyik is ül a nagy bőrfotelben, a hevenyészett pódiumon. Az álarc, vagy aki mögötte van?
A közélet és a rivaldafény mágikus mezőt hoz létre, amelyben létező emberek fantáziamásai mozognak. Ezeknek kitalált tulajdonságaik vannak, sokszor egymással ellentétesek, képzelt problémáik, betegségeik, konfliktusaik és szerelmeik. A mágikus mezőt olykor a benne mozgó emberek alakítják, máskor pedig fenntartói és üzemeltetői, vagyis a média és az éhes piac, amelyet a hazugság boldogabbá tesz, mint a szürke igazság. A vászon tornacipő és a fehér lábszár nem izgalmas. Meg az sem, ha a sztár arról mesél, hogy imádja a dokumentumfilmeket, meg arról, hogy lételeme a munka. Vagy azt ecseteli, hogy a cél elérésének mindig van ára. Vagy azt, hogy a színházi és filmes színművészet olyan, mintha különböző hangszereken játszanánk ugyanazt a zenét.
A pár szakmabelin kívül kit érdekel, mit gondol és milyen humorral, intelligenciával beszél? A rajongók és gyűlölők csak az álarcot látják, a fantáziamást, a piacképes verziót. Az erős lelkű közszereplők, színészek, tévések, politikusok ezt pontosan tudják, és mint Malkovich, megtartanak egy darabkát maguknak magukból. Ha tükörbe néznek, az igazit látják. A többi nem néz tükörbe. Fél, hogy meglátja, ami az álarc mögött van: a kétségbeejtő igazat, a semmit.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.