Tegnap a szerelem győzött

Szerdán megérkezett a cseh üdülővárosba John Malkovich. Láthatatlanul, csöndben, felhajtás nélkül, de megérkezett. Őt magát egyelőre nem, de a 2002-ben általa rendezett filmet láthattuk. A versenyprogramban két romantikus drámát vetítettek, és tegnap este (lapzárta után) mutatták be a magyar versenyfilmet, a Nem vagyok a barátodat Pálffy Györgytől.

Vitézy Zsófia
2009. 07. 18. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

(Karlovy Vary)

Gratulálok, eddig ez a film tetszett legjobban – lépett oda Mátyási Áronhoz egy néző az Utolsó idők bemutatója után. Az East of the West szekcióban versengő, filmszemlefődíjas magyar alkotást hosszas tapssal köszönték meg a nézők. Szombaton kiderül, hogy a közönség lelkesültsége elegendő lesz-e díjhoz. A gratulálónak viszont igaza lehet. Bár nekem nem volt szerencsém minden kategória minden filmjét megnézni, az eddig látottak közül tényleg kiemelkedik az Utolsó idők.
Humberto Hinojosa Ozcáriz mexikói rendező első filmje, a Fekete bárány (Black Sheep) után unottan vánszorogtak ki az újságírók a vetítőteremből. A gyönyörűen filmezett, szerelmi szállal átszőtt társadalmi dráma túl hoszszú, túl részletes, szájbarágós, néhol kimondottan gyermeteg. Főhőse, José arról álmodik, hogy egyszer majd áttelepül Amerikába. Csakhogy nincs egy vasa sem, még a lakhelye és a ruhája sem saját, minden nevelőapjáé és gazdájáé, akinek a juhait őrzi egy farmon. Josét mostohatestvére – aki idővel szintén gazdája lett – kezdetben el akarja üldözni a farmról, később meg akarja ölni. A főhős egyre kilátástalanabb helyzetbe kerül, de nem törődik bele sorsába. Elhatározza, hogy túljár a kiszámíthatatlan, hatalmától megrészegült mostohatestvér eszén. És mint a népmesében, sikerrel is jár. Szerelmét közben elveszíti, hogy mégse legyen olyan vidám a sztori, cserébe viszont elnyeri bátorsága jutalmát, a szabadságot. Így megy ez Mexikóban.
A Vég nélkül (Nije kraj) című horvát–szerb koprodukció a háború lelki romjai között bolyongó érzelmekről, fájdalmas, bűnnel terhelt szerelemről szól. Tiszteletre méltó a horvát filmesek elkötelezettsége történelmük és saját életük nagy tragédiájának feldolgozása iránt. Nem söprik a szőnyeg alá a háború szörnyűségét, embertelenségét, nem tesznek úgy, mintha nem dúlta volna fel generációk sorsát végérvényesen a háború. Nem nagy honvédő háború hazug képét festik a falra, hanem a jelen képeiben állítanak emléket a családokat tönkretevő, embereket megtörő eseményeknek. A békeidőben érthetetlen és megmagyarázhatatlan döntéseknek, a harcok férfias játéka után kiüresedő és a bűnözés felé forduló egykori hősöknek. Vinko Bresan filmje mégis erőtlen, túlbonyolított. Horvát főhőse megvásárol egy szerb prostituáltat, akinek katonatiszt férjét ő lőtte le. Először talán törleszteni akar, vagy felépíteni azt a darabkáját a világnak, amelyet ő maga rombolt le, végül persze szerelemmé fajul a kísérlet.
John Malkovich 2002-es rendezése, a Dancer Upstairs (A fönti táncos) is egy furcsa kalandról szól. Egy dél-amerikai ország rendőrei, élükön a jól szituált, jóképű főhőssel egy Ezekiel nevű terrorista után kutatnak, akinek kommunista forradalmárcsapata kegyetlenül mészárolja a politikusokat. A krimi összekeveredik a romantikával, rendőrünk beleszeret kislánya balett-tanárnőjébe. Malkovich filmjében azonban a szerelem húzza a rövidebbet, kiderül, hogy a nő is szervezője a földalatti forradalomnak, a főhős juttatja börtönbe, majd szépen visszasétál családjához, és könynyezve nézi, ahogy kislánya a tanárnőtől tanult koreográfiát adja elő a vizsgán. Malkovich csodálatos színész. Számomra az egyik legnagyobb hollywoodi sztár, színművészként az is marad. De a rendezéssel nem lenne szabad próbálkoznia.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.