A multikat nem érdeklik a panaszok

Nem túl együttműködők a hazánkban működő külföldi cégek a fogyasztói panaszok békés úton történő rendezésében. A békéltető testületek tárgyalásaira ugyanis a többségük el sem megy.

2009. 08. 27. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy győri pláza cipőüzletében vásárolt olvasónk egy pár férficipőt. A termék háromnapi rendeltetésszerű használat után betört, bőre gyűrődött, mire a fogyasztó visszavitte a cipőt a boltba, kérve annak cseréjét. Ám az országszerte hálózatot működtető, külföldi anyavállalatú üzletben a cég által felkért szakértő megállapította: gyártási hiba nem történt, ezért műszakilag nem megalapozott a vevő panasza. A fogyasztó ebbe nem nyugodott bele, ezért a megyei békéltető testülethez (BT) fordult, amely a kamara mellett működő ingyenes panaszrendezési fórum. Célja, hogy peren kívül, gyors egyezséget valósítson meg a fogyasztók és a bepanaszolt cég között. A testület olvasónk javára döntött, ám az általa ajánlott megoldást az üzletet jegyző multitársaság nem fogadta el, így került nyilvánosságra a „cipőügy”.
Többek között a Tesco, az IKEA, a Kika, az Electro World, a Hervis, a Medina Tours is rajta van azokon a nyilvános feketelistákon, amelyeket a Szociális és Munkaügyi Minisztérium (SZMM) és a budapesti BT vezet azon cégekről, amelyek tavaly szeptember óta akadályozták a fogyasztóvédelmi eljárásokat. Noha a hagyományos jogi útnál sokkal gyorsabban és olcsóbban döntenek a BT-k, mégis, a hazánkban működő nagyvállalatok többsége elutasítja a megegyezést – panaszolják a fogyasztóvédők. Ehelyett inkább bíróságon pereskednek, akár egy kispénzű magánszeméllyel is.
A BT-k a fogyasztóvédelmi törvény alapján létrehozott, választott tagokból álló szervezetek. A legjellemzőbb panasztípusok között itt a jótállással, szavatossággal, az utazással, a banki szolgáltatókkal és a termékbemutatókkal kapcsolatos ügyek szerepelnek. A BT egy-egy tárgyalás végén határozatot hoz, amelyet – ha a bepanaszolt cég az eljárás előtt úgy nyilatkozott – kötelezően be kell tartani. Csakhogy eddig nem fordult elő, hogy egy cég előre elfogadta volna a testületi határozatokat – derül ki az SZMM erre a célra létrehozott pozitív listájából, amely egész egyszerűen üres, vagyis nem szerepel rajta egyetlen olyan társaság sem, amely alávetette volna magát a békés úton hozott fogyasztóvédelmi döntésnek.
– Vegyes a kép a testületi határozatok sorsát illetően – mondta az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület szóvivője. Szép Gábor szerint a legnagyobb probléma az, hogy számos multi még mindig nem jár el a békéltető tárgyalásokra, így az egyezség lehetősége eleve kizárt. A szóvivő elmondta: általában egy hivatalos válaszlevelet küldenek, amelyből az derül ki, hogy kitartanak eredeti álláspontjuk mellett, akkor is, ha bizonyítható, hogy a fogyasztó kárára cselekedtek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.