Bevásárlókocsikkal háborúzó multiláncok

Szánalmas árháborút folytatnak a multik a vásárlók pénztárcájáért – vélik olvasóink, akik figyelemmel kísérik a Tesco és a Spar vitáját arról, vajon melyikük az olcsóbb áruház.

2009. 08. 17. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hónapok óta vitázik egymással a magyarországi kereskedelem két piacvezető multivállalata arról, vajon melyikük árai az alacsonyabbak. Az összehasonlítást a Tesco Globál Áruházak Zrt. kezdte, amikor hirdetéseiben ugyanazon termékek esetén az Interspar üzletek áraihoz hasonlította saját tarifáit, majd ezt a nagyközönség elé tárta azzal a szlogennel, miszerint „Miért menne máshová? Hiszen a Tescóban mindig alacsony árakat talál.” Az Interspar hipermarketeket, Kaiser’s és Plus üzleteket is üzemeltető Spar Magyarország Kereskedelmi Kft. ez ellen kifogást emelt az Országos Kereskedelmi Szövetségnél (OKSZ), mondván: a Tesco reklámjai tisztességtelenek, és az is, hogy a hirdetésekben külön feltüntetik, mennyi pénzt spórolhat a vevő, ha a Tescót és nem a Spart választja.
Az OKSZ etikai testülete májusi határozatában megállapította, hogy a Tesco módszere néhány szempontból valóban etikátlan. Így például abban, hogy a fenti szlogenben arra utal, miszerint minden esetben olcsóbb versenytársánál, holott ez csak néhány kiválasztott áru tekintetében igaz. Ez megtévesztő, ahogy az is csalóka lehet a vásárlók számára, hogy a brit lánc az ár-összehasonlításokat egy-egy konkrét áruházban végzi, az eredményt viszont – saját üzletein kívül – az országos és regionális akciós újságjaiban közli. A multilánc orrára koppintottak amiatt is, hogy az eljárás idején a Tescónál éppen azok a termékek hiányoztak a készletből, amelyeknek az olcsóságát hangsúlyozták. Az etikai testület határozatában ezzel együtt az ár-összehasonlítást alapvetően megengedettnek tartotta, már csak amiatt is, mert ez az európai reklámszabályokban is benne van.
Júliusban a Pest Megyei Bíróság elutasította az Interspar ez ügyben benyújtott keresetét. Azonban a holland kereskedelmi óriás nem hagyja magát, hiszen azóta is nap mint nap jelennek meg olyan hirdetései, amelyek azt bizonygatják, náluk mégiscsak olcsóbban lehet bevásárolni. Napjainkban a két rivális komplett bevásárlókosarakat tölt meg olcsó árucikkekkel, és azokról közöl ár-összehasonlítást fizetett hirdetésekben.
– Szánalmas, amit a multik művelnek, hogy a vásárló maradék pénzét is kicsalják – véleményezte lapunknak egy kereskedelmi vállalkozó neve elhallgatását kérve. Szerinte mivel a lakosság fogyasztása sokéves mélypontjára süllyedt, s ez jól látszik az eladási statisztikákon is, várható volt, hogy a piacot bitorló hipermarketek előbb-utóbb egymás torkának esnek a nyereség megtartása érdekében. – Ebben a harcban nem a vásárló számít, sokkal inkább az, hogy a láncok továbbra is megkeressék és elvigyék az országból azt a hasznot, amit eddig is a mi pénztárcánkból húztak ki, miközben silány minőségű, de olcsó áruval kábítanak – fűzte hozzá keserűen.
Ez valójában nem háború, hanem etikai vita, amelyben az a követendő, hogy a cégek az etikai testülethez fordultak ahelyett, hogy tisztességtelen eszközökkel oldanák meg a kérdést – véli Vámos György, az OKSZ főtitkára, aki egyetért abban, hogy a mai válságos helyzetben kulcskérdés az ár és a reklám, nemcsak a vásárlók, hanem a cégek számára is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.