Hónapok óta vitázik egymással a magyarországi kereskedelem két piacvezető multivállalata arról, vajon melyikük árai az alacsonyabbak. Az összehasonlítást a Tesco Globál Áruházak Zrt. kezdte, amikor hirdetéseiben ugyanazon termékek esetén az Interspar üzletek áraihoz hasonlította saját tarifáit, majd ezt a nagyközönség elé tárta azzal a szlogennel, miszerint „Miért menne máshová? Hiszen a Tescóban mindig alacsony árakat talál.” Az Interspar hipermarketeket, Kaiser’s és Plus üzleteket is üzemeltető Spar Magyarország Kereskedelmi Kft. ez ellen kifogást emelt az Országos Kereskedelmi Szövetségnél (OKSZ), mondván: a Tesco reklámjai tisztességtelenek, és az is, hogy a hirdetésekben külön feltüntetik, mennyi pénzt spórolhat a vevő, ha a Tescót és nem a Spart választja.
Az OKSZ etikai testülete májusi határozatában megállapította, hogy a Tesco módszere néhány szempontból valóban etikátlan. Így például abban, hogy a fenti szlogenben arra utal, miszerint minden esetben olcsóbb versenytársánál, holott ez csak néhány kiválasztott áru tekintetében igaz. Ez megtévesztő, ahogy az is csalóka lehet a vásárlók számára, hogy a brit lánc az ár-összehasonlításokat egy-egy konkrét áruházban végzi, az eredményt viszont – saját üzletein kívül – az országos és regionális akciós újságjaiban közli. A multilánc orrára koppintottak amiatt is, hogy az eljárás idején a Tescónál éppen azok a termékek hiányoztak a készletből, amelyeknek az olcsóságát hangsúlyozták. Az etikai testület határozatában ezzel együtt az ár-összehasonlítást alapvetően megengedettnek tartotta, már csak amiatt is, mert ez az európai reklámszabályokban is benne van.
Júliusban a Pest Megyei Bíróság elutasította az Interspar ez ügyben benyújtott keresetét. Azonban a holland kereskedelmi óriás nem hagyja magát, hiszen azóta is nap mint nap jelennek meg olyan hirdetései, amelyek azt bizonygatják, náluk mégiscsak olcsóbban lehet bevásárolni. Napjainkban a két rivális komplett bevásárlókosarakat tölt meg olcsó árucikkekkel, és azokról közöl ár-összehasonlítást fizetett hirdetésekben.
– Szánalmas, amit a multik művelnek, hogy a vásárló maradék pénzét is kicsalják – véleményezte lapunknak egy kereskedelmi vállalkozó neve elhallgatását kérve. Szerinte mivel a lakosság fogyasztása sokéves mélypontjára süllyedt, s ez jól látszik az eladási statisztikákon is, várható volt, hogy a piacot bitorló hipermarketek előbb-utóbb egymás torkának esnek a nyereség megtartása érdekében. – Ebben a harcban nem a vásárló számít, sokkal inkább az, hogy a láncok továbbra is megkeressék és elvigyék az országból azt a hasznot, amit eddig is a mi pénztárcánkból húztak ki, miközben silány minőségű, de olcsó áruval kábítanak – fűzte hozzá keserűen.
Ez valójában nem háború, hanem etikai vita, amelyben az a követendő, hogy a cégek az etikai testülethez fordultak ahelyett, hogy tisztességtelen eszközökkel oldanák meg a kérdést – véli Vámos György, az OKSZ főtitkára, aki egyetért abban, hogy a mai válságos helyzetben kulcskérdés az ár és a reklám, nemcsak a vásárlók, hanem a cégek számára is.
Magyar Péterék letagadták, hogy százmilliónál is többe került a Hősök terei tüntetés, most lebuktak