Gyurcsány Ferenc távozása, majd Bajnai Gordon miniszterelnöki kinevezése idején híre kelt, hogy felfüggesztik az M44-es főút kisajátítási eljárásait, s az építés elkezdését bizonytalan időre elnapolják. Mivel ez az út három alföldi megye számára alapvető érdek, nem említve az összekötést a Partiummal, a Bánsággal és Erdéllyel, a döntés óriási csalódást keltett az érintettekben. (Medgyessy Péter már 2002-es kampánya során megígérte Békéscsabán, hogy az M44-es megvalósul.) A felfokozott várakozás helyébe kiábrándultság lépett, amit az sem ellensúlyoz, hogy kiderült: Tiszakürt és Kondoros között mégis folytathatják a már megkezdett területkisajátítást.
Nos, Medgyessy ígérgetése óta sok idő eltelt, ám új autópályának vagy gyorsforgalmi útnak nyoma sincs. Az egymást váltó baloldali miniszterelnökök fantáziáltak már állami beruházásról és PPP-ről, vagyis az állami és a magánerő ötvözéséről, ám az egészből nem lett semmi. Molnár László, a térség egyik MSZP-s parlamenti képviselője saját pártjával fordult szembe, amikor legutóbb kritizálta a PPP-eljárást. A szocialista politikus helyi mérnökök és útépítő vállalkozók körében kijelentette: a tervezők és a térségi cégek összefogásával lényegesen olcsóbb volna egy kilométer négysávos út megépítése, mint az eddig favorizált módszerek és technikák bármelyikével. A baloldali honatya alföldi építőszövetség megalakítását javasolta. Szerinte a nyár végén, ha jogi akadályok nem merülnek fel, a tettek mezejére léphetnek.
Az elképzelés kritikusai szerint a magyar mélyépítő vállalkozók nincsenek abban a helyzetben, hogy megfinanszírozhatnának egy ilyen hatalmas beruházást. Közben a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. elfogadta a Békés megyei önkormányzat kezdeményezését az M44-es út ügyében. Az erről szóló megállapodástervezetet most készítjük elő – mondta el Domokos László, a Békés Megyei Közgyűlés elnöke.
A megye vezetése májusban döntött arról, hogy a tervezett M44-es főút nyomvonalán a megye a régészeti feltárásokat megfinanszírozza, vagyis lényegében megelőlegez csaknem kétmilliárd forintot a kormányzatnak. Az illetékes szaktárca ugyanis bejelentette, ennyi hiányzik a kasszából az M44-es fejlesztéséhez, ezért a kisajátításokat leállítják, s a régészeti feltárásra fordítható keretet a kormány megszorító intézkedései miatt zárolják.
Domokos László levelére Reményik Kálmán, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. elnök-vezérigazgatója válaszolt, és együttműködési szándékáról biztosította a megyét. A közgyűlés elnöke azt is elmondta: a pénzt azzal a feltétellel előlegezik meg, hogy amikor a forrás rendelkezésre áll, akkor a társaság visszafizeti azt. – Nincs mire várnunk, már így is éppen elég időt veszítettünk el a kormány időhúzása miatt – hangsúlyozta a megyei elnök. – Mindent meg kell tenni az M44-es autóút területszerzésének folytatása érdekében, hiszen a gyorsforgalmi út új munkahelyeket jelent a Körösök vidéke számára. Egy év alatt több mint ötezer fővel csökkent itt a népesség, ami sajnos azt jelenti, hogy egy Kondoros nagyságú településsel vagyunk kevesebben. A népességfogyás fele az elvándorlásból ered, amit nem nézhetünk tétlenül. Az út mielőbbi megépítése a térség és a régió minden lakójának elemi érdeke.
Nagy-Britannia csatlakozik az Oroszország elleni szankciókhoz
