Építés helyett fantáziálnak az M44-esről

Kommunikációs csatává szelídült az M44-es építése körüli pártpolitikai küzdelem, legalábbis a kormányoldal részéről. Az MSZP az állami beruházástól a sokat emlegetett, de kevéssé értett PPP szorgalmazásáig jutott, miközben a szocialista Molnár László mostanság már inkább a helyi építőszövetség megalakítását javasolja. Pénzről azonban csak a fideszes többségű megyei önkormányzat beszél.

V. Fehér József
2009. 08. 19. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Gyurcsány Ferenc távozása, majd Bajnai Gordon miniszterelnöki kinevezése idején híre kelt, hogy felfüggesztik az M44-es főút kisajátítási eljárásait, s az építés elkezdését bizonytalan időre elnapolják. Mivel ez az út három alföldi megye számára alapvető érdek, nem említve az összekötést a Partiummal, a Bánsággal és Erdéllyel, a döntés óriási csalódást keltett az érintettekben. (Medgyessy Péter már 2002-es kampánya során megígérte Békéscsabán, hogy az M44-es megvalósul.) A felfokozott várakozás helyébe kiábrándultság lépett, amit az sem ellensúlyoz, hogy kiderült: Tiszakürt és Kondoros között mégis folytathatják a már megkezdett területkisajátítást.
Nos, Medgyessy ígérgetése óta sok idő eltelt, ám új autópályának vagy gyorsforgalmi útnak nyoma sincs. Az egymást váltó baloldali miniszterelnökök fantáziáltak már állami beruházásról és PPP-ről, vagyis az állami és a magánerő ötvözéséről, ám az egészből nem lett semmi. Molnár László, a térség egyik MSZP-s parlamenti képviselője saját pártjával fordult szembe, amikor legutóbb kritizálta a PPP-eljárást. A szocialista politikus helyi mérnökök és útépítő vállalkozók körében kijelentette: a tervezők és a térségi cégek összefogásával lényegesen olcsóbb volna egy kilométer négysávos út megépítése, mint az eddig favorizált módszerek és technikák bármelyikével. A baloldali honatya alföldi építőszövetség megalakítását javasolta. Szerinte a nyár végén, ha jogi akadályok nem merülnek fel, a tettek mezejére léphetnek.
Az elképzelés kritikusai szerint a magyar mélyépítő vállalkozók nincsenek abban a helyzetben, hogy megfinanszírozhatnának egy ilyen hatalmas beruházást. Közben a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. elfogadta a Békés megyei önkormányzat kezdeményezését az M44-es út ügyében. Az erről szóló megállapodástervezetet most készítjük elő – mondta el Domokos László, a Békés Megyei Közgyűlés elnöke.
A megye vezetése májusban döntött arról, hogy a tervezett M44-es főút nyomvonalán a megye a régészeti feltárásokat megfinanszírozza, vagyis lényegében megelőlegez csaknem kétmilliárd forintot a kormányzatnak. Az illetékes szaktárca ugyanis bejelentette, ennyi hiányzik a kasszából az M44-es fejlesztéséhez, ezért a kisajátításokat leállítják, s a régészeti feltárásra fordítható keretet a kormány megszorító intézkedései miatt zárolják.
Domokos László levelére Reményik Kálmán, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. elnök-vezérigazgatója válaszolt, és együttműködési szándékáról biztosította a megyét. A közgyűlés elnöke azt is elmondta: a pénzt azzal a feltétellel előlegezik meg, hogy amikor a forrás rendelkezésre áll, akkor a társaság visszafizeti azt. – Nincs mire várnunk, már így is éppen elég időt veszítettünk el a kormány időhúzása miatt – hangsúlyozta a megyei elnök. – Mindent meg kell tenni az M44-es autóút területszerzésének folytatása érdekében, hiszen a gyorsforgalmi út új munkahelyeket jelent a Körösök vidéke számára. Egy év alatt több mint ötezer fővel csökkent itt a népesség, ami sajnos azt jelenti, hogy egy Kondoros nagyságú településsel vagyunk kevesebben. A népességfogyás fele az elvándorlásból ered, amit nem nézhetünk tétlenül. Az út mielőbbi megépítése a térség és a régió minden lakójának elemi érdeke.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.