Idehaza nem a minőség számít, hanem az ár

Miközben a válság kirobbanása óta folyamatosan csökken a boltok forgalma, s forintban számolva egyre kevesebb minőségi élelmiszert vásárolnak a magyarok, addig a kereskedelmi láncok saját néven kínált olcsó termékei uralják a piacot. Forgalmuk az első fél évben meghaladta a 165 milliárd forintot – közölte a Nielsen piackutató cég.

2009. 08. 30. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Drasztikusan megnőtt az első fél évben a kereskedelmi láncok saját márkás termékeinek forgalma, még élelmiszer-vásárláskor is minden ötödik forintot a cégek nevével forgalmazott olcsó portékákra költik a hazai családok – derül ki a Nielsen piackutató cég legfrissebb elemzéséből. A kereskedelmi láncok úgynevezett saját márkás termékei vagy a cég nevét viselik (mint például CBA, Coop, Spar, Tesco), vagy fantázianéven kaphatók, s kizárólag egy bizonyos vállalat árusítja őket. Javarészük importból származik, s olcsó áruknak megfelelően a gyártói márkáknál silányabb is lehet a minőségük.
Ennek ellenére már az étel-, italvásárlásnál is jól példázza a magyarok árérzékenységét, hogy 2009 első felében a kereskedelmi márkás élelmiszerek bolti forgalma tavaly január–júniushoz képest idehaza 14 százalékkal emelkedett, a háztartási vegyi áruké és kozmetikumoké pedig 18-cal. Vegyi áruknál például minden hatodik forintot fizetnek ki a fogyasztók saját márkás árucikkre. Miközben a hagyományos márkájú portékák forintban jelzett eladási mutatói hónapok óta zuhannak, a láncok saját márkás termékeinek együttes forgalma hat hónap alatt meghaladta a 165 milliárd forintot.
Legnépszerűbbek az állateledelek, melyek az első fél évben a bolti eladások 49 százalékát adták, második helyen állnak a mélyhűtött árucikkek és a reggeli ceráliák 32-32 százalékkal. Legalacsonyabb az arány a forró italoknál és az égetett szeszes italoknál, ezeknél tehát továbbra is ragaszkodnak a magyar vevők az ismert, márkás termékekhez. Ugyanígy a vegyi áruk közül továbbra is inkább a hagyományos gyártók kínálatából választunk haj- és szájápolási termékeket, míg a láncok saját néven futó portékái a háztartási papír és a babaápolási cikkek terén népszerűek. Ám figyelemre méltó, hogy egyes termékek esetén nem csökkent a vezető gyártói márkák többségének piaci részesedése. A Nielsen példaként említi a sör, a szénsavas üdítőital, a gyümölcslé, a szeletes csokoládé vagy a gyümölcsjoghurt eladásait, mert ezen termékeknél a magyarok továbbra is hajlandók megfizetni a minőséget.
A szakértők leszögezik: a kereskedelmi márkák forgalmának növekedése összefügg a diszkontláncok térnyerésével, amit igazol az is, hogy ezen bolttípusokban az eladások fele jut saját márkás cikkekre. A diszkontok kulcspozíciót töltenek be a fogyasztói árak különbsége szempontjából is, hiszen a kereskedelmi márkás termékek Magyarországon átlagosan negyven százalékkal olcsóbbak, mint az unió más tagországaiban – állapítja meg a piackutató. Olcsóságuk miatt tehát egyre többen ismerik és vásárolják ezeket az árucikkeket, főként mert a spóroló lakosság az utóbbi hónapokban úgy próbálja biztosítani megélhetését, hogy kényszerűen olcsóbb boltokat választ – állapítja meg a piackutató.

Bajban a Spar?
Csődvédelmet kért Romániában a hazánkban is jelen lévő Spar üzletlánc, írta a Ziarul Financiar – adta hírül az Ecoline.hu internetes gazdasági lap. A hírek szerint a cég két fő részvényese a törvényi lehetőségeket kihasználva próbálja megmenteni az anyagi nehézségekkel küzdő csoportot. Keleti szomszédunknál 2006-ban nyílt az első romániai Spar szupermarket a márka holland tulajdonosával kötött licencszerződés alapján. Azóta a társaság agresszívan terjeszkedett, s alig három év alatt húsz egységet nyitott országszerte. A mostani jogi lépés ugyanakkor nem az első baljós jel volt: a cég néhány hónappal ezelőtt bezárta legnagyobb, marosvásárhelyi egységét.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.