Míg az Európai Unió országaiban átlagosan 0,6 százalékkal csökkentek a fogyasztói árak, addig hazánkban tovább tart a drágulás. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) tegnap közzétett inflációs gyorsjelentése szerint júliusban az egyhavi átlagos fogyasztóiár-emelkedés 1,3 százalék volt, míg 2008. júliushoz viszonyítva az árak 5,1 százalékkal növekedtek. Idén az első hét hónapban átlagosan 3,6 százalékkal voltak magasabbak az árak, mint az előző év azonos időszakában. Az idei esztendő hetedik hónapjában júniushoz viszonyítva az élelmiszerek ára 1,7 százalékkal csökkent az idényáras élelmiszerek – a burgonya, a friss zöldség, a gyümölcs – 19,8 százalékos ármérséklődése és a többi élelmiszer kétszázalékos átlagos árnövekedésének végeredményeként. 5,5 százalékkal növekedett a sertéshús, 2,8 százalékkal a baromfihús, valamint 2,7 százalékkal a cukor ára. A KSH számai szerint a legnagyobb mértékben, 3,2 százalékkal a szolgáltatások ára emelkedett, ezenbelül az üdülési szolgáltatásokért átlagosan 9,2, a helyi tömegközlekedésért 4,5 százalékkal kellett többet fizetni. Átlag felett, 29 százalékkal drágultak a szeszes italok, a dohányáruk, továbbá egyéb cikkek. Szintén átlag feletti, 2,4 százalékos áremelkedés következett be a tartós fogyasztási cikkek esetében. A vezetékes gáz ára 20,8, míg az elektromos energiáé 2,8 százalékkal nőtt.
Mináry Borbála, a KSH osztályvezetője a távirati iroda érdeklődésére kifejtette: az áfaemelés hatása a júliusi adatban még csak részben jelent meg. Az adóterhek emelkedését elsősorban a monopolhelyzetben lévő helyi szolgáltatók – többek között tömegközlekedési és távközlési vállalatok – terhelték át teljes mértékben a fogyasztókra, míg a kereskedők többsége nem építette be áraiba.
A július elsejei áfaemelés a kereskedők szerint sem jelent meg teljes mértékben a boltok árcímkéin. Becslések szerint az élelmiszereknél átlagosan 80 százalékban érvényesült eddig az adóemelés, míg a tartós fogyasztási cikkeknél 60-70 százalékban. Vagyis a lakosság számára a feketeleves ezután következik, mivel azt már korábban is jelezték az érintettek, hogy sem a gyártók, sem a kereskedők nem tudják a maguk terhére vállalni az áfaemelésből adódó többletkiadásokat. Magyarán, az év második felében az árak tovább emelkednek, miközben az alapélelmiszerekre bevezetett 18 százalékos áfakulcsnak nem lesz árcsökkentő hatása.
Holott a kormányzati kommunikáció szerint az alapélelmiszerek, vagyis csak a tejtermékek és egyes pékáruk kedvezményes kulcsával kívánják megóvni a szegényeket az áfaemelés negatív következményeitől. – Olyan elenyésző csökkenésről van szó, ami a kerekítés szabályai miatt nem jelenik meg minden bolti címkén – magyarázta lapunknak Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára. Elmondta: már az első fél évben is 80 milliárd forintnyi, vagyis 8 százalékos hiányt mutattak az eladási statisztikák, az áfaemelés ugyanakkor továbblöki a kereskedőket a lejtőn.
Az OKSZ tagvállalatainak jelzései alapján júliusban a ruházati piac még tartotta magát, viszont még az eddiginél is kevesebb tartós fogyasztási cikket (műszaki és elektronikai berendezések, háztartási eszközök, bútorok) vásároltak a magyarok, mivel ezeknél akár több ezer forintos drágulást is okozhatott az áfaemelkedés. Az eladások máris két számjegyű mínuszt mutatnak – mondta a főtitkár.
– Az előző hónapban átlagosan tíz százalékot zuhant a forgalmunk tavaly júliushoz képest – közölte Fodor Attila, a 3500 egységből álló CBA-üzletlánc szóvivője. Elmondta: annak ellenére vásároltak kevesebbet honfitársaink, hogy a tejterméken és a pékárun kívül a kormány által az alapélelmiszerek közé nem sorolt zöldségek, gyümölcsök, húsok ára sem változott a CBA-ban, holott ezen termékek áfája is 25 százalékra emelkedett. – Egyelőre tudjuk vállalni az áfaemelés terheit, ezért a közeljövőben nem tervezünk drasztikus áremelést. A slágertermékek mégis az akciós árucikkek lettek, a vevők nagy része már kifejezetten ezek miatt jön – fűzte hozzá a szóvivő.
Az ötszázalékos áfaemelés nem jelentkezett teljes mértékben a Tescónál sem, ugyanakkor nincs kereskedő, aki az adóemelés hatására ne emelte volna árait – mondta kérdésünkre Hackl Mónika, a forgalmát tekintve hazánk piacvezető kereskedelmi láncának szóvivője. Megtudtuk, a Tescónál az országos átlagnál, vagyis tíz százaléknál kisebb mértékben esett a forgalom júliusban. Hackl Mónika hangsúlyozta: több napi friss termék árát lejjebb vitték, s mivel a piac jelentősen beszűkült mostanra, a jövőben sem terveznek áremeléseket, amihez viszont a beszállítóktól várnak együttműködést.
Ausztriai buszbaleset: magához tért a kómából a két túlélő