Kráciák

Augusztus 20. a szilárd államhatalom jelképe. Nem árt ezt hangsúlyozni, hiszen ahol a közigazgatás, az igazságszolgáltatás és a rendőrség megbízható működése is megkérdőjeleződik, ott gondok lehetnek a jogállamisággal. Kukorelli István egyetemi tanár lapunknak azt nyilatkozta, hosszú listája van arról, milyen változtatásokra volna szükség a magyar alkotmányos rendszerben.

2009. 08. 24. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Augusztus 20. negyven évig a szocialista alaptörvény ünnepe volt. Utána változott a helyzet, de máig sem egyértelmű, hogyan ítéljük meg ezt a napot. A jogszabályok mit mondanak erről?
– Tudatos lépés volt, hogy a népköztársaság alkotmányát, vagyis az 1949. évi XX. törvényt éppen augusztusban fogadta el az akkori Országgyűlés. A hatalom ideológiai alapon szakított a magyar közjog történeti hagyományaival. Augusztus 20. nem Szent István és az új kenyér ünnepe volt többé, hanem a népköztársasági alkotmány és a munkás-paraszt szövetség jelképe. Változás 1991-ben következett be, amikor a parlament hivatalos állami ünneppé nyilvánította a napot. A 2000-ben elfogadott első törvény szerint az államalapítást, a Szent Koronát és Szent Istvánt ünnepeljük augusztus 20-án. Ez kifejezésre juttatja a magyar közjog jogfolytonosságát.
– A Szent Koronának van a mostani időkben alkotmányjogi jelentősége?
– Igen, része a magyar alkotmányjognak, benne foglaltatik a köztársaság mai címerében. Első királyunk koronája emellett 2000-ben megszűnt múzeumi tárgy lenni, átvitték a Parlament épületébe, védelmére testületet hozott létre a törvény. Az 1949-től 1989-ig tartó időszakot nem lehet elfelejteni, mégis azt mondhatjuk, augusztus 20. az államalapítás által a magyar történelmi alkotmány ünnepe is. Antall József kifejezésével élve hiába szerették volna ezt a napot ellopni tőlünk, augusztus 20. legitimációja sokkal mélyebb, a „nemzet búcsúünnepe” is egyben. A mostani Magyarország 3200 településéből nagyon sok helyütt búcsút rendeznek Szent Istvánra emlékezve. Noha negyven évig a szent jelzőt sem volt szabad kimondani, a hagyomány megőrizte és ápolta az államalapító emlékezetét.
– Akkor tehát ön szerint most ismét az alkotmányt ünnepeljük?
– Az önálló államiság és az alkotmány fogalmát nehéz egymástól elválasztani. A hivatalos állami ünnep az alkotmányossággal is összefügg. Magyarországnak – mint köztudomású – az államalapítástól kezdve történelmi alkotmánya volt: a nemesi alkotmány és a polgári alkotmány. Utóbbit 1848. március 15-éhez kötjük ugyan, de a polgári berendezkedést meghonosító márciusi és áprilisi törvények egységet alkotnak az előzményekkel. Harmadik nemzeti ünnepünk október 23., a köztársaság kikiáltásának napja.
– Politikusok, állami vezetők az ünnepek kapcsán mindenkor üzeneteket fogalmaznak meg a közemberek számára. Alkotmányjogászként ön most miben látja ennek a napnak a jelentőségét?
– Ismét Antall József 1993-as beszédére utalva: augusztus 20. a szilárd államhatalom jelképe. Napjainkban nem árt ezt hangsúlyozni, hiszen az államhatalom stabilitását sok tényező kikezdte. Ahol a közigazgatás, sőt az igazságszolgáltatás és a rendőrség megbízható működése is megkérdőjeleződik, ott komoly gondok lehetnek a jogállamisággal, a jogbiztonsággal. Másfajta üzenete is van augusztus 20-ának. Ez a nap a szuverenitás és a szabadság fontosságára is emlékeztet. A fennmaradás, a megmaradás a nehéz történelmi körülmények között is lehetséges.
– Mohácsra és Trianonra is gondolhatunk?
– Minden önkényuralmi, abszolutista berendezkedésre, amikor nem volt szabad és szuverén a magyar állam. Az állami önállóság szimbólumai, köztük a Szent Korona, ilyen időszakokban is emlékeztettek a szuverenitásra. A koronáról és őrzéséről egyébként a már említett 2000. évi I. törvényt megelőzően csaknem ötven törvényt alkottak. Az 1222-ből származó Aranybulla így rendelkezett: „minden esztendőnként […] Fehérvárat tartozzunk megülni” Szent István ünnepét. Majd 1938-ban az Országgyűlés Székesfehérváron iktatta törvénybe az államalapító emlékezetét, és nemzeti ünneppé nyilvánította e napot. Komoly történelmi tradíciói vannak tehát a rendszerváltozáskor ismét törvénybe iktatott állami ünnepnek.
– A hagyományt nem mindenki tiszteli, sőt sokan elutasítják a haladás jelszavával. Elég, ha azokra a provokatív megjegyzésekre utalunk, amelyek a koronát micisapkának titulálták.
– A magyar történelemben és közjogban az államalapító kapcsolta össze először a hagyományt a modernizációval, a magyarságot az európaisággal. Az 1938. évi emléktörvény úgy fogalmazott, hogy Szent István új szellemi és társadalmi formát adott a magyarság életének, ugyanakkor tisztelte és óvta az ősi értékeket. Most, az uniós választások után is át kell gondolni a hagyomány és az európaiság összefüggéseit.
– Ismert, hogy ön gyűjti és elemzi azokat a beszédeket, megnyilatkozásokat, amelyek augusztus 20-ával kapcsolatosak. Talált olyan további elemet, amely most is érvényesnek mondható?
– Igen, kiemelhető az államhatalom és a moralitás összefüggése. Ennek közjogi alapja is van. Szent István intelmei hangsúlyozták, hogy a hatalomgyakorlásnak morális alapokon kell nyugodnia.
– Nemcsak az államhatalom stabilitása vált kérdésessé, hanem a megyék létjogosultsága is.
– A kettő összekapcsolódik: a szilárd államhatalom szükségessé tette a királyi vármegyék létrehozását, jó működését. A magyar közjogi tradíció egyik fontos eleme, hogy az ország megyékből áll. Szent István a központi államhatalom helyi szerveiként hozta létre a vármegyéket, a nemesi vármegyék intézménye a későbbiekben épült ki.
– A hatalom az utóbbi időkben többször is kísérletet tett a megyei igazgatás felszámolására. Alkotmányellenes helyzet állt elő. Hová futhat ki ez a törekvés?
– Egyetértésre kellene jutniuk a különféle erőknek. Úgy látom, a magyar közjogban a megye időtálló intézmény, aki ezt eddig nem vette komolyan, még mindig megbukott. A régióknak jelenleg is megvannak a funkcióik.
– Egyes hatalmi tényezők szerint nincs szükség sem hagyományokra, sem szilárd államhatalomra. A piac majd mindent megold.
– Jogállamban a vélemény szabad. Az elmúlt két évtized parlamenti jegyzőkönyveit, dokumentumait olvasva is tapasztaltam, volt ilyen álláspont. Ezt remélhetőleg vállalják, akik képviselték. Az olcsó állam teóriáját én magam blöffnek tartom. A stabil, hatékony, kiszámítható hatalomgyakorlás a jövő szempontjából is nagyon fontos. Ez nem azt jelenti, hogy minden pofon mellé rendőrt kell állítani, hanem azt, hogy szabályozott, ellenőrzött keretek között a jogszerű közigazgatásnak megfelelő felhatalmazással kell rendelkeznie. Úgy vélem, a polgárok is így látják ezt, legyen szó akár gépjármű-vezetői engedély vagy bármilyen más dokumentum kiváltásáról. Különben nincs jogbiztonság, amely az egyik legfőbb érték. A szilárd államhatalom alapjogainkat is tiszteli.
– A mai gondok többségét sokan arra vezetik viszsza, hogy a rendszerváltozás nem sikerült megfelelően: az 1989. évi alkotmány csak a közjogi berendezkedés alapjait szabta meg, de azt is sok hibával. Napjainkban emiatt súlyos működési zavarok tapasztalhatók. Mi a véleménye erről?
– Álláspontom szerint a kerekasztal-tárgyalások eredményei alapján az 1989. október 23-i alaptörvénnyel megtörtént az alkotmányos rendszerváltozás. Az alkotmányos értékek és alapelvek megfelelnek a klasszikus európai normáknak. Ilyen a hatalommegosztás, az emberi jogok tisztelete, a jogegyenlőség, a parlamenti kormányzás, a demokratikus választások tétele. Létrejött az új intézményrendszer. Működési zavarok ugyanakkor valóban tapasztalhatók, de emiatt nem az intézményeken kellene elverni a port. Inkább az elit hibáztatható.
– Helyénvalónak találja, hogy alaptörvényünk jelenleg is az 1949. évi XX. törvény címet viseli, noha 1989-ben szinte a teljes szövegét átfogalmazták?
– Az 1949-es szöveg 1989. évi módosítása bevallottan ideiglenes megoldás volt, az elnevezés húsz éve történelmi anakronizmus. Hosszú listám van arról, milyen átalakításokra volna szükség, milyen kérdéseket kellene áttekinteni. Hogy csak néhányat említsek: hogyan viszonyuljon egymáshoz a képviseleti és a közvetlen hatalomgyakorlás. A közjogtudományban is nyitott kérdés az Országgyűlés létszáma, választási rendszere, illetve az, hogy egy- vagy kétkamarás legyen a parlament. A második kamara létrehozása tovább árnyalhatná a hatalommegosztást. Olyan szervezetek és intézmények képviselői vehetnének benne részt, amelyek nem tartoznak kizárólag a pártpolitika hatókörébe. Megemlítem, hogy 1947-ben Bibó István úgy látta, a demokráciát különféle kráciák veszélyeztetik: a mediokrácia, a bankokrácia, a technokrácia, a bürokrácia. Ez a gondolat ma is aktuális. A sajtó működésére utalva például valóban felvethető, hogyan alakuljon az Országos Rádió- és Televíziótestület jogköre. Megfogalmazható ugyanez a pénzügyi tevékenység felügyeletével kapcsolatban is.
– Mi a véleménye arról a kritikáról, amely szerint a rendszerváltó elit annak idején jórészt kihagyta az alaptörvényből a tulajdon, a piacgazdaság, a közteherviselés témaköreit, s alig-alig rendelkezett a gazdasági, a szociális jogokról és a természetvédelemről?
– Szó volt ezekről a kérdésekről, de úgy döntöttek, hogy majd az újonnan megválasztott Országgyűlés hozza meg a szükséges törvényeket. Az alkotmányos jogok között így most főként a szabadságjogok szerepelnek, az úgynevezett második és harmadik generációs jogok kisebb hangsúlyt kaptak, kevéssé érvényesíthetők. Vagyis az egészségügyi ellátás, a fogyasztóvédelem, a környezetvédelem joggyakorlata az anyagi lehetőségekhez köti az igények teljesítését. A globalizált világ szélesíti szabadságunk határait, ugyanakkor a kráciáknak való kiszolgáltatottságunkat is növeli. Egy megújított alkotmánynak ezt szerintem mindenképpen figyelembe kell vennie.
– Ön egy most megjelent tanulmányában azt írja: alkotmányos rendszerünk kereteit nem egyedül az alaptörvény tölti ki, hanem az alkotmány végrehajtását közvetlenül segítő törvények és más jogforrások is. Nem túlságosan bonyolult és kaotikus ez a rendszer?
– Némely megfogalmazások szerint alkotmányunk szövege összességében „ezer oldal”-t tesz ki. Az ide sorolható mintegy negyven darab kétharmados törvény egyesek szerint gúzsba köti a kormányzást, mások szerint konszenzuskényszert teremt. Úgy vélem: alkotmányos berendezkedésünknek ezt az összetett szabályrendszerét az a kölcsönös félelem alakította ki, amely 1989 óta jellemzi közéletünket. Minden politikai erő azt szeretné elérni, hogy nélküle ne változhassanak meg a rendelkezések. Az alkotmányt mindenesetre a jövőben is csak kétharmados többséggel lehet megújítani.
– Milyen esélyeket lát új alkotmány elfogadására? Ön szerint jó megoldás volna, ha kétharmados többségű politikai erő egyedül szavazná meg az új alaptörvényt?
– A kérdés húsz éve napirenden van. Az esélyt a történelem adhatja meg. A felelősséget a döntésekért az alkotmányozó hatalom viseli. A sportban is alapelv, hogy a játék előtt a játékszabályokban konszenzust kell teremtenünk. Személyes véleményem szerint el kell jönnie annak a pillanatnak, amikor az alkotmányozó hatalom modernizálja az alkotmányos intézményeket. Egyúttal 1989-ig visszatekintve átgondolja az élő alkotmányjogi tapasztalatokat, az Alkotmánybíróság értelmező határozatait. A jogalkotóknak emellett meg kell vizsgálniuk az alkotmány és a végrehajtását közvetlenül szolgáló törvények összefüggéseit. Mindezt úgy oldhatják meg sikeresen, ha legalább az új alkotmány bevezető rendelkezéseiben kapcsolatot teremtenek a mai viszonyok és a történelmi tradíciók között.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.