Külső kényszer híján

Nem szorgalmazta eléggé a Nemzetközi Valutaalap (IMF) a szerkezeti reformokat hazánkban, jóllehet e lépésekre óriási szüksége lenne Magyarországnak – mutatott rá lapunknak adott interjújában Szapáry György, aki maga is évtizedekig dolgozott az IMF-nél. A jegybank volt alelnöke szerint a jövő évi büdzsé megszorításai sem az ország rövid, sem a hosszú távú érdekeit nem szolgálják. A Költségvetési Tanácsról Szapáry úgy vélekedik: az Állami Számvevőszék sorsára juthat, amelynek megállapításait rendre figyelmen kívül hagyja a kabinet.

Szabó Eszter
2009. 09. 30. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elkészült a jövő évi költségvetés törvényjavaslata. Ön mint a költségvetési fegyelem egyik fő szorgalmazója, s mint a Nemzetközi Valutaalap volt munkatársa, meg van elégedve a büdzsével?
– Válság idején a költségvetést két szempontból kell értékelni. A büdzsének egyrészt meg kell felelnie a rövid távú érdekeknek, azaz biztosítani kell az ország finanszírozását. Az állami gazdálkodásnak ugyanakkor a hosszú távú érdekeket is szem előtt kell tartania. Biztosítania kell a gazdaság motorjainak beindítását annak érdekében, hogy a válság lezárultával maximálisan ki tudjuk használni az exportpiacaink várható fellendülését. Mivel kis, nyitott ország vagyunk, az export alakulása az egész gazdaság teljesítményére rányomja a bélyegét. A hosszú távra alapozó lépések tudják garantálni, hogy a krízis után felgyorsuljon a felzárkózásunk üteme. A válságkezelés lakmusztesztje az lesz, hogy milyen gyorsan lábalunk ki a válságból.
– E szempontok alapján milyen ütemű kilábalás vár ránk?
– A 2010-es büdzsé törvényjavaslata sajnos sem a rövid, sem a hosszú távú követelményeknek nem felel meg. A betervezett számokat komoly kockázatok övezik: jelentős a bizonytalanság a vállalatoktól remélt bevételeknél, mert korántsem biztos, hogy a cégek jövőre olyan jól fognak teljesíteni, mint ahogyan a kabinet azt reméli. Hasonló a helyzet a fogyasztáshoz kapcsolt adóknál, különösen az áfánál, amiből szintén kevesebb pénz folyhat be az államkasszába. De nem csak a bevételeknél, a kiadásoknál is gondok lehetnek. Kérdéses például, hogy a MÁV számára előírt kiadáslefaragás megvalósul-e, s hogy az elvonásokra az önkormányzatok hogyan reagálnak majd. A 300 milliárd forintos tartalékkal kapcsolatban is szkeptikus vagyok: miután jövőre választásokat tartanak, óriási a kísértés, hogy osztogatásra menjen el ez a pénz.
– A büdzsét nem az abban szereplő számok miatt éri a legtöbb kritika. Sokkal inkább azt nehezményezik, hogy ezúttal sem mertek hozzányúlni az államháztartás szerkezetéhez, így az állam jövőre is rengeteg felesleges intézményt tart el, miközben számos helyen drasztikus megszorítások lesznek.
– Valóban, a hosszú távú lépések tekintetében mutatkozik a legtöbb hiányosság. Megint nem sikerült élnünk a változtatás lehetőségével, jóllehet a szerkezeti reformokat válság idején könnyebb lehet meghozni. Sem a bürokrácia, sem a korrupció csökkentésének szándékát nem lehet látni a 2010-es büdzsében, ahogyan a jogszabályokat sem egyszerűsítették az átláthatóbb gazdálkodás és a versenyképesség érdekében. Párhuzamos feladatokat ellátó intézményeket tartunk fent, és mindent túlszabályozunk. A lakosság és a vállalatok jogosan érzik úgy, hogy a bürokrácia akadályokat görget eléjük, és molesztálja őket. Szolgáltató és nem sanyargató államra lenne szükség! Az elharapózott korrupció és bürokrácia ráadásul a befektetőkre is riasztó hatással van. A veszteséges állami vállalatok átalakításával szintén adós maradt a kormány. Továbbra sem látni olyan lépéseket, amelyek észszerűbb gazdálkodásra kényszerítenék a közpénzeket felélő cégeket.
– A hazánkat hitelező Nemzetközi Valutaalap (IMF) miért nem kényszerítette ki ezeket a reformokat a kölcsönért cserébe? Miért elegendő számukra csupán az államháztartási hiány lecsökkentése?
– Ne feledjük, hogy nem az IMF diktálja a kiigazító lépések menetét. A szervezet abban érdekelt, hogy az általa megsegített ország olyan szintre mérsékelje a belső keresletét, amelyet az adott ország finanszírozni tud, beleértve magát az IMF által nyújtott hitelt is. Tehát ha van IMF-hitel, akkor kisebb megszorításokra van szükség, mint annak hiányában. Tény, hogy az adók növelése helyett az IMF általában a kiadások csökkentését és az adók mérséklését javasolja, mert a nemzetközi tapasztalatok szerint ez a fajta kiigazítás tartósabb. Ám ha egy kabinet úgy dönt, hogy adókat is emel, akkor azt elfogadják, mert nem kívánnak ilyen mértékben beleavatkozni egy ország irányításába. De nem akarom megkerülni a kérdést: az IMF valóban nem szorgalmazta eléggé a szerkezeti reformokat, jóllehet e lépésekre óriási szüksége lenne hazánknak, hiszen hosszú távon ezek tudják megalapozni a gazdasági fellendülést.
– A napokban találkozott Brüszszelben Dominique Srauss-Kahnnal, az IMF vezetőjével. Esett szó a megbeszélésükön Magyarországról?
– Strauss-Kahn úr valamennyi országra vonatkozóan beszélt a valutaalap kölcsönfeltételeinek változásáról. Az IMF a korábbi gyakorlatához képest most rugalmasabban kíván fellépni a kölcsönhöz kapcsolt követelmények és a kölcsön összegének tekintetében. E változást mutatja, hogy a hazánknak nyújtott hitelcsomag lehívási határidejét fél évvel meghosszabbították 2010 októberéig, lefedve ezzel a kormányváltás idejét is. Most úgy tűnik, nem lesz szükség a még megmaradt kölcsönre, ám a választások közeledtével bizalomhiány alakulhat ki a piacokon, s a pénzre akkor szükség lehet. Az új kormány természetesen kezdeményezheti a hitelmegállapodás újratárgyalását.
– Az ön által éveken keresztül szorgalmazott Költségvetési Tanácsnak sincs sok beleszólása a jövő évi folyamatokba. A testület eddigi munkáját szemlélve hogyan látja, megérte küzdeni az állami költekezést felügyelő testület felállításáért?
– A felelőtlen költségvetési politika ellen helyes törekvést jelent a tanács megalakítása. A testület idén februárban állt fel, ám a törvény értelmében majd csak a 2011-es büdzsét értékeli érdemben. Azt már a költségvetési plafontörvény elfogadásakor lehetett látni, hogy a tanács jogköre túl szűk, ezáltal nem tudja hatékonyan ellátni a rá szabott feladatokat. Sokkal erősebb jogosítványokkal kellett volna felruházni a testületet. Az én javaslatom alapján a tanácsnak joga lett volna visszaküldeni a költségvetési törvényjavaslatot, amennyiben az nem felel meg az ország államháztartási céljainak. Ilyen sajnos a testület munkáját szabályozó törvényben nem szerepel. A tanácsnak mindössze véleményezési jogköre van, azaz semmilyen túlköltekezésnek és megalapozatlan osztogatásnak nem tud majd gátat szabni.
– Ez azt jelenti, hogy a Nemzetközi Valutaalap szigora ellenére ön egy újabb választási osztogatást tart elképzelhetőnek jövőre?
– Semmit nem zárok ki. Úgy gondolom, hogy a tanács mindössze a nyilvánosság erejében bízhat, ez a „fegyver” pedig eddig sem bizonyult elegendőnek. Elég, ha csak megnézzük az Állami Számvevőszék (ÁSZ) példáját. Hiába tárnak fel a számvevők évről évre súlyos jogsértéseket, mégsem történik semmi, felelősök nincsenek.
– Ön jelenleg a Fidesz munkáját segíti, a nemzetközi pénzintézetekkel való kapcsolattartásért felelős, és részt vesz az euró bevezetését kidolgozó munkacsoport tevékenységében is. Mikor lehet eurónk?
– Magyarország érdeke az euró mielőbbi bevezetése, de céldátumot csak akkor lehet kitűzni, amikor olyan úton kezdünk el haladni, amely a maastrichti követelmények fenntartható teljesítése irányába visz. Ha jövőre egy új összetételű kormány veszi át a hatalmat, első lépésként a valós gazdasági és államháztartási helyzetet kell felmérni. Csak a tényleges állapot feltérképezése után lehet felelősen meghatározni az euró átvételének pályáját. Megalapozatlan euróbevezetési ígéretekből már nem kér a piac.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.