Koalíciós szakítás címén a szocialisták és a szabad demokraták gőzerővel dolgoznak a közvélemény figyelmének elteléséért a BKV-s és más fővárosi botrányokról, az elindult büntetőeljárásokról – derült ki Demszky Gábor a Népszabadságnak adott interjújából. Ebben lényegében megerősíti a gyanút, amely szerint az elmúlt napokban történtek kizárólag a hatalomátmentést szolgálják. Az SZDSZ-es főpolgármester szerint ugyanis Budapesten mindennél fontosabb, hogy a baloldali és liberális pártoknak ismét többségük legyen a közgyűlésben. Leszögezte: „Két cél vezérel: a szükséges és vállalt beruházások előkészítése és megvalósítása, valamint az, hogy Budapest multikulturális közösség maradhasson, amely kiközösíti magából a rasszista, antiszemita, idegengyűlölő szélsőjobbot. Ezenkívül nem akarom, hogy a Fidesznek – vagy bármely más pártnak – kétharmados többsége legyen, és kénye-kedve szerint átírhassa az alkotmányt. Ezért annak örülnék, ha az MSZP Budapesten meg tudna erősödni, hiszen ez az ország érdeke is.” Demszky sokadszorra erősítette meg, hogy 2010-ben nem pályázik a főpolgármesteri posztra. Szerinte olyan jelöltre lenne szükség, aki mindkét párt szavazóbázisát és a centrumot is meg tudja szólítani. Véleményem szerint egy független jelöltben kellene gondolkodni.
Átverés
Miközben az MSZP budapesti területi szövetsége az ellenzék kategorikus elutasítása ellenére továbbra is „Fidesz–SZDSZ-árnyékkoalícióról” szóló, jobbikozó határozatokat fogad el, addig Demszky Gábor főpolgármester-helyettesi tisztséggel kínálja meg a Fideszt.
A mára összehívott ötpárti tanácskozásról Tarlós István, aki eredetileg a város működőképessége érdekében támogatást ígért a város vezetőinek, közölte: ezek után sok értelmét nem látja az ilyen egyeztetésnek, mert eltakarja a lényeget: az MSZP és az SZDSZ belebukott a botrányokba, a BKV-nál zajló sok milliárd forintnyi közpénz elszórásába. – Semmilyen alkuban, mutyizásban nem veszünk részt, Tarlós kezdeményezését támogatjuk: a jövőről való döntés lehetőségét vissza kell adni a budapestieknek, új választást kell kiírni – szögezte le Cser-Palkovics András, a Fidesz helyettes szóvivője. Hozzátette, a városvezetés összeomlott a korrupciós ügyek súlya alatt, ezért a két kormányzó párt a felelős – szögezte le. Répássy Róbert, a Fidesz parlamenti frakcióvezető-helyettese tegnap megerősítette, azt szeretnék, ha a várost a csőd szélére juttató Fővárosi Közgyűlés mielőbbi feloszlatása érdekében benyújtott adminisztrációs törvényjavaslatukat házszabálytól való eltéréssel még ma tárgyalná az Országgyűlés. – Akár még e hónapban kiírhatnánk az új választásokat – mondta. Az MSZP viszont többször jelezte, nem támogatják a kétharmados önkormányzati és választójogi törvények módosítását, így hamar kiderülhet: a következő választásig lényegében nem változik semmi.
Kudarc
Az MSZP és az SZDSZ 2006 októberében született, de sokáig még alá sem írt koalíciós megállapodása, amelynek „sikerére” még a napokban is büszkén hivatkozott Demszky Gábor és november 20-ig hivatalában lévő helyettese, a szocialista Horváth Csaba, negyven pontból áll. Csak röviden: első helyen szerepel a négyes metró építésének 2010-es befejezése, amiről a napokban derült ki, hogy csak az első szakasz készül el, az is hároméves csúszással. Budapest legfőbb beruházásától csaknem hatvanmilliárd forintot vontak el közbeszerzési szabálytalanságok miatt. A felújított kettes metró új szerelvényei közül egy talán ez év végétől futhat, 2008 helyett. Az M0-s körgyűrű építését nem gyorsították fel (nem is fővárosi hatáskör – a szerk.), a Megyeri híd nyugati lehajtója még hosszú évekig nem éri el az M0-s körgyűrűt, az aquincumi híd nem épül, ellenben felújították a Szabadság hidat, legalább egyéves késéssel, sokkal drágábban. Rendszeresen csatornáznak ugyan, de a legnagyobb városi közparkok felújítása a mai napig nem kezdődött el. Épül a csepeli szennyvíztisztító, itt tízmilliárd forintos az uniós elvonás. Egyre több a szelektív hulladékgyűjtő-sziget Budapesten, ezzel arányosan a konténerek mellé helyezett szemét. Az átmenő forgalmat csak tervekben szorították ki a belvárosból, az elővárosi, agglomerációs közlekedés helyzete javulás helyett tovább romlott, a BKV és a közlekedési terület – többek között a kivont milliárdoknak köszönhetően – nemhogy fejlődött, hanem bizonytalanná vált. Az évtizedes villamosfejlesztési ígéretet ígéretté változtatták három év alatt, egységes parkolási rendszer helyett a korrupciót terjesztették ki szinte az egész városra, a 1 plusz 1 forintos útfelújítási program már 2006-ban sem volt igaz, az állam a felét sem állja. Bővült ugyan a fővárosi kerékpárút-hálózat, amely széttöredezettsége miatt szakemberek szerint is alkalmatlan a valódi városi közlekedésre, a Moszkva tér felújítását 2002-ben ígérte már Horváth Csaba, az utolsó, 2008-as dátumtól is lassan két évre vagyunk.
Érvénytelen szerződés
A pályaudvarok, aluljárók rendbe- tételéhez még 1990-ben fogott hozzá Demszky. Azóta sem sikerült befejezni. Városi rendőrséget, motoros készenléti szolgálatot nem hoztak létre. Bővítették a hajléktalanszállók kapacitását, de az érintettek zöme az aluljárókra szavaz. Akadálymentesítés mindenütt: a fogyatékkal élők nem így látják. Szó szerint: „együttműködünk a kormánnyal a közép-magyarországi régió fekvőbeteg-ellátás modernizációjában”. Az eredmény néhány kórház részleges felújítása ellenére is ismert. Fejlesztették volna az óbudai gázgyár területét, nem tették. A ferencvárosi közraktárak fejlesztését negyed évszázadra magánkézbe adták, színházfelújításokról már szó sincs, a hosszú távon támogatandó fesztiválok közül Demszky tavaly már kihúzta volna a Szigetet, a főváros viszont – sokak szerint szerencsére – nem segítette elő egy ötezer fős konferencia-központ megépítését. A főpolgármester a mai napig szívesen emlegeti a Gyurcsány Ferenccel az előző választási kampányban megkötött, úgynevezett Budapest-szerződést, amelyet alig egy év leforgása alatt érvénytelenek nyilvánított az akkor még hivatalában lévő kormányfő.
Kiderült, mikor ítélhetik el Gyárfás Tamást