Szollár: Új söprű jól söpör

Szollár Domokos kormányszóvivő talán legemlékezetesebb megnyilvánulása volt, amikor – még a Budapest Airport szóvivőjeként – arról beszélt, hogy a jogaikat követelő reptéri alkalmazottak sztrájkja miatt egyszerűen „lepetézik”. Így tesz-e a MÁV botrányai kapcsán is? – egyebek mellett erről kérdeztük Szollár Domokost.

Bodacz Balázs
2009. 10. 16. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem viszik a MÁV-székházat. A MÁV Zrt. idén harmadszor hirdeti meg eladásra budapesti, Andrássy úton található, 5900 négyzetméteres székházát, mivel a legutóbbi, júliusban zárult pályázatra sem érkezett ajánlat. A most kiírt tenderhez ötszázmillió forint pályázati biztosítékot kell letenni, az Andrássy úti és az Izabella utcai ingatlanokra együttesen kell ajánlatot tenni. A MÁV korábban mintegy 4-5 milliárd forintra számított az Andrássy úti ingatlanért, ezt az összeget azonban néhány év alatt feléli a társaság, amely havi 100 millió forintért, éves szinten több mint egymilliárd forintért bérel luxusirodákat a Parkway irodaházban. Az ügylet kísértetiesen hasonlít a Magyar Posta esetére. A két székházügy vizsgálatakor az Állami Számvevőszék is számos visszásságra hívta fel a figyelmet. Megállapították például, hogy a piaci viszonyokhoz mérten kedvező bérleti díjakat nem sikerült érvényesíteni. (MN)


– Ha arra gondolok, hogy évente 330 milliárdnyi közpénz megy el a vasúttársaságra, és az elővárosi közlekedést nem számítva csak nagyjából százezer ember használja, valamint ha azt is mellé vesszük, hogy a társaság mennyire korszerűtlenül működik, a vezetők pedig milyen óriási pénzeket tesznek zsebre, akkor erre is azt mondom, hogy lepetézek – mondta a kormányszóvivő.
– A kormánynak van lehetősége ezen változtatni. De a tervezett intézkedésektől a szakmai szereplők, az érdekképviseletek és az önkormányzatok, végső soron pedig az utasok petéznek le.
– Meg kell tisztítani a MÁV portfólióját, le kell csapolni a vezetésre jellemző óriási vízfejet, ésszerűsíteni kell a menetrendet; a kormány dolgozik. Elkészült egy három-négy évre szóló átszervezési terv, ezt természetesen nem lehet egyik pillanatról a másikra végrehajtani.
– Jelen állás szerint nem is igen lesz rá idejük.
– Fontos, hogy amit most elkezd a kabinet, azt a következő kormány ne szakítsa meg. Látni kell, hogy itt egy egész ágazat sorsáról van szó.
*
– És elképesztően nagy vagyonról.
– Igen, a MÁV például a legnagyobb földtulajdonos az országban. Azt is el kell dönteni, hogy mi legyen a sorsa a vasúti ingatlanvagyonnak.
– Például el is lehet adni.
– Igen, vagy ésszerűbben lehet hasznosítani. De erre vonatkozóan még csak konkrét elképzelés sincs, hiszen egyelőre azt sem tudni, pontosan mekkora a vasúttársaság vagyona. Ahhoz azonban, hogy átalakítsuk a rendszert, reorganizációs hitelt kell felvenni. A bankok pedig ezt csak úgy adják meg, ha van egy legalább középtávú üzleti terv, amely számukra is biztosítékot jelent.
– Szépek ezek a jövőbe vesző tervek, de ha nem bánja, térjünk vissza a jelenbe. Mit tesz a kormány, hogy ne a botrányok határozzák meg a vasútról kialakult képet?
– A végkielégítési botrányok kapcsán nemcsak az egyes eseteket, hanem magát a rendszert kell megvizsgálni, vagyis azt, hogy egyáltalán hogyan lehetett ilyen szerződéseket kötni.
– Ki felel a vizsgálatért?
– Kormányszinten, a miniszterelnök felkérése alapján a közlekedési miniszter. Maga a feladat a MÁV nemrégiben kinevezett elnökének, Andrási Miklósnak a kezében összpontosul.
– Azért az furcsa, hogy a MÁV botrányai kapcsán önmagát vizsgálja a társaság.
– Andrási Miklós frissen állt a MÁV élére. Új söprű jól söpör.
– Teljes a bizalom?
– Természetesen.
– De ha már a vizsgálandó anyagoknál tartunk: a kormány mit tud arról, hogy a társaságnál a kompromittáló iratok megsemmisítése folyik? Hogyan lépnek fel ez ellen?
– Elképzelhetőnek tartom, hogy történik ilyesmi, de nem tudjuk, hogy pontosan milyen iratokról van szó. Eddig még nem kaptam információt az ön által említett folyamatról.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.