Tegnap kora délutánig a BKV több mint 450 busza hibásodott meg – közölte lapunkkal Héri József, a fővárosi önkormányzat tulajdonában álló társaság műszaki és üzemeltetési igazgatója. Megerősítette: Kocsis István vezérigazgató azután, hogy a múlt csütörtökön beköszöntött hideg miatt naponta százával robbannak le az autóbuszok, elrendelte a tömegközlekedési járművek motorjainak éjszakai járatását. Ennek ellenére lapzárta után várhatóan már a félezret is meghaladhatta az átmenetileg üzemképtelen buszok száma, előfordultak járatkimaradások, -átcsoportosítások, volt, ahol a három-négy perces követési idő hat-hét percre nőtt.
Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület alelnöke lapunknak elmondta: tarthatatlan, hogy az utasok egyre többet fizessenek az egyre romló minőségű szolgáltatásért. – Nem csak az a fő baj, hogy a BKV Zrt. csaknem 1400-as buszállományának az átlagéletkora 17 év. A korábban működő alkatrész-beszerzési rendszer leépítését, a karbantartók tucatjainak elküldését Hagyó Miklós (MSZP) akkori főpolgármester-helyettes felügyelete alatt Antal Attila volt vezérigazgató vezényelte le – hangsúlyozta Vitézy Dávid. Hozzátette: a helyzetet jellemzi, hogy a több mint másfél milliós lélekszámú Budapesten a BKV-nak mindössze két vontatója van, ezért a lerobbant buszok órákig az utak szélén rostokoltak.
Héri József ugyanakkor azt állítja: az alkatrészekkel most nincs baj, és ezeknél az öreg buszoknál hiába alkalmaznának még több karbantartót, ha ilyen hideg az idő, akkor nincs megoldás, ugyanilyen nagyságrendű leállásokkal kellene számolni. – Az éjszakai motorjáratás természetesen jelentős pluszköltséggel jár, de ennek mértéke csak a helyzet normalizálását követő öszszegzés után derülhet ki. Régi kollégák elmondása szerint így volt ez a nyolcvanas években is – emelte ki.
Valóban a rendszerváltozás előtti időket idézheti fel Demszky Gábor tegnapi bejelentése arról, hogy a kormány és a főváros „2011-től 18 milliárd, az azt követő években pedig 20 milliárd forintot fordít a BKV eszközállományának cseréjére”. A főpolgármester egy tájékoztatón még arról beszélt, hogy várhatóan szerdán ír alá minderről megállapodást Bajnai Gordon kormányfővel. Kérdésünkre néhány órával később a Főpolgármesteri Hivatal már azt közölte: „még idén, vagy legkésőbb a jövő év elején arról ír alá szándéknyilatkozatot a BKV támogatásával kapcsolatban, amiről a múlt héten szóban megállapodtak. A felek egyelőre csupán szándéknyilatkozatot tesznek.”
Tarlós István, a Fidesz fővárosi frakcióvezetője a világ legpofátlanabb lépésének nevezte, hogy Demszky bármiféle felhatalmazás nélkül kössön szerződést. – A Fővárosi Közgyűlés bukott MSZP– SZDSZ-es többsége a múlt héten a bukott kormány zsarolására drágította meg a BKV tarifáit februártól. A főpolgármesternek 19, nekik pedig összesen tizenöt évük volt, hogy rendbe tegyék a BKV-t – emlékeztetett az ellenzék vezetője. Szerinte amit most a hatalom tesz, az több mint illetlenség.
Mindenszentek - Fokozott óvatosságra intenek a mentők