BKV-buszok: újabb rekord

Újabb rekordot döntött tegnap a BKV: zömmel a befagyó légcsövek miatt, a félezret is túllépte a meghibásodott autóbuszok száma. Nem egy esetben a duplájára nőtt a menetidő azokon a járatokon, amelyeken egy jegy jövő februártól csaknem hét százalékkal lesz drágább. Tarlós István, a Fidesz fővárosi frakcióvezetője szerint a világ legpofátlanabb kijelentése Demszky Gábor főpolgármesteré, aki közölte: 2011-től tízmilliárdokat költenek majd a lepusztult buszok cseréjére.

2009. 12. 31. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tegnap kora délutánig a BKV több mint 450 busza hibásodott meg – közölte lapunkkal Héri József, a fővárosi önkormányzat tulajdonában álló társaság műszaki és üzemeltetési igazgatója. Megerősítette: Kocsis István vezérigazgató azután, hogy a múlt csütörtökön beköszöntött hideg miatt naponta százával robbannak le az autóbuszok, elrendelte a tömegközlekedési járművek motorjainak éjszakai járatását. Ennek ellenére lapzárta után várhatóan már a félezret is meghaladhatta az átmenetileg üzemképtelen buszok száma, előfordultak járatkimaradások, -átcsoportosítások, volt, ahol a három-négy perces követési idő hat-hét percre nőtt.
Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület alelnöke lapunknak elmondta: tarthatatlan, hogy az utasok egyre többet fizessenek az egyre romló minőségű szolgáltatásért. – Nem csak az a fő baj, hogy a BKV Zrt. csaknem 1400-as buszállományának az átlagéletkora 17 év. A korábban működő alkatrész-beszerzési rendszer leépítését, a karbantartók tucatjainak elküldését Hagyó Miklós (MSZP) akkori főpolgármester-helyettes felügyelete alatt Antal Attila volt vezérigazgató vezényelte le – hangsúlyozta Vitézy Dávid. Hozzátette: a helyzetet jellemzi, hogy a több mint másfél milliós lélekszámú Budapesten a BKV-nak mindössze két vontatója van, ezért a lerobbant buszok órákig az utak szélén rostokoltak.
Héri József ugyanakkor azt állítja: az alkatrészekkel most nincs baj, és ezeknél az öreg buszoknál hiába alkalmaznának még több karbantartót, ha ilyen hideg az idő, akkor nincs megoldás, ugyanilyen nagyságrendű leállásokkal kellene számolni. – Az éjszakai motorjáratás természetesen jelentős pluszköltséggel jár, de ennek mértéke csak a helyzet normalizálását követő öszszegzés után derülhet ki. Régi kollégák elmondása szerint így volt ez a nyolcvanas években is – emelte ki.
Valóban a rendszerváltozás előtti időket idézheti fel Demszky Gábor tegnapi bejelentése arról, hogy a kormány és a főváros „2011-től 18 milliárd, az azt követő években pedig 20 milliárd forintot fordít a BKV eszközállományának cseréjére”. A főpolgármester egy tájékoztatón még arról beszélt, hogy várhatóan szerdán ír alá minderről megállapodást Bajnai Gordon kormányfővel. Kérdésünkre néhány órával később a Főpolgármesteri Hivatal már azt közölte: „még idén, vagy legkésőbb a jövő év elején arról ír alá szándéknyilatkozatot a BKV támogatásával kapcsolatban, amiről a múlt héten szóban megállapodtak. A felek egyelőre csupán szándéknyilatkozatot tesznek.”
Tarlós István, a Fidesz fővárosi frakcióvezetője a világ legpofátlanabb lépésének nevezte, hogy Demszky bármiféle felhatalmazás nélkül kössön szerződést. – A Fővárosi Közgyűlés bukott MSZP– SZDSZ-es többsége a múlt héten a bukott kormány zsarolására drágította meg a BKV tarifáit februártól. A főpolgármesternek 19, nekik pedig összesen tizenöt évük volt, hogy rendbe tegyék a BKV-t – emlékeztetett az ellenzék vezetője. Szerinte amit most a hatalom tesz, az több mint illetlenség.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.