BKV: támogatás feltételekkel

A legfőbb feltétele a BKV kormányzati támogatásának, hogy az MSZP–SZDSZ-es többségű Fővárosi Közgyűlés februártól legalább négy százalékkal megemelje a jegyek és a bérletek árát – szögezte le tegnap a kormányszóvivő. A miniszterelnök és a főpolgármester most 23 milliárd forintos állami segítséget ígért a bűncselekmények százaival terhelt cégnek, jórészt az utasok, a következő kabinet és a városvezetés terhére. A Fidesz tiltakozik a paktum ellen.

2009. 12. 25. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Két tételben negyvenmilliárd forintot ígért egy évvel ezelőtt Gyurcsány Ferenc akkori miniszterelnök a BKV finanszírozására, ebből tízmilliárd forint meg is érkezett, a Bajnai-kormány most pedig hosszú távon megoldja a közép-magyarországi régió közlekedési gondjait – közölte tegnap Demszky Gábor SZDSZ-es főpolgármester a parlamentben, miután ismét tárgyalt Bajnai Gordonnal. Bejelentette: a kormány vállalta, hogy 2010 első fél évében tízmilliárd forintos támogatást ad a központi költségvetés általános tartalékának terhére, további nyolcmilliárd forintot utalnak a második fél évben, amikor egy tizenötmilliárd forintos hitel felére garanciát is vállalnak.
Bár néhány hete még a felek harmincmilliárd forintos hitelről beszéltek, Horváth Csaba (MSZP) úgynevezett transzparencia-, vagyis „átláthatósági” csomagja fejében, kiderült, hogy a szocialista kabinet újabb „feltételeket” szabott a bűncselekmény-sorozatokkal, büntetőeljárásokkal terhelt, kilencvenmilliárd forintos adósságállománnyal és csaknem harmincmilliárdos éves veszteséggel küszködő BKV Zrt. „megmentéséhez”.
Szollár Domokos kormányszóvivő elsőként említette: a Fővárosi Közgyűlés vagy megszavazza jövő februári hatálybalépéssel a novemberben elvetett átlagosan négyszázalékos, de például a jegyek esetében jóval magasabb BKV-tarifák emelését, vagy nincs semmilyen pénz. – Tűrhetetlen, ami a BKV-nál még a napokban is történt, ezért nem elég az, hogy tegnap reggel a BKV igazgatósága is átvezette szabályzataiban az átláthatósági csomagot. További garanciákat kérünk, például a kormány antikorrupciós csomagja alapján – hangsúlyozta a kormányszóvivő. Hozzátette, amíg a jelenlegi kormány dolgozik, létrehoznak egy közös megrendelőcéget a BKV, a MÁV és a Volán közreműködésével.
Demszky Gábor a tájékoztató alatt „feltűnés nélkül távozott”, később közleményben magyarázta, hogy valójában 23 milliárd forintot visszakap a főváros az itt megtermelt, de elvont adóból, szigorú feltételekkel. Ezek között említette a főváros vállalását, hogy az idén öt-, jövőre tíz-, 2011-ben 18,5, 2012– 2013-ban pedig már húszmilliárdot fizet saját költségvetéséből. – A tárgyalásokon Horváth Csaba azt ígérte, a támogatás érdekében „meggyőzi” a szocialista frakciót, mert novemberben ők is elvetették a lakosság indokolatlan terhelését.
– Sikerült meggyőznöm párttársaimat, így ha az SZDSZ újra benyújtja a BKV-tarifaemelési javaslatát, azt frakciónk egyhangúlag támogatja – közölte lapunkkal Horváth Csaba, az MSZP-s képviselők tegnap esti tanácskozása után. Szerinte egyébként nem volt szükség nagy győzködésre, ugyanis a szocialisták mindig is az inflációkövető emeléssel értettek egyet, hiszen az így keletkező hiányt amúgy is pótolni kellene a BKV-nál.
A fentiek tükrében figyelemre méltó, hogy a budapestieknek az elmúlt hét évben nemegyszer akár az infláció mértékének kétszeresét-háromszorosát is ki kellett fizetniük a jegy- és bérletárakban. A Fővárosi Közgyűlés egyébként ma kétnapos ülést tart, és akár dönthet a tarifaemelésekről is.
Tarlós István, a Fidesz fővárosi frakcióvezetője nyílt levélben szólította fel Demszky Gábort: a 2010-ben lejáró cikluson túlnyúlóan semmiféle kötelezettséget ne vállaljon. A Fidesz tiltakozik a tarifaemelés ellen. Szerintük az MSZP és az SZDSZ a már korábban leszerepelt Gyurcsány-korszakot hozza vissza, miközben a rendőrség százakat vizsgál a BKV-s korrupciós ügyek miatt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.