Forradalom a Facebookon

Hogy a Facebooknak, a világháló „legnépesebb” közösségi portáljának mekkora a mozgósító ereje, s hogy ennek mekkora jelentőséget tulajdonítanak a véleményformálók, azt az utóbbi hetek két, heves társadalmi vitát kiváltó eseménye is látványosan érzékelteti. Az olasz miniszterelnök fizikai bántalmazása után csoportos támadás „áldozata” lett Silvio Berlusconi a Facebookon, eközben egy brit házaspár karácsonyra időzítette a zenei forradalom kirobbantását.

2010. 01. 02. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mint lapunkban is beszámoltunk róla, december 13-án egy milánói pártrendezvényt követően Silvio Berlusconi olasz miniszterelnököt egy fémszoborral, a milánói dóm kicsinyített másolatával arcon csapta egy feltehetőleg zavart elméjű férfi, akit azon nyomban őrizetbe vett a rendőrség. A hír futótűzként terjedt az interneten, s az incidenst követően 24 óra sem telt el, de Massimo Tartagliának, Berlusconi támadójának máris 63 ezer rajongója lett a Facebookon, miután a közösségi portál egyik – minden bizonnyal a miniszterelnök politikáját ellenző – felhasználója csoportot hozott létre a „42 éves, büntetlen előéletű, rendkívül bátor” Tartaglia tiszteletére. Hasonló rajongói csoportok alakultak egy évvel ezelőtt annak az iraki újságírónak, Muntadar az-Zaidinak a dicsőítésére, aki egy sajtótájékoztatón az akkori amerikai elnök, George W. Bush felé hajította a cipőjét.
A Facebookon embereket, cégeket, szervezeteket éltető vagy elítélő csoportok készítése lehetséges, mely csoportoknak több millió fős rajongói táborai lehetnek. A közösségi portál működtetői véleménynyilvánítási szabadságot biztosítanak a felhasználóknak, a mai napig fellelhetők olasz maffiavezéreket magasztaló vagy a holokausztot tagadó csoportok, amelyek miatt számos kritika érte a portál igazgatóit. Nem véletlen, hogy a Berlusconi-kormány a Massimo Tartagliát népszerűsítő oldalak betiltására szólította fel a Facebookot. A portál korábban már egy Berlusconi és egy Barack Obama megölésére buzdító csoportot is törölt a honlapról.
A politikusok felismerték a közösségi portálokban rejlő lehetőségeket, s rájöttek arra, hogy azokon keresztül tudják megszólítani, mozgósítani a fiatalabb nemzedéket. Az államfőkről, miniszterelnökökről szóló Wikipédia-szószedetek szerkesztésében minden bizonnyal aktív szerepet játszanak az adott politikusok emberei, hiszen a fiatalok ma már az internetes enciklopédiából szerzik ismereteik nagy részét. A kampánystábok valószínűsíthetően a Facebook-csoportok létrehozásában, felügyelésében is részt vesznek, hogy az állami vezető férfiakat és nőket minél jobb színben tüntessék fel. Berlusconi legnagyobb rajongói csoportjának e cikk írása idején 183 ezer tagja van, Barack Obamáénak közel hétmillió, Hugo Chávezének több mint 12 ezer, Robert Ficóénak 650.
Egyre nagyobb népszerűségnek örvend az a Facebook-csoport is, amely a brit zeneipart kívánja a feje tetejére állítani. Az oldalt létrehozó brit házaspár arra buzdítja a Facebook-felhasználókat, hogy a karácsonyt megelőző héten vásárolják meg a Rage Against The Machine amerikai rockegyüttes 1992-ben megjelent, Killing In The Name című kislemezét. Az ötletgazdák ezzel azt kívánják elérni, hogy az Egyesült Királyságban minden évben fokozott izgalommal várt karácsonyi slágerlista élére idén kivételesen ne az X-Factor című tehetségkutató televíziós műsor győztese kerüljön. Erőteljes marketingkampánynak köszönhetően ugyanis 2005-ben Shayne Ward, 2006-ban Leona Lewis, 2007-ben Leon Jackson, 2008-ban pedig Alexandra Burke dala volt a karácsonyi listavezető, mindannyian az X-Factor nyertesei voltak. Noha a Killing In The Name 1993 februárjában csak a 25. helyre tudta felverekedni magát a brit slágerlistán, a több mint 750 ezer tagot számláló Facebook-csoportnak köszönhetően idén legalább a második helyre számíthat a Rage Against The Machine.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.