Mint lapunkban is beszámoltunk róla, december 13-án egy milánói pártrendezvényt követően Silvio Berlusconi olasz miniszterelnököt egy fémszoborral, a milánói dóm kicsinyített másolatával arcon csapta egy feltehetőleg zavart elméjű férfi, akit azon nyomban őrizetbe vett a rendőrség. A hír futótűzként terjedt az interneten, s az incidenst követően 24 óra sem telt el, de Massimo Tartagliának, Berlusconi támadójának máris 63 ezer rajongója lett a Facebookon, miután a közösségi portál egyik – minden bizonnyal a miniszterelnök politikáját ellenző – felhasználója csoportot hozott létre a „42 éves, büntetlen előéletű, rendkívül bátor” Tartaglia tiszteletére. Hasonló rajongói csoportok alakultak egy évvel ezelőtt annak az iraki újságírónak, Muntadar az-Zaidinak a dicsőítésére, aki egy sajtótájékoztatón az akkori amerikai elnök, George W. Bush felé hajította a cipőjét.
A Facebookon embereket, cégeket, szervezeteket éltető vagy elítélő csoportok készítése lehetséges, mely csoportoknak több millió fős rajongói táborai lehetnek. A közösségi portál működtetői véleménynyilvánítási szabadságot biztosítanak a felhasználóknak, a mai napig fellelhetők olasz maffiavezéreket magasztaló vagy a holokausztot tagadó csoportok, amelyek miatt számos kritika érte a portál igazgatóit. Nem véletlen, hogy a Berlusconi-kormány a Massimo Tartagliát népszerűsítő oldalak betiltására szólította fel a Facebookot. A portál korábban már egy Berlusconi és egy Barack Obama megölésére buzdító csoportot is törölt a honlapról.
A politikusok felismerték a közösségi portálokban rejlő lehetőségeket, s rájöttek arra, hogy azokon keresztül tudják megszólítani, mozgósítani a fiatalabb nemzedéket. Az államfőkről, miniszterelnökökről szóló Wikipédia-szószedetek szerkesztésében minden bizonnyal aktív szerepet játszanak az adott politikusok emberei, hiszen a fiatalok ma már az internetes enciklopédiából szerzik ismereteik nagy részét. A kampánystábok valószínűsíthetően a Facebook-csoportok létrehozásában, felügyelésében is részt vesznek, hogy az állami vezető férfiakat és nőket minél jobb színben tüntessék fel. Berlusconi legnagyobb rajongói csoportjának e cikk írása idején 183 ezer tagja van, Barack Obamáénak közel hétmillió, Hugo Chávezének több mint 12 ezer, Robert Ficóénak 650.
Egyre nagyobb népszerűségnek örvend az a Facebook-csoport is, amely a brit zeneipart kívánja a feje tetejére állítani. Az oldalt létrehozó brit házaspár arra buzdítja a Facebook-felhasználókat, hogy a karácsonyt megelőző héten vásárolják meg a Rage Against The Machine amerikai rockegyüttes 1992-ben megjelent, Killing In The Name című kislemezét. Az ötletgazdák ezzel azt kívánják elérni, hogy az Egyesült Királyságban minden évben fokozott izgalommal várt karácsonyi slágerlista élére idén kivételesen ne az X-Factor című tehetségkutató televíziós műsor győztese kerüljön. Erőteljes marketingkampánynak köszönhetően ugyanis 2005-ben Shayne Ward, 2006-ban Leona Lewis, 2007-ben Leon Jackson, 2008-ban pedig Alexandra Burke dala volt a karácsonyi listavezető, mindannyian az X-Factor nyertesei voltak. Noha a Killing In The Name 1993 februárjában csak a 25. helyre tudta felverekedni magát a brit slágerlistán, a több mint 750 ezer tagot számláló Facebook-csoportnak köszönhetően idén legalább a második helyre számíthat a Rage Against The Machine.

Újra féláron fagyizhat az ország!