Rendezvényekre százmilliókat költenek

Nemrég több száz millió forintos kommunikációs és rendezvényszervezési közbeszerzéseket írtak ki az uniós pénzek felügyeletét ellátó szervezetek. Kedden 65 millió forintos rendezvényszervezési pályázatot hirdetett meg az ESZA Nonprofit Kft. a napokban közzétett 299 millió forintos rendezvényszervezési felhíváson felül, sőt február végén még egy 150 millió forintos kommunikációs szerződést is tető alá akarnak hozni.

Szabó Anna
2010. 02. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elképesztő iramban zajlik a közbeszerzések kiírása és lebonyolítása a Nemzeti Fejlesztési Ügynökségnél (NFÜ) és a hozzá tartozó ESZA Társadalmi Szolgáltató Nonprofit (ESZA) Kft.-nél, ahol az utóbbi hetekben több száz millió forintos értékben hirdettek meg kommunikációs és rendezvényszervezési közbeszerzési pályázatokat. Az ESZA kedden kiírt pályázata 65 millió forintot szán olyan rendezvényszervezésre, amely révén népszerűsítenék a közreműködő szervezethez tartozó pályázatokat. Ám mindez csak kiegészíti azt a 150 millió forintos kommunikációs kampányt, amelyre már kiírták a közbeszerzést, és még a választások előtt eredményt is hirdetnek.
A választások közeledtével felgyorsuló közbeszerzési hullám kapcsán lapunk megkereste az ESZA-t, ahol érdeklődésünkre közölték: nincs 2010-re elfogadott kommunikációs költségvetésük, sőt még a tavalyi adatokat sem tudják közölni. Kérdésünkre, hogy akkor mi alapján írják ki a pályázati felhívásokat, azt a választ kaptuk, hogy az ügyben forduljunk a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség kommunikációs osztályához, az ESZA költségvetését ugyanis az NFÜ-nek kell jóváhagynia. Az ESZA szerint a rendezvényekre azért van szükség, hogy a potenciális, illetve a már sikeres pályázókat elérhessék, illetve a kapcsolatot tudják tartani. Ám a PR-kiadások indokoltságát megkérdőjelezi, hogy a szervezetnél hasonló feladattal működnek az úgynevezett ügyfélkapuk, a programvezetők és a pályázóknak eljuttatott hírlevelek is. Az ESZA-nál azt is megtudtuk, hogy a most meghirdetett, 65 millió forintos rendezvényszervezési tender nem része annak a 299 milliós rendezvényszervezési kampánynak, amelyre az NFÜ a napokban írt ki közbeszerzést. A kommunikációra költött közpénzeknek azonban még távolról sincs vége: az Új Magyarország fejlesztési terv népszerűsítésére az NFÜ már korábban meghirdetett egy 30 millió forintos lakossági tájékoztató felhívást, amelynek beadási határideje ma van. Lapunk érdeklődésére Oravecz Péter, az NFÜ kommunikációs vezetője már korábban elmondta: az NFÜ kampánya és a választások csak véletlenül esnek egybe, csakúgy mint a tavalyi európai parlamenti választásokat megelőző uniós reklámkampány.
A kommunikációs kiadások ügyében (is) többször kerestük az ügynökséget, de kérdéseinkre hetek óta nem kapunk választ. Szerettük volna megtudni, hogy a gazdasági tárca alá tartozó szervezet vajon miért döntött úgy, hogy a választások előtti hetekre időzítette a lakossági tájékoztató kampányát, illetve, hogy tesznek-e bármit is annak érdekében, hogy elkerüljék az egybeesést a kormányzó párt propagandájával. Mint arról lapunk korábban beszámolt, tavaly a szocialisták több reklámanyagán is olyan uniós fejlesztést reklámoztak, ahol nem tüntették fel, hogy az EU mely alapja fizette a beruházást.
Nem kaptunk választ azokra a kérdéseinkre sem, amelyek az ügynökségnél kifizetett prémiumokra vonatkoznak, holott ezek közérdekű adatoknak számítanak. Sikertelenül próbáltuk elérni Vági Márton elnököt, akit először tárgyalás, majd betegség miatt nem tudtak kapcsolni.
– Az NFÜ kommunikációs hadjáratának időzítése és a kommunikációs közbeszerzések felgyorsítása nem meglepő, eddig is azt tapasztaltuk, hogy kormánypropagandára is használják az uniós forrásokat – nyilatkozta lapunknak Nógrádi Zoltán, az Új Magyarország fejlesztési terv végrehajtását felügyelő parlamenti bizottság fideszes tagja. Hangsúlyozta: az EU technikai segítségnyújtási keretéből finanszírozzák az uniós fejlesztések reklámjait, ám hazánk az átlagnál több pénzt fordít erre a célra, arányában szinte a legtöbbet a tagállamok közül. Ráadásul az unió egyáltalán nem írja elő, mikor kerüljön sor a tájékoztató kampányokra, ennek kijelölése a magyar ügynökségen múlik. Figyelmeztetett arra is, hogy mióta a Gurcsány-, illetve Bajnai-kormány van hatalmon, azóta sokszor önreklámozásra fordították ezeket a pénzeket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.