Nemrégiben tette közzé a gazdasági szervezetek beruházásairól szóló 2009-es adatait a Központi Statisztikai Hivatal – juttatta el az országgyűlési választás előtt alig három héttel a legfrissebb jelentést lapunkhoz tegnap a Demszky Gábor SZDSZ-es főpolgármester irányította hivatal. A kormány felügyelete alatt működő szervezet jelentése szerint az ország beruházásainak 46 százaléka Budapesten teljesült. – Egy budapestire 823 ezer forintnyi beruházás jutott, míg egy vidéki lakosra 195 ezer. A gazdasági válság miatt a beruházások „teljesítményértéke” az előző évihez képest országosan 11 százalékkal csökkent 2009-ben, Budapesten 5 százalékkal volt kisebb a beruházások értéke a 2008-ban mértnél, míg vidéken 15 százalékos volt a csökkenés.
Bár a főpolgármester az elmúlt két ciklusban folyamatosan azt „kommunikálta” – mint egykori párttársa, Kóka János –, hogy Budapesten is „dübörög a gazdaság”, a tények azonban mást mutatnak. Az itt élőknek az elmúlt nyolc év anyagi visszaesést és – részben a többszörösére emelt közszolgáltatási díjak miatt – eladósodást hozott. Ugyan rengeteg irodaház és bevásárlóközpont épült a multinacionális cégek beruházásaként, Demszky Gábor, illetve az őt még az elmúlt hónapban is támogató balliberális pártok ígéreteinek többsége megvalósulatlan maradt.
A városvezetés még a fővárosi koalíció tavalyi szakadása után is a 2007. februárban aláírt, az MSZP és az SZDSZ közötti megállapodást nevezte saját programjának. – Ennek negyven pontja közül jó, ha tizenkettő megvalósul – írtuk két éve. Azóta a kudarclista szinte teljessé vált. Nézzük ismét: „2010-re befejezzük a 4-es metró építését. 2009-ben a Baross térig, 2010-ben a Bosnyák térig jár majd az Etele térről az új metró.” Mára köztudottá vált: 2013 előtt bizonyosan nem utazhatunk a metrón, szakemberek szerint pedig az eredetileg számított költségek háromszorosánál is többet, csaknem 600 milliárd forintot vesznek ki a zsebünkből. A beruházástól Brüsszel eddig csaknem 60 milliárd forintot vont el, és a legújabb fejlemények szerint az építkezés csaknem teljes finanszírozása veszélybe kerülhet. A 2-es metró vonalán ma sem közlekedik új szerelvény.
– Az aquincumi híd építése már a tervekben sem szerepel, a Margit híd 2008-ra ígért felújításának költségei csaknem megduplázódtak, és hónapokat késve, ez év végére készülhet el. A Szabadság híd tatarozása „csak” 7-8 hónapot késett, és a Duna teljes körű tisztítása, a csepeli szennyvíztisztító korrupciógyanús ügyei körül pedig legalább akkora botrány körvonalazódik, mint a BKV-nál.
Semmi sem lett a kormánnyal közös 1+1 forintos útfelújítási program folytatásából, a P+R parkolóépítést teljes egészében az EU-forrásokra alapozták. Összesen 44 milliárdból hosszabbítanák meg egy-két állomással az 1-es és a 3-as villamos vonalát, azonban a Fővárosi Közgyűlés legutóbbi ülésén kiderült: a terv műszakilag és anyagilag is elfogadhatatlan, átdolgozásra szorul.
A Moszkva tér felújítását is nyolc éve ígérik a budaiaknak, mint ahogy a fővárosi aluljárók és a pályaudvarok környékének rendbetételét, a városi rendőrség létrehozását és az akadálymentesítést.
Meghalt egy ember a négyes-hatos villamos vonalán