Csíkország festője

Tavasztól őszig vonzza a látogatókat a ma már Csíkszeredához tartozó Zsögödön a Nagy Imre Galéria. De akik nem utaznak, azok is találkozhatnak műveivel: pünkösdkor Leányfalun is látható egy Zsögödi Nagy Imre-kiállítás azokból a művekből, amelyek a család tulajdonában maradtak. Kicsi, de annál izgalmasabb válogatás.

P. Szabó Ernő
2010. 05. 31. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Pihenő a mezőn című, 1934-es festményét pillantja meg először a látogató a leányfalui faluház Aba-Novák Galériájában, amely néhány hónappal ezelőtt, a magyar kultúra napján nyílt meg a Vadász György tervei alapján felújított faluház újranyitásával egy időben. Az sem véletlen, hogy a galéria egyik első kiállítását Csíkország festője címmel Zsögödi Nagy Imre (1893–1976) művészetének szentelték, hiszen azon túl, hogy a két világháború közötti időszakban művészete stílusában, tematikájában is erősen rokonítható a galéria névadójáéval, személyesen is jó kapcsolatban voltak, az ott vendégeskedő Aba-Novák jelentős műveket festett Csíkzsögödön, amit az az expresszív falusi életkép is bizonyít, amely a kamaratárlaton a székely művész alkotásai mellett látható. Valóban, mintha csak alkotót és vásznat váltva a mezei munka közben megpihenő parasztok bukkannának föl ezen a kompozíción is, hogy azután újra viszszatérjenek Aba-Nováktól Zsögödi Nagyhoz, mondjuk az 1944-es Búcsúsok áhítatos, a kereszthez, a Csíksomlyói Madonnához fohászkodó emberalakjaiban.
Székelyföldi múzeumokban számos hasonló Nagy Imre-képet láthat a látogató, hiszen az életmű zöme ottani közgyűjteményekbe került. A Csíki Székely Múzeum több mint 6500, a Marosvásárhelyi Művészeti Múzeum 130, a sepsiszentgyörgyi Székely Nemzeti Múzeum 69 alkotását őrzi, de vannak művei a nagy erdélyi városokban, a Kolozsvári Művészeti Múzeumban, a nagyszebeni Bruckenthal Múzeumban, Budapesten a Petőfi Irodalmi Múzeumban, a Magyar Nemzeti Galériában, s a világ sok más országában köz- és magángyűjteményben. Jól bizonyítja ez is, hogy Csíkország festője hiteles műveket alkotott mindazok számára, akik a műalkotásban nem trendeket, divatos megoldásokat keresnek, hanem erőt, alázatot és kitartást a nagy feladat, a képi eszközökkel megragadható világ hiteles visszaadásához. Életműve annak is bizonyítéka, hogy ha erre vállalkozik, akár még saját hazájában is próféta lehet a művész: még életében megnyílt a zsögödi galéria, s ma is úgy van minden az emlékházban, ahogyan a művész halálakor volt. A környék egyik legteljesebb múzeumi kollekcióját szemlélheti meg a látogató: a nem dohányzó mester, méhészkedéskor füsteregetésre használt Nationale cigarettájától kezdve az utolsó, abbamaradt olajfestményig mindent megőrzött.
A természettel való harmóniát idézi a két korai metszet, a Zsögödi látkép és a Szüleim, a negyvenes években született Zsögödi vásár, az Úz völgye és a Csángó udvar című akvarellek, a kései művek közé tartozó A csók és a Medvetánc. Hangsúlyosan jelenik meg a tárlaton az önarckép mestere is, fél tucat portré pedig azt bizonyítja, milyen szoros, baráti kapcsolatot ápolt Nagy Imre több író kortársával. A legmegragadóbb közülük azok a rajzok, amelyek 1956 novemberében, a forradalom leverése után alig két héttel készültek, s amelyeken az érintettek néhány sora is olvasható. Megrendítő élmény 2010-ben, pünkösd ünnepén olvasni e sorokat Zsögödi Nagy Imre rajzán – egyben reményt keltő is, hiszen nem teljesen árva az a nemzet, amelynek festői és írástudói így egymásra találnak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.