Tűzhányó, légtérzár, tanulságok

Mudra István
2010. 05. 16. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Minden bizonnyal átgondolásra kényszeríti a légiközlekedési iparág valamennyi résztvevőjét az európai légtér újabb részleges lezárása. Az EU közlekedési minisztereinek minapi madridi értekezlete után a korábbinál várhatóan jóval rövidebb határidőket jelölnek majd ki az egységes európai légtér létrehozására, valamint a közös légiforgalmi irányítás alapjainak megteremtésére. Az eredetileg csak a 2012-re tervezett harmonizáció tempóját az izlandi vulkánkitörés tanulságai, a légitársaságok elvárásai és a gazdasági szükségszerűség magasabb fokozatba kapcsolják. A repülőgép- és hajtóműgyártóknak a jövőben pontosabban kell meghatározniuk a repülőgépekre és az utasokra veszélyes környezeti körülményeket. Jobban kell szervezni a nemzeti közlekedési hatóságok munkáját, és javítani kell az európai légiforgalmi szolgáltatást nyújtó szervezetek, valamint a légitársaságok és az utazóközönség közötti kommunikációt.
Napokba és milliárdokba került, mire a nyugat-európai országok közlekedési hatóságainak önálló döntéseit összeegyeztetve végre beindult az EU gépezete, és megszületett az egységes eljárási rend a légtérzárlatokról és ezek feloldásáról. Mivel csak a teljes repülésbiztonság az egyedüli elfogadható megközelítés, nem csoda, hogy az iparág képviselői közül eleinte senki nem merte magára vállalni a kockázatokat. Egy bizonyos: az országok és a szakmai szervezetek közötti információáramlás elégtelen volt, s nem mindig a valós adatok és körülmények határozták meg a döntéseket. Talán sohasem tudjuk meg, a felhozott érvek közül melyek voltak indokoltak, és melyek tévesek vagy éppen eltúlzottak.
Az egységes európai légtér megteremtésének fontosságáról még tavaly decemberben állapodtak meg a tagállamok, ez alapján azonban még közel két év állna rendelkezésre az új légiforgalom-irányító rendszerek bevezetésére. A jelenlegi légiforgalmi irányítási rendszer alapvetően a nemzeti határokkal összhangban több, mint hatvan repüléstájékoztató körzetre szabdalja az európai légteret. Ez ma egy-egy légi járat számára a szükségesnél átlagosan ötven kilométerrel hoszszabb repülést eredményez Európában. Az irányítás optimalizálásának szükségét így nem egy esetleges vulkáni hamufelhő, hanem az egységesülő európai légiforgalmi piac és a forgalomnövekedés indokolja. Emellett persze fel kell készülni a rendkívüli helyzetek kezelésére is. Összehasonlításképp: az Egyesült Államok közel hasonló méretű légterét összesen huszonegy központ irányítja. Európában ennek több mint háromszorosa működik, miközben a forgalom lényegesen kisebb. Az egységesített forgalomszervezés egy-egy járat üzemeltetési költségeit csökkentené, rövidebb légi utakat, kevesebb üzemanyag-fogyasztást eredményezne, és növelné az európai légitársaságok versenyképességét.
A társaságok repülési költségeinek jelentős részét a légiforgalmi irányítás díjai teszik ki. Ezt a feladatot Európában ugyan mindenhol állami tulajdonban lévő, nonprofit társaságok végzik, de az egységes irányítás a növekvő forgalom és a várhatóan alacsonyabb költségek miatt továbbra is fontos. Az irányítás a jövőben is nemzeti hatáskör, a légtér pedig a nemzeti szuverenitás része marad, de a légiforgalmi szolgáltatást immár közös európai szemlélet alapján kell majd végeznie az Eurocontrol fennhatósága alá tartozó 38 országnak.
A magyar diplomácia és légiközlekedési szakma számára nem csekély feladatot jelent majd a felgyorsuló integrációs folyamat. Az EU spanyol, belga, és jövőre magyar elnökségének feltétlenül foglalkoznia kell az európai légi közlekedés kérdésével. Ráadásul úgy látszik, a munka java épp a 2011-es első félévi magyar elnökségre hárul majd.

A szerző légiközlekedési szakértő,
a HungaroControl volt igazgatója

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.