Hiánypótlás 23 fillérért

Szabó Anna
2010. 06. 03. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Plakáterdőkön és televíziós reklámokban megjelentek az úgynevezett sikerarcok. Azok a véletlenszerűen kiválasztott sikeres pályázók, akikről – egy híján – kiderült, hogy véletlenül mind a szocialista párthoz vagy Bajnai és Kóka köréhez tartoztak.


„Bajnai Gordon szétoszt 8000 milliárd forintot.”
(Az Index.hu Bajnai fejlesztéspolitikai
kormánybiztossá kinevezésekor, 2006. július 7.)


Minden olyan biztatóan kezdődött: négy évvel ezelőtt Bajnai Gordonnak a fejlesztéspolitikai kormánybiztosi cím kíséretében Gyurcsány Ferenc átadta a felzárkózásunk zálogának nevezett uniós pénzek kasszájának kulcsát. Egy ország örülhetett a jó hírnek: megtudtuk, hogy évente ezermilliárd forinttal leszünk gazdagabbak nyolc kerek esztendőn át, és hazánk „átlátható, gyors és eredményes rendszerben” használja fel a brüsszeli pénzesőt. „Minden egyes állampolgárra 800 ezer forintnyi beruházás jut majd”, így tájékoztatott a frissen kinevezett kormánybiztos, aki nem kisebb potentátokat vett maga mellé a fejlesztési tervek megvalósításához, mint Magyar Bálint, Baja Ferenc, Draskovics Tibor és Burány Sándor. Megannyi márkanév.
Már csak az volt a kérdés, hol lenne a legjobb helye ennek az óriási összegnek. A Bajnai vezette Nemzeti Fejlesztési Ügynökség mindent megtett, hogy megmozgassa a nép fantáziáját. „Te mire költenél nyolcezer-milliárd forintot? Tudod, hogy hét év alatt mi mindenre elég ez a pénz? Gondoltad volna, hogy ebből hét éven át minden héten lehetne építeni egy-egy új, európai licences futballstadiont? Vagy hogy minden magyar településen – például Ököritófülpösön és Botykapeterden is – három multiplex mozit vagy két-két trópusi pálmafás látványfürdőt óriáscsúszdával?” Ugye, emlékszünk még ezekre a kérdésekre? Nos, ekkor került az első homokszem a gépezetbe, az említett települések vezetői ugyanis tiltakoztak, mondván, nemhogy élményfürdőre, de még a helyi iskola kipofozására vagy a szennyvízelvezetésre sem kaptak pályázati pénzt. Bajnai bocsánatot kért, majd ment tovább minden a régi kerékvágásban. Plakáterdőkön és televíziós reklámokban megjelentek az úgynevezett sikerarcok. Azok a véletlenszerűen kiválasztott sikeres pályázók, akikről – egy híján – kiderült, hogy véletlenül mind a szocialista párthoz vagy Bajnai és Kóka köréhez tartoztak. A gond azonban nem a hirdetésekkel volt, hanem, hogy a propagandán kívül sokáig nem nagyon történt semmi érdemleges a fejlesztéspolitika terén.
Később beindulni látszott a gépezet: Bajnai, Gyurcsány és még néhány bennfentes lényegében egyedi elbírálással döntött az úgynevezett kiemelt és nagyberuházásokról, vagyis az uniós források legnagyobb tételeiről. Így lett kiemelt projekt például a sukorói kaszinóváros is. Ezt az eljárási rendet egyébként az Állami Számvevőszék kezdettől fogva kifogásolta, mivel antidemokratikusnak és átláthatatlannak tartotta a közpénzek elosztásának efféle módszerét.
A források teljes kormányzati ellenőrzése ennek ellenére zavartalanul folytatódott: a 2006-os önkormányzati választások ellenzéki győzelme után Bajnaiék hadrendbe állították a regionális fejlesztési tanácsokat, ahol a minisztériumok és a fejlesztési ügynökség küldöttei biztosították a kényelmes kormányzati többséget, sőt, még egy hűségnyilatkozatot is aláírattak a vezetőkkel, nehogy búvópatakká váljanak az uniós források.
Ezzel párhuzamosan kiépült az EU-s agrárpénzek felett őrködő helyi vidékfejlesztési irodák hálózata is, itt majdnem minden vezető szocialista hátterű személy lett, de legalább nem volt követelmény a szakértelem. A fagylaltárustól az iskolai karnagyig szinte bárki beleszólhatott az uniós fejlesztési pénzek sorsába, feltéve, ha jó hátszéllel rendelkezett. Az egyes operatív programok irányító hatóságai és a pályázatokat lebonyolító közreműködő szervezetek élére is megbízható embereket választottak, a lojalitás alapkövetelmény volt. Ezt most nemcsak azért érdemes felidézni, mert a leköszönő kormányfő előszeretettel tünteti fel magát pártok feletti személyként, hanem azért is, mert a Gyurcsány–Bajnai-korszak bizalmi uniós „szakértőinek” hatalomátmentése ezekben a percekben is folyik.
Bajnai Gordon időközben önkormányzati és területfejlesztési miniszterré, majd gazdasági tárcavezetővé lépett elő, az uniós pénz felügyeletét azonban végig fenntartotta saját magának, a minisztériumok feladatkörét így mindig eszerint módosítgatták.
Bár következetesen kitartott amellett, hogy neki sosem számított, piros vagy narancsszínű-e a pályázó, finoman szólva is gáláns volt az SZDSZ–MSZP holdudvarához. A menekülttáborok féken tartására – így szólt a magyarázat! – 160 millió forintért megrendelt izraeli vízágyúk mellett az uniós támogatásból jutott például egyes miniszterek börtönre ítélt cimboráinak, a dél-dunántúli regionális vezetővé avanzsált szabad demokrata Wekler Ferenc vállalkozásainak és a Magyar Bálint-féle, több tízmilliárdos digitálistábla-csomagokra. Kaptak volt miniszterek és azok rokonai is, de Bajnai egykori cégéhez, a Wallis-csoporthoz tartozó érdekeltségeket is több száz millió forintos uniós siker érte, sőt, még a Pénzügyminisztérium korábbi államtitkárának hotelje is brüsszeli pénzekből épült-szépült. Az uniós pénzek segítettek a kisebbségi kormány megalakulásakor is. Közel harminc szocialista parlamenti képviselőt ugyanis éppen akkor bíztak meg az EU-s támogatású beruházások felgyorsításával, amikor Gyurcsány saját túlélését szerette volna biztosítani a párton belül. A mentorok között szerepelt többek között Szabó György volt egészségügyi miniszter, a Tocsik-ügyből ismert egykori MSZP-pénztárnok, Boldvai László és a mentelmi jogához körömszakadtáig ragaszkodó Juhászné Lévai Katalin is.
A fejlesztések azonban továbbra is alig haladtak, és ma már jól látható, hogy a pénzek elosztásának rossz szerkezete nemcsak nullára vitte már a válság előtti Magyarország gazdasági fejlődését, hanem egyetlen versenyképes ágazatot sem tudott teremteni. A fejlesztéspolitikai államtitkárok a beözönlő brüsszeli források nyomán két-három százalékos GDP-növekedésről beszéltek, ám a válság begyűrűzésekor még a pénzek gyors átcsoportosítását sem tudták megoldani. A munkahely-teremtési és -megőrzési pályázatok látványos kudarcba fulladtak, keretüket szűkre szabták, és pont akkor nem segítettek, amikor a legnagyobb szükség lett volna az állami beavatkozásra, ráadásul a pályázati feltételeknél nem vették figyelembe, hogy válság idején nem lehet árbevétel-növekedést előírni.
Nemcsak sok pályázati kiírást hibázták el, hanem maga a forráselosztó intézményrendszer is zavarokkal küszködött. Az irányító hatóságok és a közreműködő szervezetek a mai napig átláthatatlan feltételrendszerben és alacsony hatékonysággal dolgoznak, és ez megmutatkozik a kifizetések lassúságán is. A beígért évi ezermilliárd helyett a terv idejének feléhez érve 13 százalékos a pénzek lehívási aránya, miközben a bürokratikus akadályok egészen elképesztő kifogásokkal hátráltatják a pályázókat. Micsoda bürokratikus káosz lehet ott, ahol hatmilliárd forintos beruházás áll 23 filléres áfakülönbözet miatti hiánypótlásra, vagy olyan önkormányzati fejlesztés, amely azért torpant meg, mert egy forint (!) önerő-különbözetről kellett hivatalosan nyilatkozni!
Bajnai tiszta lelkiismeretről, elvégzett munkáról és a focibajnokságról nyilatkozgat, ám a négyéves kormányzati tevékenysége után hátrahagyott káosz alaposan próbára teszi majd utódját. A fejlesztési terv ugyanis nem tart az örökkévalóságig, csak 2013-ig, és a plusz kétéves türelmi időszak lejártával egyszerűen elvesznek a le nem hívott források. A felelősséget ezért sem fogja vállalni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.