Várhatóan most meg sem közelíti a 2006-os legmagasabb, azaz a 860 centiméteres vízállást a Duna szintje, ez meg is látszik a vasárnapi védekezés hangulatán a Római-parton. – Le van zárva az egész Nánási út és a Királyok útja a védmű megerősítéséhez szükséges teherjármű-forgalom biztosítása miatt – tájékoztatnak az úton keresztben álló rendőrautó egyenruhásai. A Nánási úton biciklizők, a járdán vidáman fagylaltozók, a sétáló turisták látványa nem azt jelzi, hogy áradás fenyegetne. Csak a Duna-partra vezető mellékutcák némelyikének torkolatánál kifeszített szalagok figyelmeztetnek a bajra: a város felőli szakaszon az utcákat félig ellepi a víz. Észak felé haladva látni olyan családi házat is, amelynek kapuja előtt jókedvű gyermekek gumicsónakkal köröznek.
– Szinte már csak mi éltetjük a sportot itt a Rómain – sóhajt fel a sarki vízi sporttelep bejáratánál az éppen szalagozó Horváth „Indián” Pál, az Óbudai SE elnöke. Gudor István, a polgári védelem alezredese szerint szombaton volt a legnagyobb munka. Akkor több száz önkéntes segítette a kerületi önkormányzat, az itt külön működő szárazföldi és vízi polgárőrök, a közterület-felügyelők és a rendőrök munkáját. – A Hajógyári-szigetre nemrég kértek tízezer homokzsákot, mert szivárog a víz. Eddig 70 ezer homokzsákot osztottunk szét – közli a védelmi parancsnok.
Bús Balázs, Óbuda-Békásmegyer polgármestere szerint a kerületben elkülönített tízmillió forint elegendő az árvízi védekezésre, de csak 760 centiméteres vízállásig, e felett, azaz szombattól már a fővárosé a felelősség. A városháza költségei elérhetik a százmilliót. A Fővárosi Csatornázási Művek (FCSM) Zrt. negyven embert küldött a védekezésre. – Hiába szorgalmazzuk évtizedek óta, hogy a jelenlegi nyúlgát helyett építsenek mobilgátat a Duna-partra. Tavaly már majdnem nyertek uniós támogatást az alig több mint 2,5 milliárd forintba kerülő gát felépítéséhez, de mivel ez nem fővédmű lenne, végül kútba esett a terv – vázolja a polgármester. Szerinte csak politikai akarat kellene.
A főváros a kilencvenes években a hullámteret üdülőövezetté nyilvánította, a kerületi hatóságnak minden építési engedélyt ki kellett adnia. Így lettek üdülők a hatalmas családi házak, sőt a lakóparkok is. Ha a több mint 500 milliárd forintos költségvetésű főváros néhány milliárd forintot rászán a jeges ár ellen is védő kettős mobilgát építésére, lebontjuk a földgátat. Ott később gyalogos- és bicikliút lehet, a turizmus és az idegenforgalom szempontjából Budapest egyik legfontosabb területe pedig fejlődhet.
Az FCSM Zrt. a hét végén több árvízi kaput is lezárt a Rómain. Ezeket a munkákat elsősorban fagerendákkal és agyaggal végzik. Észak-Buda végleges védelmét, a gátépítést 2002-ben személyesen Demszky Gábor, 2006-ban az SZDSZ-es főpolgármester párttársa, Kóka János gazdasági miniszter, sőt maga Gyurcsány Ferenc MSZP-s kormányfő is megígérte. Gát azóta sincs. Az ígérgetők zömét a szavazók tavasszal leváltották, Óbudán most sokan várják az őszt is.
Hankó Balázs: Szükség van a családi adókedvezmény megduplázására