Néhány évvel ezelőtt még komoly verseny folyt a kereskedők körében idehaza annak érdekében, hogy bekerüljenek valamelyik bevásárlóközpontba. Ma ennek inkább az ellenkezőjét lehet tapasztalni. A nemzetközi márkák tőkeerős üzlethálózatain kívül a magyarok által üzemeltetett kisebb üzletek zöme mára lecserélődött a plázákban. Sőt, piaci hírek szerint főként a ruházati és a tartós fogyasztási cikkeket kínálók szabadulnának a több évre szóló, milliós nagyságrendű bérleti szerződéseiktől.
Manapság általában nyolcat-tízet, de akad, ahol 15 üres üzletet számolhatunk bevásárlóközpontonként, szerte az országban. Vidéken havonta 10-15 eurót, míg Budapesten minimum 20 eurót kell fizetni egy négyzetméternyi árusítóhelyért, s a legtöbb házban évekre előre rögzítették a bérleti díjakat. Ez azt jelenti, hogy mostanra kelepcébe került a tőkeszegény, kisebb bérlők többsége, mivel a plázák ugyancsak devizahitelekből épültek, ezért a tulajdonosok nem szívesen engednek azokból a tarifákból, amiket még a lakossági fogyasztás fénykorában rögzítettek a bérlőkkel közösen. Tavaly több plázafejlesztés is leállt az országban, és jó néhány építkezés tervét elhalasztották. Mégis, a szakértők azt várják, a bevásárlóközpontok látogatottsága hamarosan visszatér a régi kerékvágásba.
– A kihívásokkal teli tavalyi év után 2010 második felében csekély javulásra számíthatunk, de jelentősebb GDP-növekedés, valamint a kiskereskedelmi piac fellendülése csak 2011-től várható. Bár hosszú távon több fejlesztés kilátásban van Magyarországon, jelenleg leginkább a meglévő bevásárlóközpontok tökéletesítése határozza meg a piacot – vázolta a helyzetet Szabó Viktória, a Cushman & Wakefield partnere és a budapesti kiskereskedelmi üzletág vezetője.
A tökéletesítés más szakemberek szerint inkább azt jelenti, hogy a menekülő üzletek helyett újakra vadásznak a tulajdonosok, illetve folyamatosan egyezkednek a csőd szélén lavírozó kisebb bérlőkkel.
– A kollégáktól is azt hallom, hogy a plázák üzemeltetői hajthatatlanok, pedig egyre többen húzzák le kényszerűen a rolót, mert nincs kinek eladni az árut. Havonta több százezer forintos mínuszszal indulunk – panaszolta lapunknak a Csepel pláza egyik pórul járt kereskedője, aki a múlt hónapban zárta be a boltját. Mint mondta, négy-öt évvel ezelőtt tízből nyolc látogató vásárolt is valamit az üzletekben, nem csupán nézelődött, míg ma lasszóval kell fogni a vevőket. – Márpedig ebből nem lehet megélni – fűzte hozzá a boltos, aki szerint egyáltalán nem ért véget a válság a hazai kereskedelemben.
Magyar Péter a nők elleni erőszak napját alapította meg