Több az üres bolt a plázákban

A szakértők az év második felében már fellendülést várnak a bevásárlóközpontok piacán. Ezzel szemben számos üresen tátongó üzlethelyiség árulkodik arról, hogy több cégnek beletört a bicskája a plázás kereskedésbe.

2010. 06. 13. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Néhány évvel ezelőtt még komoly verseny folyt a kereskedők körében idehaza annak érdekében, hogy bekerüljenek valamelyik bevásárlóközpontba. Ma ennek inkább az ellenkezőjét lehet tapasztalni. A nemzetközi márkák tőkeerős üzlethálózatain kívül a magyarok által üzemeltetett kisebb üzletek zöme mára lecserélődött a plázákban. Sőt, piaci hírek szerint főként a ruházati és a tartós fogyasztási cikkeket kínálók szabadulnának a több évre szóló, milliós nagyságrendű bérleti szerződéseiktől.
Manapság általában nyolcat-tízet, de akad, ahol 15 üres üzletet számolhatunk bevásárlóközpontonként, szerte az országban. Vidéken havonta 10-15 eurót, míg Budapesten minimum 20 eurót kell fizetni egy négyzetméternyi árusítóhelyért, s a legtöbb házban évekre előre rögzítették a bérleti díjakat. Ez azt jelenti, hogy mostanra kelepcébe került a tőkeszegény, kisebb bérlők többsége, mivel a plázák ugyancsak devizahitelekből épültek, ezért a tulajdonosok nem szívesen engednek azokból a tarifákból, amiket még a lakossági fogyasztás fénykorában rögzítettek a bérlőkkel közösen. Tavaly több plázafejlesztés is leállt az országban, és jó néhány építkezés tervét elhalasztották. Mégis, a szakértők azt várják, a bevásárlóközpontok látogatottsága hamarosan visszatér a régi kerékvágásba.
– A kihívásokkal teli tavalyi év után 2010 második felében csekély javulásra számíthatunk, de jelentősebb GDP-növekedés, valamint a kiskereskedelmi piac fellendülése csak 2011-től várható. Bár hosszú távon több fejlesztés kilátásban van Magyarországon, jelenleg leginkább a meglévő bevásárlóközpontok tökéletesítése határozza meg a piacot – vázolta a helyzetet Szabó Viktória, a Cushman & Wakefield partnere és a budapesti kiskereskedelmi üzletág vezetője.
A tökéletesítés más szakemberek szerint inkább azt jelenti, hogy a menekülő üzletek helyett újakra vadásznak a tulajdonosok, illetve folyamatosan egyezkednek a csőd szélén lavírozó kisebb bérlőkkel.
– A kollégáktól is azt hallom, hogy a plázák üzemeltetői hajthatatlanok, pedig egyre többen húzzák le kényszerűen a rolót, mert nincs kinek eladni az árut. Havonta több százezer forintos mínuszszal indulunk – panaszolta lapunknak a Csepel pláza egyik pórul járt kereskedője, aki a múlt hónapban zárta be a boltját. Mint mondta, négy-öt évvel ezelőtt tízből nyolc látogató vásárolt is valamit az üzletekben, nem csupán nézelődött, míg ma lasszóval kell fogni a vevőket. – Márpedig ebből nem lehet megélni – fűzte hozzá a boltos, aki szerint egyáltalán nem ért véget a válság a hazai kereskedelemben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.